Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Minden idők legdrágább pályafelújítása lehet a Szeged és a határ közötti vasút átépítése
Szegeden 2021. július 31. 19:00

Minden idők legdrágább pályafelújítása lehet a Szeged és a határ közötti vasút átépítése

Felújítják és villamosítják a vasútvonalat Szegedtől a röszkei határig, a pénzt biztosítja a kormány. Erről lényegében egy egyetértési nyilatkozatként is felfogható rendelet jelent meg a Magyar Közlönyben. A győztes pályázó egyébként már hónapok óta megvan: Mészáros Lőrinc cége, a V-Híd Építő Zrt.

Hirdetés

Felújítják és villamosítják a vasútvonalat Szegedtől a röszkei határig, a pénzt biztosítja a kormány – erről lényegében egy egyetértési nyilatkozatként is felfogható rendelet jelent meg a Magyar Közlönyben.

„A Kormány egyetért a Szeged-Rendező–Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójának megvalósításával” – írják, és meg is jelölnek két költségvetési helyet, ahonnan adják a pénzt: 13 milliárd 149 millió 351 ezer 480, valamint 27 milliárd 746 millió 634 ezer 181 forintról van szó.

Összesen közel 40 milliárd 896 millió forintot jelent a 13 kilométer és 300 méteres szakaszra. Kilométerenként tehát 3 milliárd 75 millió forintból újulhat meg a vasút Szeged és a röszkei határ között. Ez minden idők legdrágább pályafelújítása lesz, ami még akkor is igaz, ha sok mindent építeni kell majd hozzá.

Bár a kormány most 40 milliárd 896 millió forintot ad, a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő V-Híd Zrt. 44 milliárd 800 millió forintos pályázattal nyert, igaz akkor még 18 kilométernyi vasútról volt szó, legalábbis felsővezetéket 18 kilométeren kell építeni a pályázati anyag szerint.

A rendeletben az is szerepel: az egészet úgy kellene intézni, hogy – lehetőség szerint – szerepeljen a 2021–2027. közötti európai uniós programozási időszakban megvalósítani tervezett közlekedési beruházások között.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium közleményében azt írja, a 13,3 kilométeres Szeged-Röszke vasútvonal átépítésével és villamosításával az érintett nagyvárosok, regionális központok elérhetősége javul. A közel 41 milliárd forinttal támogatott beruházás további haszna, hogy megfelelő minőségű kerülőutat kínál majd a Budapest-Belgrád korszerűsítés miatt szükséges vágányzár idejére.

A közlekedési infrastruktúrafejlesztések jelentős szerepet tölthetnek be Magyarország határmenti területeinek gazdasági-társadalmi fejlődésében, az egykor természetes egységet képező térségek összekapcsolásában. A kormány friss döntése szerint idén és jövőre összesen 40,9 milliárd forinttal járul hozzá a Szeged-Röszke vasúti vonalszakasz felújításához, villamosításához.

A jelenleg 60 kilométeres sebességű közlekedésre alkalmas pályaszakaszon 80-120 kilométerrel járhatnak majd a vonatok. A vonalat villamosítják, vonatbefolyásoló, távvezérlő és biztosítóberendezéseket telepítenek. Röszke állomás vágányhálózatát korszerűsítik, az új megállóhelyen, Szentmihálytelken is magasperon, esőbeállók, P+R és B+R parkolók épülnek. A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala így érdemben javul Szeged és az észak-bácskai települések között – áll a közleményben.

Száguldjon végig a 136-os vonalon nagyjából 240-nel a videó segítségével. A vonal amúgy 60 kilométer/órás sebességet tudott legutóbb, de négyszeres gyorsítással készült a videó...

Az ITM a napokban megjelent kormányhatározat értelmében támogatási szerződést köt a MÁV-val a projekt megvalósításáról. A vasúttársaság korábban feltételes közbeszerzési eljárást folytatott le a kivitelezésre. A nyertes vállalkozóval aláírt szerződés a szükséges forrás rendelkezésre állásával hatályba lép. A tervezési és építési munkálatok várható időigénye 14 hónap, a fejlesztés így akár már jövőre befejeződhet. A megújuló vonalszakasz a vonatok számára kerülőutat biztosít a Budapest-Belgrád vasútvonal beruházás miatt Szabadka és Kiskunhalas között szükségessé váló teljes kizárásos vágányzár idejére.

„A Szeged és Hódmezővásárhely között új, átszállásmentes kapcsolatot teremtő innovatív vasútvillamos létrehozásával átfogó vasúti szolgáltatásfejlesztésbe kezdtünk a régióban. A vajdasági magyarok anyaországi kapcsolatait is szorosabbra fűző újabb beruházás e folyamat soron következő eleme. A röszkei vonal felújításával előrébb lépünk az egyébként is környezetkímélő vasút további zöldítésében. Általa 500 kilométer fölé növeljük a 2010 óta villamosított vonalak összes hosszát. A folytatásban az elsők között a Szombathely-Kőszeg, Debrecen-Balmazújváros és Balatonfüred-Tapolca szakaszokon válthatunk majd a tisztább elektromos vontatásra” – idézték a közleményben Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkárt.

A kormányrendelet feladatot ad Pintér Sándor belügyminiszternek is, hiszen egyeztetnie kell a szerb hatóságokkal, és meg kell vizsgálnia, miként tehető átjárhatóvá a magyar-szerb határszakasz a vonatok számára. Azt is ki kell találniuk, hogy miként történjen a határátlépés és a határellenőrzés, ezekhez biztosítani kell a szükséges rendvédelmi és infrastrukturális feltételeket, azok megvalósíthatóságának ütemezését és költségeit.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: beruházás fejlesztés határ Mészáros Lőrinc Orbán Viktor Orbán-kormány Röszke Szeged-Szabadka vasútvonal V-Híd Zrt. vasút
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés