Hirdetés
Színes 2021. szeptember 19. 19:52

Igenis menő a retró, a vasúton különösen!

Képriport
Szeged és Vásárhely között pendliző Bivaly, visító MDamot, olajzöld Rábákat toló Csörgő. Lehozta egy kicsit Szeged környékére a MÁV a 70-es és a 80-as évek szerethető szerelvényeit. Legalábbis most biztosan rajongunk értük.

Hirdetés

Mutatom a rajongást először:

Bivalyvárók. Kattintson fönti képünkre, nézze meg Szabó Luca galériáját!

ők az Algyői Tisza-hídnál várják, hogy a 424,247-es átrepüljön a műtárgyon.

Ott, a vasútvillamosnak felújított, gyönyörűen alávert töltésen egy pillanatra megfordult a fejemben, hogy föntebb mászom, a kő tetejénél, mint ahogy tette az a fotós, Szabó Luca kolléganőm fényképén, de az ország egyik legkiválóbb vasútfotósa, Vörös Attila kollégám munkásságát nem tettem volna zárójelbe azzal, hogy felpattanok a jelző tetejére, és ott egyensúlyozva videózom. Csak, hogy tudják hova: oda.

Végül nem másztam föl

És akkor mutatom a rajongást másodszor.

Annyira izgultam az együttállásért, hogy még lihegni is elfelejtettem, eskü...

Igen. Jól látják, már ha látnak a nevetéstől. Száztíz+ kilósan futok Szeged-Rókuson azért, hogy meglegyen az együttállás, hogy meglegyen a 3017-es MD indulása Szegedre. Meglett, lásd a lenti videót.

Jobbra az MD mindjárt vijjog, balra a Csörgő még rápihen a nagy tolásra. Ezért volt a nagy rohanás, egyébként. De ez sem az én képem, hanem Szabó Lucáé

És hozzám hasonlóan nagyon sokaknak valahogy (egy kicsit) megvolt a MÁV retróhétvégéje. Ez a két nap a többségnek a 424-est jelentette, és ezen nem is lehet igazából csodálkozni. Hiszen, ha jobban belegondolunk, és előjön egy kis realista gonoszság is, már ha van ilyen, akkor be kell valljuk, a környéken jellemzően ilyen vonatokkal utazunk – csak néha még rosszabb állapotúakkal, a retróérzés helyett meg jellemzően a büdöst érezzük, nem átvitt értelemben, és azon gonolkodunk, mikor tudunk már leszállni a koszos – és akkor itt meg is állok a fölsorolásban – szerelvényekről. Hogy milyen gép van elől, vagy néha éppenséggel hátul, az igazából az átlagembert nem érdekli. Ezzel a felismeréssel dőlt meg az Orient Expressz mítosza is, egyébként, nálam. Ott is a vagonok, a kiszolgálás a lényeg annak, aki utazik. Hogy milyen mozdony húzza a vasúti kocsikat, egyáltalán nem fontos.

Csak nekünk, vasútbarátoknak.

Nekünk fontos volt az MDamot, fontosak voltak az olajzöld vagonok, amiket jó magyar szokás szerint már megkarcoltak, a videón is látható, sajnos. És fontos volt a bajszos Szergej, fontos volt a Púpos rotyogása is.

Az átlagember meg a Bivalyért jött. És kapott is belőle egy kis ízelítőt.

Kicsit más, mint egykoron volt, fogjuk a pakurára, vagy már nem emlékeznek rá azok rendesen, akik még utazhattak vele Szegedről. Mert ehhez bizony kicsit öregnek kell lenni, hogy emlékezhessen rá az ember:

1984. március 28-án ment el az utolsó Bivaly Szegedről.

Utoljára Röszkére kellett kimennie a 424,334-esnek. Majd azt is szétvágták, mint szinte az összeset: a 365 Bivalyból tizenkilenc maradt meg az országban, ebből üzemképes a 247-es, ami itt volt, és a 009-es, amit nem is olyan régen állítottak talpra újra, a többit tárolják, és van jó pár szoborgőzös is.

Szóval itt volt újra egy Bivaly Szegeden, és vasárnap kirohant Hódmezővásárhelyre. Mindenhol csodálták, mi a Tisza-hídnál, illetve Rókuson, és mellé jöttek az ajándékszerelvények, amiket szintén jó volt látni, lásd még fönt, a dagi futását.

Egyébként napi szinten is retrózhatnánk egy kicsit Szeged és Budapest között – azokon a vékonycsíkos kék vagonokon ugyanis az olvasható:

  • honállomás: Szeged,
  • honos KTH: Szeged.

Van belőlük egy szerelvényre való. Az egyik pesti intercityt ki lehetne állítani ilyen kocsikból. Csak valahogy a MÁV-Startnak az effajta szépséghez nincs érzéke – a menetrendi forgalomban a szegedi oldalban. Pedig meg lehet csinálni: a Balaton felé az egyik retrószerelvényben benne volt az összes ilyen vagon...

Van, amikor sikerül összegereblyézni egy szerelvénybe a szegedi vékonycsíkos vagonokat. Ugye, milyen jól néznek így ki? És nem(csak) azért, mert a 19-es Nohab van előttük... (fotó: MÁV/Németh Andor)

Garai Szakács László

Míg el nem feledem, első rész: a KTH a karbantartási hely rövidítése.

Míg el nem feledem, második rész: az utolsó szegedi 424-es fotón naponta megnézhető a szegedi vasútállomás kijárati oldalán, ha nem rohanva megy le a lépcsőkön, vagy lép rá a mozgólépcsőre, és felfelé néz, akkor megcsodálhatja Nagy Józsefnek, a Vasúttörténeti Alapítvány titkárának hatalmasra nagyított kordokumentumát.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: gőzmozdony MÁV MÁV Rail Tours MÁV-Start retró Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonal vasút vonat Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés