Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Újabb Puccini operát rendez Göttinger Pál: nem a koronavírusra akarok reagálni! – mondta a közönségtalálkozón
Művház 2021. október 13. 19:51

Újabb Puccini operát rendez Göttinger Pál: nem a koronavírusra akarok reagálni! – mondta a közönségtalálkozón

Képriport
A Szegedi Nemzeti Színház új évadának első opera bemutatóját október 22-én láthatja a közönség a nagyszínházban. Puccini Bohémélet című operáját Göttinger Pál állítja színpadra. A premier előtt, szerdán délután az alkotók közreműködésével zenés közönségtalálkozót rendeztek a Reök-palotában.

Hirdetés

Nem először állít színpadra Szegeden Puccini operát Göttinger Pál. Éppen két éve, 2019 októberében vitte színre az olasz szerző két egyfelvonásosát, A köpenyt és a Gianni Schicchit.

Most ismét a huszadik század legnépszerűbb operaszerzőjének újabb darabját vette elő. A Bohémélet a rendező szerint is Giacomo Puccini életművének egyik csúcspontja, valódi drámai remekmű.

A közönségtalálkozót vezető Dinyés Dániel zeneigazgató elsőként azt kérdezte Göttingertől, mennyiben különbözik a Bohémélet a korábbi két Puccini-rendezésétől.

– A köpenyhez képes ez a darab sokkal ráérősebb, van idejük a szereplőknek alakulni, fejlődni. Így a Bohéméletet én elsősorban színészi darabnak tartom.

Kiderült az is, Puccinival nem sokat tud kezdeni a rendező, mert a kottába az utolsó mozdulatig mindent szigorúan előírt.

– De azért tunkolni még lehet abban a partitúrában. Technikailag ugyanis ma már sokkal többet tud a színház, mint százhuszonöt évvel ezelőtt, amikor Puccini darabját bemutatták, ezért jobb, ha nem tekintünk mindent úgy, hogy kőbe van vésve.

Az opera Rodolfo és Mimi szerelmének drámai története. Rodolfo, aki egy hideg padlásszobában tengődik három barátjával, azért akar szakítani Mimivel, mert a szegény varrólány halálos beteg és ő nem tud megfelelő körülményeket biztosítani a számára. Így akarja rákényszeríteni, hogy keressen magának egy tehetős szeretőt. A darab végén Mimi visszatér szerelméhez a padlásszobába. Ott hal meg, ahol a legboldogabb volt.

– Bár adódik a párhuzam a koronavírussal, de nem szerettem volna ilyen módon aktualizálni a darabot, modernizálni meg végképp nem. A történet, egy gyógyíthatatlan beteg lányról, aki halálba köhögi magát, mást jelent ma, mint máskor. Ugyanakkor nem éreztem volna ízlésesnek, ha nagybetűkkel kiírjuk egy táblára a színpadon, hogy Covid-19. Nem is igénylem, hogy minden nézőnek ez jusson majd eszébe, Mimi haláláról.

Göttinger Pál szerint a koronavírusnak vagy egy másik, kulturális vetülete is.

A vészhelyzeti üzemmódban a társadalom egy része úgy érzékelte, nincs is szükség kultúrára, megvagyunk mi anélkül is.

– Ez nem igaz, és elég rémisztő. Így együtt, miránk nagyon is nagy szükség van, attól vagyunk emberek, hogy egyben kultúrafogyasztók is vagyunk. Az már más kérdés, hogy az egyes ember pótolható, nélkülözhető, hiszen ezt az operát más is meg tudná rendezni helyettem. Én reménykedem, hogy az opera iránt érdeklődő közönség a járványveszély elmúltával vissza fog térni a színházba.

A darab női főszereplője, a Mimit alakító Máthé Beáta hét éve még maga sem gondolta volna, hogy valaha is színpadon fogja elénekelni ezt az operaszerepet.

Huszonhárom éves korában jegyezte el magát az énekléssel, előtte egy budapesti kórházban gyógymasszőrként dolgozott, ahol a betegeknek énekelt, így fedezték fel.

– Valósággal belepottyantam ebbe a szerepbe. A pályám elején sosem gondoltam volna, hogy valaha is elénekelhetem ezt az ikonikus karaktert, ami egy lélekszaggató szerep. Próbálok a saját életemből olyan mozzanatokat keresni, amik segíthetnek Mimi megformálásban. Az előző pályámból leginkább az empátiát tudtam magammal hozni, ami most szintén sokat segít a feldolgozásban, de leginkább a saját lelki életemben igyekszem mintákat keresni.

A Rodolfót alakító Tötös Roland is hosszú utat járt be, neki több mint egy évtizedébe telt, mire miskolci kóristából a Bohémélet főszerepéig eljutott.

– Tizenegy évvel ezelőtt Miskolcon éppen a Bohémélet kórusában énekeltem. Az egy mérföldkő lett az életemben, akkor határoztam el végleg, hogy operaénekes leszek. Számomra Luciano Pavarotti a mérce, de sok más énekest is meghallgattam ebben a szerepben. Nem másolok, de igyekszem átemelni a jó dolgokat, amihez azután a saját elképzeléseimet is hozzáadom. A szegedi nagyszínpadon most énekelek először, és már nagyon izgatottan várom a bemutatót – mondta az énekes.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: bemutató Dinyés Dániel Giacomo Puccini Göttinger Pál közönségtalálkozó opera premier Szegedi Nemzeti Színház Bohémélet Máthé Beáta Tötös Roland Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés