Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Nyolc hét múlva Hat hét, hat tánc: kétszemélyes komoly komédia az öregedésről és a másság elfogadásáról
Művház 2021. augusztus 2. 16:06

Nyolc hét múlva Hat hét, hat tánc: kétszemélyes komoly komédia az öregedésről és a másság elfogadásáról

Képriport
Nyolc hét múlva, szeptember 24-én mutatják be a kisszínházban Richard Alfieri komoly komédiáját. Fekete Gizi és Mezei Zoltán kétszemélyes játéka bizonyság arra, hogy az elfogadással, az egymásra való odafigyeléssel, a toleranciával jobbá és szebbé tehetjük a saját életünket is. A darab próbáján jártunk.

Hirdetés

Richard Alfieri amerikai író komoly komédiáját 2011-ben mutatták be Los Angelesben, amelyet azóta tizenkét nyelve fordítottak le és hatalmas sikerrel játszanak a világ legnagyobb városaiban.

A magyarországi ősbemutatója 2006-ban volt a Thália Színházban, szeptember végén pedig az egri Pinceszínház és a Szegedi Nemzeti Színház közös produkciójaként, Parti Nagy Lajos fordításában mutatják be a kisszínházban Pálfi Zoltán rendezésében.

A darab nem ismeretlen a szegediek előtt, 2007-ban, Székhelyi József, a szegedi színház akkori főigazgatója hívta meg az Orlay produkció előadását Szegedre Kulka János és Vári Éva főszereplésével.

A Hat hét, hat tánc iránt olyan nagy volt az érdeklődés, hogy pótelőadást is be kellett iktatni, sőt a következő évadra is visszatapsolta a közönség.

A sikerdarab egy nyugdíjas lelkészfeleség és egy homoszexuális tánctanár kapcsolatáról szól. És persze ennél sokkal többről.

Lily, egy hatvannyolc éves idős asszony táncórákat készül venni az öregek otthonában lévő lakásában. A Hat hét, hat tánc tánciskola Michaelt küldi ki hozzá. A két idegen ember eleinte ellenségesen viszonyul egymáshoz, majd egyre meghittebb és őszintébb barátság alakul ki közöttük.

A Hat hét, hat tánc szórakoztató színdarab barátságról, szerelemről, betegségről, és arról, hogy milyen nehéz helyesen élni az életünket, miközben rengeteg kérdést, sokféle problémát vet fel.

Hajlandók vagyunk-e elfogadni bármiféle különbözőséget, furcsát, megmagyarázhatatlant? Vajon mennyire hazudunk otthon, a hétköznapi életünkben, s ami a legfontosabb, mennyire hazudunk saját magunknak? Megéri-e hazudni, kell-e hazudni pusztán azért, hogy kényelmesebb legyen az életünk?

– Nem szeretném erőszakkal aktualizálni a darabot, hiszen az önmagáért beszél, ha bármit ráerőltetnénk, az csak rosszat tenne az írott anyagnak. A szerző nem is olyan régen, nagyjából húsz évvel ezelőtt valamiért így írta meg, én pedig azt szeretném megrendezni, amit ő leírt. Azt gondolom, ma is minden fontos gondolat benne van – mondta a rendező a próba előtt.

Pálfi Zoltán szerint nagyon sok mindent elmond a darab a szeretetről és egymás elfogadásáról.

– De az is benne van, hogy a mai világ semmiféle mássággal nem tud mit kezdeni, így a darab meleg főszereplőjével, egy tánctanárral sem. Engem nemrégiben egy hajszál választott el attól, hogy kerekesszékbe kerüljek, át tudom érezni, mit jelent az, ha valaki más lesz a társadalomban. Legyen az meleg, vagy kerekesszékes, nem nagyon tudunk mit kezdeni vele. Alapvetően erről szól majd az előadás, és a mindennapi hazugságainkról, amik egyre jobban aláássák az életünket.

A darab férfi főszerepére, Michael Minetti meleg tánctanár alakjának megformálására a Szabadkai Népszínház művészét, Mezei Zoltánt kérte fel a rendező.

– Pálfi Zoltán keresett meg azzal, vállalnám-e a darab egyik főszerepét. Akkor nagyon megörültem, de pont most értem el abban a fázisba, amikor egy színész megijed a feladattól. A főpróbahét előtt már sűrűsödik bennem minden, ilyenkor szoktak előjönni a kételyeim, vajon képes vagyok-e erre a feladatra? Húsz éve vagyok pályán, és jól tudom, ezen át fogok lendülni. Játszottam már olyan darabban, amit ketten vittünk végig, tudom, hogy ez átlagon felüli fizikai és mentális megterheléssel jár. Ilyenkor elvonulok a családtól, és emésztem a szöveget, megpróbálok minden mást kizárni egy időre az életemből. Most éppen ezt, a belefeszülés időszakát élem, de ez kell ahhoz, hogy létrejöjjön az előadás.

Mezei Zoltán korábban nem ismerte személyesen darab béli partnerét, Fekete Gizit. Egy kétszemélyes előadásban pedig döntő, hogy kivel áll a deszkákra a színész.

– Nagyon jól egymásra találtunk Gizivel, gyorsan ráhangolódtunk a másikra. Amikor felkértek erre a szerepre és megtudtam, ki lesz a partnerem, próbáltam utánanézni a munkásságának. Találtam is a neten egy interjút vele, abból kiderült, nagyon egyforma értékeket vallunk a színházról. Az egyik döntő szempont lett végül az ő személye, amiért elfogadtam felkérést. Most pedig egymást húzzuk-toljuk a színpadon, így formálódik az előadás.

Lily Harrisont, a baptista lelkész öregek otthonában élő özvegyét Fekete Gizi kelti életre.

– Néhány évre Szegeden is vendégszerepelt az előadás Kulka János és Vári Éva főszereplésével. Éppen akkor nem volt idehaza, és nagyon bántam, hogy nem tudtam megnézni, de már lehet, hogy jobb is így, nem befolyásolhat az akkori előadás. Igaz, rengeteg darabot, szerepet eljátszottak már előttem mások, de én én vagyok, és saját magamat próbálom összehozni a színpadon azzal a figurával, amit éppen játszom, végül a kettő elegyét viszem a közönség elé. Ezért semmiképpen sincs két egyforma előadás.

Fekete Gizi szerint a darab a monodrámával mutat komoly hasonlóságot. Ott is komoly fizikai és mentális állóképesség kell, hogy valaki másfél órát egyfolytában színpadon legyen.

–  Szerencsére a monodrámában komoly tapasztalataim vannak. Egyfajta kondíciót adtak nekem mindig, így ettől a darabtól sem félek, inkább nagyon is élvezem. Valamikor elég sokat táncoltam színpadon, így a tánctól sem jövök zavarba.
Fekete Gizi szerint a másság elfogadása rettenően aktuális kérdés lett, ezért is nagyon örül, hogy létre jöhet az előadás.

– A darab szerint a szeretettel, az elfogadással, az egymásra való odafigyeléssel, a toleranciával jobbá és szebbé tehetjük a saját életünket is, hiszen mindannyian sokféle nyűgöt hordozunk magukban.

Fekte Gizi szerint fontos, hogy kivel és miképpen tudjuk megbeszélni, átélni és feldogozni ezeket a problémákat. Ha két ember megtalálja a közös hangot, akkor minden olyan egyszerűvé és széppé válik.

Bemutató nagyjából nyolc hét múlva, szeptember 24-én a kisszínházban.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Fekete Gizi Pálfi Zoltán próba Szegedi Nemzeti Színház előadás Hat hét, hat tánc Mezei Zoltán színház
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés