Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Tramtrain: végre futópróbáztak Szegeden is a vasútvillamosok, de hogy ebből hogyan lesz decemberi indulás...
Szegeden 2021. július 26. 11:21

Tramtrain: végre futópróbáztak Szegeden is a vasútvillamosok, de hogy ebből hogyan lesz decemberi indulás...

Menetrendtervezete nincs, őszre állítólag lesz. Erről is konzultál a Fidesz, de arra is kíváncsi a Lázár János nevével fémjelzett kérdőív, mennyi legyen a jegy. Valójában persze sem a menetrend, sem az árképzés nem a konzultáción múlik.

Hirdetés

50 ezer kilométer. Ennyit kell teljesítenie a vasútvillamosoknak ahhoz, hogy aztán menetrend szerint is forgalomba álljanak. Négy szerelvény van már itt, azaz fejenként 12 ezer 500 kilométer jutna egy járműre. Ebből az 50 ezer kilométerből azonban eddig a töredékét teljesítették, az első érdemi nappali futópróba július 23-án, pénteken volt.

Itt ideálmatekozzunk egyet gyorsan!

  • Egy Szeged nagyállomás–Hódmezővásárhely vasútállomás–Szeged nagyállomás kört számoljunk az egyszerűség kedvéért hetven kilométerrel.
  • Ez akkor azt jelenti, hogy egy szerelvénynek 178 kört kell megtennie.
  • Száguld a vasútvillamos, ezért egy kört egy óra alatt tesz meg, azaz 178 óra alatt megvan.
  • Két nyolc órás műszakkal tizenkét nap alatt megvan a futópróba akkor, ha mind a négy szerelvény részt vesz benne, és nincs semmilyen forgalmi zavar, minden ideális.

Csakhogy jellemzően nem ideálisak a körülmények.

  • Valószínűleg mind a négy szerelvény egyszerre nem tud futópróbázni,
  • valószínűleg szerelvényenként nem jön össze a két nyolc órás műszak,
  • valószínűleg nem lesz meg (mindig) hatvan perc alatt egy kör.
  • Azaz a tizenkét nap teljesíthetetlennek tűnik, igazából a huszonnégy, sőt a harminchat is.

Induljon el rendben, decemberben a menetrendváltáskor és akkor mindenki boldog lesz.

Akkora talán lesz menetrendje is, most még ugyanis nincs. Ez azért is érdekes, mert a következő évi menetrendet, ami mindig december 10. környékén lép életbe, jellemzően már tavasszal elkezdik tervezni, nyárra meg is vannak vele. Ez így volt idén is,

  • sőt, idén először már ezt a menetrendtervezetet nyilvánosságra is hozta a Közlekedés-tudományi Intézet
  • sőt, idén először véleményezni is lehetett a tervezetet.

A Szeged–Békéscsaba vasútvonalnak is ott volt a menetrendterve, de a vasútvillamosnak nem, nem lehetett véleményezni. Megkérdeztük a MÁV-ot, miért nem, illetve arról is érdeklődtünk, mi a helyzet a futópróbákkal.

A futópróbákkal kapcsolatos kérdéseinkre egész egyszerűen nem válaszoltak, a menetrenddel kapcsolatosan Lázár Jánosra és konzultációjára mutogattak:

„A tram-train üzemeltetéséről részletes konzultációt indított Lázár János kormánybiztos, (lásd: internetes konzultáció), amely a járatsűrűségre vonatkozóan is kéri a lakosság véleményét. Ezt a menetrend tervezésénél figyelembe is vesszük.”

Csakhogy a kérdéssor – lent megnézheti az egészet, köszönjük Rikárdó Himihumi segítségét – válaszai alapján nem nagyon lehet menetrendet tervezni. De ez nem is baj, egyébként.

Legyen meg, induljon el, biztos, hogy jó lesz. De közben azért néha jusson eszünkbe,

  • mennyibe került (most éppen 71 milliárd forint van bevallva, 13-14 milliárdról indultunk, végül csak az első körben megrendelt nyolc szerelvény került 16 milliárd forintba),
  • hányszor drágult (ezt inkább nem számoljuk),
  • mennyit csúszott (először 2015-re akarták befejezni, 2017-ben majdnem le is állította Lázár János, majd a pályafelújítás sem ment túl flottul).
A kérdőívet ki is tudja nagyítani, kattintson a képre!

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Lázár János MÁV MÁV-Start tramtrain vasútvillamos futópróba
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés