Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Talán csak a Rókusi csomóponthoz mérhető nagyságban, eleganciában az Oskola utca átalakítása
Szegeden 2021. június 18. 15:13

Talán csak a Rókusi csomóponthoz mérhető nagyságban, eleganciában az Oskola utca átalakítása

Szeged belvárosa és annak egyik legfontosabb utcája még élhetőbb lesz, fenntarthatóbban, biztonságosabban, gyorsabban fogunk közlekedni.

Hirdetés

A beruházás közlekedésbiztonsági tervezésként indult el. Korábbi felmérések szerint az egyik legfontosabb megoldandó feladat itt a kerékpáros közlekedés még biztonságosabbá tétele:

  • nem irányhelyesen közlekedtek a kerékpárosok,
  • a Belvárosi híd hídfőjében rendre konfliktushelyzet volt, a múzeum felől balra kanyarodók mindig ki rántja el a kormányt vetélkedések voltak.

Meg kellett tehát oldani nemcsak a csomópont problémáját, hanem az egész Oskola utcáét és valójában a Stefániáét is. Hogy ez mennyire fontos és mennyire régóta akarták a szegedi kerékpárosok, azt az is jelzi, hogy két Critical Masson is ez volt a fő üzenet: irányhelyes forgalmi rendet akartak az Oskola utcában.

A felújítás, átépítés nemcsak a kerékpárosok miatt fontos:

  • a Stefánián Felsőváros felől főleg a délután dugóban rendszeresen lelassulnak a 9/19-es trolik, növekszik a menetidejük, így romlik a közösségi közlekedés színvonala.
  • Nagy Sándor elmondta ennél a fejlesztésnél a közlekedési szakma által vélelmezett prioritások nagyjából egybeestek a lakosságú elképzelésekkel. A városfejlesztési alpolgármester arról is beszélt, összesen hat változatot dolgoztak ki az Oskola utca átépítésére: modellezték az alternatív útvonalakat, hogyan, merre mehetnek majd eztán az autósok. Uniós elvárás volt az is Szegedtől, hogy véleményezzék, jóváhagyják a felújítást a kerékpáros szervezetek: a Magyar Kerékpáros Klub is rábólintott a beruházásra.

Az előkészítő munkának meglett a gyümölcse:

  • irányhelyes lesz a kerékpáros-közlekedés a Stefánián és az Oskola utcában
  • trolibuszsávot alakítanak ki a Stefánián a Széchényi tér irányában,
  • itt lesz egy új megálló is az Atizivignél, azaz a Múzeum megállónak lesz párja,
  • a Stefániáról a hídra kanyarodó forgalom lámpaidejét megduplázzák tizenhárom másodperc helyett huszonhat lesz,
  • a Kossuth Lajos sugárút–Újszeged-forgalmat a Stefániára terelik,
  • a hídfőben az észak–déli autóforgalom megszűnik, azaz az Oskola utcáról nem lehet majd egyenesen menni a Stefániára és a Stefániáról sem lehet majd behajtani az Oskola utcára,
  • a Széchenyi tér felől a Belvárosi hídra a trolik és buszok mehetnek fel.

Mi az, ami még fontos az Oskola utcán?

  • Fasort telepítenek, a forróság csökkenhet, ehhez persze még évek kellenek, hogy megnőjenek a fák,
  • nagyobbak lesznek a járdák.

Azaz a közterületek megújítása a helyi gazdaság fejlesztését is szolgálja:

a gyalogosokból lesznek vásárlók, fogyasztók, ők mennek be a kirakatban látott cikket megvenni, ülnek le a kávézóban csevegni. A multik mérik is a footfallt, hogy mennyit sétálunk egy bizonyos helyen, mekkora lehet ott a vásárlószám; oda települnek, ahol az sok. Arról nem beszélve a fejlesztés jelentős turisztikai célpontok közötti forgalmat is szolgál. Az is fontos a felújításkor, hogy Szeged törekszik az egységességre, azaz hasonló anyagokat használnak fel itt is, mint a korábbi belvárosi rekonstrukcióknál.

Egy dolog miatt lehet, reklamálni: megszűnnek a parkolóhelyek az Oskola utcában. Ám Nagy Sándor ennek kapcsán azt hangsúlyozta, ha az ember a belvárosba jön, akkor jellemzően fel van arra készülve, hogy nem biztos, hogy ott tud megállni, ahol szeretne és azzal is tisztában van, sétálni kell ahhoz, hogy odaérjen a céljához. – Van még egy fontos adatom ehhez: a belvárosok revitalizálásának egyik legfontosabb eszköze, hogy minél több legyen a gyalogosfelület. Egyszer elkezdtem számolni az utasszámlálási adatainkból, hogy a Tisza Lajos körúton belül hány leszálló utasunk van: negyvenezernél abbahagytam. Ma Szeged belvárosának elsődleges megközelítési módja a közösségi közlekedés, a kerékpározás és a gyaloglás. Ha ezeket ösztönözzük, akkor úgy gondolom, egy ekkora beruházásnál húsz parkolóhely elvesztése vállalható.

Azt bátran ki lehet jelenteni, közlekedési és városképi szempontból a Rókusi csomópont körforgalomhoz hasonlítható az Oskola utca és a Belvárosi híd szegedi hídfőjének átalakítása.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: átépítés felújítás Nagy Sándor Oskola utca
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés