Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2021. május 20. 13:25

Egyáltalán nem gyors, de legalább nem is hatékony – Lakner Zoltán jegyzete

Különleges országunkban csakis akkor van mód „gyors és hatékony intézkedésekre”, amennyiben a kormány általános rendeletalkotási jogkörrel bír.

Hirdetés

A gyorsasággal és a hatékonysággal indokolja ugyanis a kormánytöbbség, hogy ismét meg kell hosszabbítani a veszélyhelyzetet, ezúttal az őszi parlamenti ülésszakot követő tizenötödik napig. „És ezt miből számolta ki?” – kérdezhetné a nagy klasszikus.

Ahogyan már tavaly tavasszal, az első felhatalmazási törvény kapcsán is láthattuk, a demokrácia legmagasabb fokának elérését minálunk az bizonyítja, hogy külön rögzítik: a jogszabályokat is vissza lehet vonni. Hát, ez tényleg elképesztő engedmény. Minthogyha erre máskülönben nem lenne joga a jogalkotónak.

Most meg úgy áll a helyzet, hogy a rendeletalkotási jogkörrel folytatólagosan felruházott kormány hamarabb is dönthet a veszélyhelyzet megszűntéről, azaz megvonhatja saját magától a speciális rendeletalkotás lehetőségét. A demokratikus kontroll mindezek felett az, hogy a kétharmados kormánytöbbség mindezt előre láttamozza.

Mindeközben egyébként fennáll az egészségügyi válsághelyzet is, amely hatályban volt 2020 nyarán is, amikor éppen nem volt veszélyhelyzet, biztosítva a kormány számára ugyanazokat a rendeletalkotási jogköröket. Lefogadom, a veszélyhelyzet őszi megszűnése esetén is fennmarad majd az egészségügyi válsághelyzet, és a rendeleti kormányzás vidáman folytatódik tovább.

Ez az egész nem más tulajdonképpen, mint a kizárólagos hatalomgyakorlás többszöri bebiztosítása. A kétharmados parlamenti többség eleve fegyelmezett szavazógépként funkcionál, de a veszélyhelyzet, a felhatalmazási törvények és a válsághelyzet még ezen túlmenően is erősítik a kormány hatalmát. Aligha azért, mert egy-egy képviselő kiugrásától tartanak a kormánypárti frakciókból, inkább azért, mert a korláttalan rendeletalkotás révén a jogszabály-alkotás maradék nyilvánossága is megsemmisül. A lerohanás, a meglepetésszerű támadás, a villámháború itt már nem kivétel, hanem szabály.

Hiszen ez a hatékony és a gyors.

Elvégre milyen hatékony és gyors a védettségi igazolványok „tesztüzeme”, a bértámogatások folyósítása vagy éppen a járványadat-szolgáltatás a krízis egész időszaka alatt.

Ne legyen félreértés, válsághelyzetben mindenhol, tőről metszett demokráciákban is növekszik a végrehajtó hatalom szerepe, hiszen sokszor valóban nincs idő a szokásos egyeztetési körök lefutására, a határidők kivárására. Van azonban itt néhány komoly félreértés, amit talán az is jelez, hogy a hazai kormányzati indokolásban a hatékonyság és a gyorsaság mellett nem szerepel az az apróság, hogy jó döntéseket is kellene hozni. Ha ugyanis egy kormány – tisztesség ne essék szólván – nagy gyorsaságában marhaságokat csinál, akkor utólag kénytelen visszatérni a döntésre, minek következtében máris elveszett a gyorsaság vélt előnye.

A hatékonysággal meg az a helyzet, hogy annak a jelentése egységnyi eredmény elérése a lehető legalacsonyabb ráfordítással, vagy megfordítva, egységnyi ráfordítással a lehető legnagyobb eredmény elérése. Van egy másik kifejezés is, a hatásosság, ez meg azt jelenti, hogy tényleges el is éri a döntés azt a célt, amit a döntéshozó elérni kívánt.

Na most, az a helyzet, hogy az aranyáron beszerzett felesleges – mert elégséges egészségügyi személyzet híján működtethetetlen – lélegeztetőgépek vagy a magasan a piaci ár felett beszerzett kínai vakcina fogalmilag nem felelnek meg a hatékony döntés kritériumának. A róluk szóló döntéshez meg egyébként semmi szükség nem volt a kormány általános rendeletalkotási jogkörére. Ahhoz olyanokra van szükség, mint az önkormányzatok csuklóztatása, a vadászkiállításra szánt újabb milliárdok kiutalása, meg a magáncégek irányításának átvétele.

Nem egy nagy felfedezés, sokan rájöttek már, hogy az érintettekkel és a szakértőkkel való rendszeres egyeztetés, habár látszólag időigényes, éppen azért nem a gyorsaság ellensége, mert megalapozott, hatásos és ténylegesen végrehajtható döntésekhez vezet. Amelyeket utána nem kell visszavonni, kezelve közben a hibákból keletkezett károkat, legfeljebb finomhangolni a gyakorlati visszajelzések alapján. A központosított, egyvágányú döntéseket könnyű gyorsan kimondani, ám ebben a szemléletben nagyon könnyű rosszul dönteni, ami pont hogy lassúsághoz és hatékonysághiányhoz vezet.

Nyilván nem amellett érvelek, hogy minden válságdöntésről tartsanak népszavazást, de a hatásosságot, hatékonyságot és gyorsaságot valójában az segítené, ha létezne átlátható, rendszerszintű szakmai konzultáció a járványválság kezelése során, nem pedig elfüggönyözött politikai érdekek, belső használatra szánt közvélemény-kutatási eredmények, vagy egyszerűen a hasraütés döntené el, merre rántják az országot. Utóbbiaknak semmi közük a hatékonysághoz meg a gyorsasághoz, csakis az önkény logikájához, amelyet kizárólag önmaga fenntartása érdekel.

Lakner Zoltán

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: jegyzet Lakner Zoltán vélemény
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés