Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2021. június 11. 16:22

Hihetetlen, hogy az anonimitás mennyire megnyitja az embereket

Idén ünnepli fennállásának negyvenedik évfordulóját a Szegedi SOS Telefonos Lelkisegély Szolgálat. Az indulásról, és mindarról beszélgettünk Fábiánné Páger Annával, a szervezet vezetőjével, ami e négy évtized alatt változott. És mit tagadás: változott.

Hirdetés
Hirdetés

– Önkénteseket toboroznak, és az ehhez mellékelt szóróanyagban egyebek mellett az szerepel, hogy majdani munkatársaknak „a személyiségük a munkaeszközük”. Segít megérteni, mit jelent ez?

– Amilyen vagyok, amilyen éppen vagyok, azt használom, azt a személyiséget használom a telefonnál. Nem tudok kibújni a bőrömből. Úgy viselkedem, amilyen a személyiségem. Természetesen a mellett a professzionalizmus mellett, amit az önkénteseink a felkészítésük során elsajátítanak. A személyiséget állandóan fejlesztjük, ez is a munkánk része a szolgálatnál.

– Bizonyára léteznek olyan személyiségjegyek, amelyek keresnek az önkéntes munkára jelentkezőknél. Melyek ezek?

– A nyitottság, és érdeklődés. Az az alapállás, hogy tudni akarom, mi van a másikkal, mi zajlik le benne. Nyilván jó kommunikációs képességek kellenek ahhoz, hogy valaki nálunk dolgozhasson. Szükséges az a képesség is, hogy gyorsan felismerjük, kivel beszélgetünk. Olyasmire gondolok, hogy az egyszerűbben fogalmazó emberrel ne kezdjek el fontoskodva beszélni és fordítva. Tudjak a hívó nyelvén beszélni – ez nagyon fontos. Mindezek mellett fontos a lelki és fizikai teherbíró-képesség. Utóbbira példa, hogy az éjszakai ügyeleteseink héttől hétig dolgoznak. A feladatunkra akkor is készen kell álljanak, ha hajnal háromkor jön a hívás. Ha rendben van a személyiségem, akkor jó eséllyel a lelki teherbíró- képességgel is rendelkezem.

– Kihagytunk valamit?

– Igen. Mindezek mellett olyan személyiségnek kell lennem, hogy hagyjam, beszélgetőtársa maga találja meg a megoldásokat az élete felvetette kérdésekre. Ne mi ontsunk az ötleteket magunkból, mert ez nem jó irány. Fontos még a folyamatos tanulási és önfejlesztési vágy is. Nem lehet megelégedni azzal a tudással, amivel rendelkezünk, amit korábban megszereztük. És talán a legfontosabb: a türelem. Tudjuk hallgatni. A hallgatás nagyon fontos képességünk.

– Negyven éve indultak, ami szinte egy emberöltő. Nehéz volt a kezdet? Mennyire jelentett gondot a szolgálathoz szükséges engedélyek beszerzése?

– Farkasinszky Teréz volt Szegeden a telefonos lelkisegély szolgálat elindítója, aki már akkor nagyon jelentős pszichiáter volt. Különösebb engedély nem kellett hozzá. Leginkább egy telefonvonal, egy helyiség és az is, hogy a telefonszámlákat valaki fizesse, ami bizony az soha nem volt kevés. Személyes kapcsolatokon múlott eleinte, hogy a szolgálat hova könyörögte be magát. Az üzemelés költség, leszámítva a telefont, soha nem volt magas. Éltünk abból a kevésből, ami volt és van.

– Mennyire nehéz önkénteseket toborozni? Olyan világban élünk, ahol nem könnyű a megélhetés, folyamatos pénzkeresési kényszer jellemzi mindennapjainkat. A telefonos lelkisegély szolgálat önkéntese viszont nem kap pénz.

– Nehéz. Bővebben: nagyon nehéz. Az 1990-es években alapvetően más volt a helyzet. A megszokott életszínvonal tartásához ma két-három állást kell vállalni. E mellett nem lehet önkénteskedni. Hozzátéve, hogy valamennyi önkéntesünknek havonta három 12 órás ügyeletet kell vállalnia és heti kétórás szakmai továbbképzést.

– Kik ragadnak telefont, akik Önöket keresik? Férfiak, nők, idősek fiatalok? Tanultak, kevésbé képzettek? Mit lehet erről tudni?

– 2011 óta létezik a 116-123-as hívószám, és jó lenne, ha ezt minél többen ismernék. Azért is fontos ez, mert aki úgy érzi, hogy bajban van, és telefonálni szeretne, annak ne azon múljon, hogy tárcsázni fog vagy sem, hogy ismeri, vagy nem ismeri a számot. Előhívószám nélkül, és mobilról is hívható. Ez utóbbival függ össze, hogy amióta mobilról is elérhetőek vagyunk, megnőtt a 25 év alattiak hívása.

– Ha jól értem a fiatalak jelentkezése korábban nem volt jellemző.

Így van. Mára 25-30 százaléka a hívásainknak ebből a korcsoportból érkezik. Az aktív dolgozók korosztályából jön össze 55-60 százalék. Az idősek esetében a magány állapota az, ami telefonhívásra indítja őket a legtöbb esetben. Utóbbiaknak tényleg nincs kivel megbeszélni a problémáikat. Ám normál kapcsolati rendszerben élőknél is jellemző lehet, hogy a környezetükben nem mondják el a legbelső problémáinkat. Mert megsajnálnák és lenéznék őket. Az okok változatosak. Anonim vonalon sokkal könnyebb ilyesmiről beszélni valakivel, akiről nem tudom, kicsoda, és vélhetően az életben nem fogok vele találkozni. Hihetetlen, hogy az anonimitás mennyire megnyitja az embereket.

– Rendelkezésre áll olyan statisztika, hogy hányan hívják olyanok a lelkisegély szolgálatot, akik öngyilkosok akarnak lenni vagy közel jutottak ennek a gondolatához?

– Igen, 10-15 százalék. Ez a mutató emelkedett a pandémia időszaka alatt. Ezek között a hívások kötött közel tíz olyan hívásunk is volt, hogy a legkonkrétabb előkészületeket is elvégezte a hívó, hogy elkövesse az öngyilkosságot. Legtöbbször ezek az emberek megengedik, hogy segítséget hívjunk nekik. Mindehhez személyes hozzájárulásuk kell. Fontos elmondani, hogy az öngyilkos-jelöltek nagy többsége valójában nem meghalni akar, hanem azt az életmódot vagy élethelyzetet nem tudják elviselni, amiben éppen benne élnek.

– A kívülálló, idesorolom az újságírót is, úgy képzeli el, hogy többségében nők keresik meg a telefonos lelkisegély szolgálatot, mert ők a gyengébbek, a törékenyebbek, az érzékenyebbek, jobban képesek megnyílni a másik felé. Jó gondolja ezt a kívülálló?

– Nem teljesen. Évtizedekkel korábban valóban úgy volt, hogy 65 százalékban nők, és 35 százalékban férfiak hívtak bennünket. Ez mára megfordult. Nem előzmény nélküli ez, mert az elmúlt években elkezdődött, majd bekövetkezett a nemek közötti kiegyenlítődés. Majd eljutottunk oda, hogy ma 65 százalékban férfiak hívnak bennünket.

– Mi lehet az ilyen erőteljes változás mögött?

– Említettem, hogy már mobilról is hívhatóak vagyunk. Amióta ez így van, megszaporodott a fiatal fiúk, a 25 év alattiak hívása. Ők könnyebben beszélnek gondjairól, mint a fiatal lányok, ami nagyon érdekes dolog. Az elmúlt évtizedekben sokat változott a társadalom. Sokkal elfogadottabbá vált, hogy egy férfi is kerülhet bajba, egy férfi is sírhat, és eshet kétségbe. Harminc évvel korábban ez nem így volt. Sokkal inkább tartotta magát az a szemlélet, hogy „egy férfi nem panaszkodik”. A férfiak mindezek mellett megtapasztalják, hogy krízishelyzetben egy beszélgetés milyen sokat képes segíteni. Ha magunkban töprengünk, kuszábbak a dolgok. Ha valakinek mindezt el kell mondani, már attól tisztulni kezdenek a dolgaink – ez alapfelismerése lehet mindannyiunknak. Ha beszélhetünk, sokszor rá jöhetünk: nem annyira szörnyű a helyzetünk.

– A koronavírus-járvány miatt korlátozó intézkedések, az annak nyomában ránk köszöntő bezártság, lelki és egzisztenciális félelmek hogyan jelentkeztek a telefonos lelkisegély szolgálat mindennapjaiban az elmúlt másfél évben?

– Nagyon érzékeltünk mindezt. Már tavaly áprilisban. A hívástartalmak megváltoztak, egészen jelentős módon. A testi betegségekkel kapcsolatos hívások száma ugrott meg gyorsan. Mellette a félelemről és szorongásról beszámoló hívások. Az emberek azonnal érzékelték, hogy nem a korábban megszokott módon működik a hazai egészségügy. Az öngyilkossággal kapcsolatos hívásaink száma 10-15 százalékkal megnőtt, és ez az emelkedés megmaradt 2020. december végéig. Tavaly júniusban jött a családi problémákkal kapcsolatos hívások megszaporodása, mert mindenkinek a nyakán volt a nyár. A szünet, a szabadság a legtöbb esetben megoldhatatlan volt a családokban. Az anyagi gondok és a munkahellyel kapcsolatos problémák miatti hívások októbertől jelentkeztek egészen decemberig. Érdekesség, hogy tavaly szeptemberben kaptuk a covid-időszak alatt a legkevesebb hívást. Mintha az emberek akkora valamennyire megnyugodtak voltak, elfogadták volna a helyzetet.

Bod Péter

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: lelkisegély Fábiánné Páger Anna telefonos lelkisegély

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés