Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Hétfőtől két hónapig nincs Oskola utca: most szoktassuk hozzá magunkat, hogy egyáltalán nem járunk a környéken sem autóval!
Szegeden 2021. június 20. 17:23

Hétfőtől két hónapig nincs Oskola utca: most szoktassuk hozzá magunkat, hogy egyáltalán nem járunk a környéken sem autóval!

Elkezdődik az a felújítási munka, aminek végén egy még szebb, még jobb, még élhetőbb és egy kicsit még jobban forgalomcsillapított belvárost kapunk. Lesz egy nyarunk arra, hogy megszokjuk, elfogadjuk, begyakoroljuk a változásokat, amiket aztán tartsunk is meg. Higgyék el, jobb, sokkal jobb lesz!

Hirdetés

Hétfő reggel még a csúcsforgalmat áteresztik a kivitelezők, hogy aztán két hónapra lezárják az Oskola utcát azért, hogy a mikromobilitás Mekkáját hozzák létre, egy utcát, ahol az autók csak (kicsit utált, eltűrt, megtűrt) vendégek lesznek. Tartom ugyanis azt, amit egy cikkel korábban is írtam: közlekedési és városképi szempontból is elsőrangú lesz az átalakítás.

De hogyan élünk, közlekedünk két hónapig az Oskola utca nélkül?

A beruházás honlapján a megujul.szeged.hu oldalon van két príma térkép, meg egy rövid, pontokba szedett összefoglaló, nézzük meg ezeket, aztán még okoskodom egy kicsit.

  • Az Oskola utcát tehát lezárják a Somogyi utca és a Roosevelt tér között; a Palánk Cukrászdáig.
  • Az Oroszlán utca csak az építési forgalomnak lesz elérhető, a Somogyi utca és a Victor Hugo utca átjárható marad.
  • A Dóm Cukrászda melletti udvarba a behajtás biztosítva lesz.
  • Az Oroszlán utca–Nádor utca–Bajza utca közötti rész csak a Deák Ferenc utca felől lesz megközelíthető.
  • Az Oskola utca lezárt részére tehát kizárólag az építési forgalom és a szemétszállító járművek hajthatnak be, a szolgáltatást az eddig megszokott formában végzik. Parkolni is tilos ezen a szakaszon.
  • Az áruszállítás a környező közterületeken – Somogyi utca, Victor Hugo utca, Roosevelt tér – kijelölt rakodóhelyekről kézikocsival oldható meg; az Oskola utcai árumozgatáshoz a kivitelező alkalmas felületet biztosít.
  • A gyalogosok az Oskola utca belváros felőli járdáját használhatják.
  • Kerékpárosok csak gyalogosként, a kerékpárt tolva mehetnek be az elzárt területre.
  • Az üzletek gyalogosan mindkét oldalon megközelíthetőek maradnak.
  • A Híd utcában egy-egy sávra szűkül a forgalom.

Nézzük akkor a térképeket, és kezdődjön a nagy megmondás!

Kerékpárral minden világos

Tarján, a lakótelepek felől közelítünk, így nézzük meg most fejben a ránk váró helyzeteket.

Térképeink nagyíthatók, kattintson rájuk, és megnézheti azokat nagyobb méretben!

A bringásoknál a nagy kerékpáros sztráda átmeneti megszüntetése jelenti a gondot. Igaz, hasonló problémát most fentebb, északabbra is tapasztalnak a biciklisek, hiszen a kézicsarnok építése miatt a József Attila sugárúton is fel van bontva a járda-kerékpárút, amíg be nem rakják alá az áramkábeleket.

Ez a munka biztos, hogy hamarabb elkészül, mint az Oskola utca, ám kényelmetlenségnek kényelmetlenség, de eddig is megoldották a kerékpárosok, eztán is meg fogják. A Móra Ferenc Múzeumnál a Vár utcai zebra most fontos „elosztópont” lesz: lehet, érdemes megfontolni a nagyobbnak tűnő kerülőutat, ami lehet, nem is biztos, hogy nagyobb, hiszen biztos, hogy sokan döntenek úgy, nem tekernek vissza a Somogyi utcán csak azért, hogy a Dóm téren biciklizzenek tovább. A múzeumnál jobbra menni valójában régi kerülőút, mégsem használják, használták sokan. Pedig ha az ember fitt és szeret gyorsan is tekerni és eddig látta, hogy épp úgy ért oda a Stefánia felől a hídhoz, hogy pirosra vált a lámpa, nem sokat gondolkodott, balra el, és nyomás! Simán meg lehetett előzni a lámpánál tömegelőket. Most ugye annyi a változás, hogy a halászcsárdánál kell balra kanyarodni a Tömörkény-gimnázium felé, aki terepezni akar, az a Hild Kapu alatt is próbálkozhat, de a kijelölt irány a Béla utca, Tömörkény utca és a Révai utca. Itt viszont figyelni kell az autósokra, akik erre kerülnek majd. Kis könnyítés, hogy ez a kis útszakasz, amit a Google Street View ezen a képernyőmentésen iksszel jelöl, fordítva lesz egyirányú és csak a kerékpárosoknak, azaz az autósok a zöld Peugeot-t követve haladhatnak csak el a gimnázium előtt.

De közben ne hallgassuk el azt sem, hogy igazából a Belvedere felől ott az illegális egérút a bringásoknak: a Huszár Mátyás rakpart járdája. Ha eddig nem fedezték fel, akkor most szinte biztos, hogy fel fogják, és nem ezért a két mondatért. Hanem mert, jellemzően úgy közlekedünk, hogy a lehető leghamarabb, leggyorsabban akarunk eljutni az úticélunkhoz, és ezért bizony vannak, lesznek, akik minimális szabálytalanságoktól sem riadnak vissza. Ahogy máshol is van, hogy a járdán teker a kerékpáros úgy bizony itt is készülni kell erre.

Bármerre is mennek keddtől, ne feledjék, reggel még szabad az út, induljanak el egy kicsit hamarabb.

Autósok! El tudnák képzelni, hogy a Tisza Lajos körúton belülre tényleg csak akkor hajtanak be, ha nagyon muszáj?

Ez lenne igazából a jövő, és ez lenne a legjobb megoldás, igaz, ehhez az álomhoz kellene kezdeni valamit a Tisza Lajos körút–Széchenyi tér kapcsolattal is. Közben be kell lássuk azt is, a mostaninál sokkal jobb megoldás nem (nagyon) létezik ezen az útvonalon.

A megujul.szeged.hu térképe kerülőútvonalnak a Somogyi utca–Révai utca–Tömörkény utca–Béla utca–Roosevelt tér útvonalat ajánlja. Viszont itt álljunk meg egy kicsit!

Tényleg muszáj arra menni?

Hozzá tudna szokni egy Tisza Lajos körút–Kiss Ernő utca–Széchenyi tér–Stefánia útvonalhoz a Belvárosi híd eléréséhez?

Ez nem nagyon látszik térképen, de ha Szeged déli része felől jön, lehet valós alternatív útvonal. Próbálja ki egyszer-kétszer! Igen, hosszabb, de lehet egyszerűbb, mint a Palánk környékén araszolni, kikerüli a belvárost, a beruházóknak is sokkal egyszerűbb lenne az élete. Viszont az is fontos változás, ami a térkép közepén látszik, ez a kereszteződés. Hétfőtől

  • ott, ahol az ezüst színű autó áll, nem lehet parkolni,
  • igazából a másik két sötét autó helyén sem kéne majd,
  • a virágládákat, ha még ott vannak, arrébb rakják.

Ugyanis ez az egyetlen bejárat a Nádor utca és a Bajza utca felé. Erre nagyon figyeljenek oda, ne legyen egy feszt bosszankodás ez a két hónap csak azért, mert rutinból parkolnak itt.

Hogy is van az a Tisza Lajos körút–Széchenyi tér-kapcsolat?

A Dugonics téri kettős körforgalom felől érkezve teljesen egyértelmű, hogy a Széchenyi tér felé csak a Kiss Ernő utcánál lehet úgy bekanyarodni, hogy ne torlódjon fel a forgalom. Ez most is így van, eztán is így lesz. Az viszont elképzelhető, hogy ha sokan megfogadják a fenti tanácsomat, akkor itt nő meg a forgalom. Azaz itt kellene türelmesebbnek lenni, de itt talán könnyebb annak lenni, mint a Dóm tér környékén és a Palánknál.

Hétfőtől indul a buli. Rengeteg türelemre, megértésre lesz szükség. Plusz hosszú távon arra, hogy megértsük, elfogadjuk és megszeressük, változnak, mert változniuk kell a közlekedési módoknak. És ez elsősorban azt jelenti, hogy az egyéni autós közlekedést, a korábbi rutinokat át kell alakítani. Igen, ez nehéz, de megéri.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: felújítás kerékpár kerékpáros kerékpárút Oskola utca
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés