Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Ingyenes parkolás, és ami mögötte van: nem az autók száma nőtt meg Szegeden, hanem a parkolók forgási sebessége csökkent le durván
Szegeden 2021. május 11. 12:28

Ingyenes parkolás, és ami mögötte van: nem az autók száma nőtt meg Szegeden, hanem a parkolók forgási sebessége csökkent le durván

A szegedi tömegközlekedésre sokkal kevésbé gyakorol hatást az ingyenessé tett parkolás, mint sokan gondolnánk. Minderről Majó-Petri Zoltánnal, a Szegedi Közlekedési Társaság (SZKT) ügyvezetőjével beszélgettünk.

Hirdetés

Az elmúlt napok egyik hazai vezető hírei közé tartozott, hogy ellenzéki és kormánypárti polgármestere felvetették a koronavírus-járvány miatt ingyenessé tett városi parkolás megszüntetését.

Mint ismeretes az önkormányzatoknak azt a jogát, hogy saját településükön parkolás után díjat szedjenek a kormány és az operatív törzs függesztette fel. Az intézkedés legérzékenyebben éppen az olyan nagyvárosokat érintette, amilyen Szeged.

A városi önkormányzat havonta átlagosan 80-100 millió forintos bevételtől esett és esik el a parkolás ingyenessé tétele miatt.

Ezt a szegedi városvezetők többször sérelmezték, mert meglátásuk szerint a kormányzati lépés mögött nem a járványkezeléssel kapcsolatos megfontolások álltak, hanem az önkormányzatok pénzügyi kivéreztetése.

A koronavírus-járvány miatt eddig hét olyan hónap áll mögöttünk, amelyekben mások mellett a szegedi önkormányzat sem jutott a parkolási üzletágból bevételhez. Hozzávetőlegesen 560-700 millió forinttól esett el ilyen módon Szeged.

Mint a hírportálunknak nyilatkozó Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója elmondta a városi tömegközlekedés utaslétszáma nem az ingyenessé tett parkolás miatt csökkent. Az okok egészen máshol kereshetőek.

Szeged diákváros, ahol 20 ezer egyetemista tanul. Ők szinte teljes egészében hiányoznak a helyi tömegközlekedésből. A felsőoktatásból érkező utasforgalomhoz hozzászámolhatjuk az egyetemi oktatók közel 2 ezer fős táborát, akik az egyetemi online oktatás miatt szintén nem vagy alig használják a közösségi közlekedést.

Beszédes adat – osztotta meg velük az ügyvezető –, hogy az egyetem „békeidőben”, vagyis a járvány előtt havonta 5-6 ezer szemeszterbérletet vásárolt diákjai számára. Persze ennél lényegesen több hallgató vásárolt havi bérletet a Covid előtt Szegeden.

A járványkorlátozások érintették az általános és a középiskolásokat is, akik a korábbiakhoz képest jelentősen kevesebbet használták az elmúlt hónapokban a trolikat, a villamosokat és a buszokat – hallhattuk.

Szeged további sajátossága, hogy többségében szellemi munkavégzők találhatóak a városban, akik a járványidőszakban otthonról dolgoztak, így ők is „elvesztek” a helyi tömegközlekedés számára. Nyilván nem teljes egészében, mert egy részük autót használ.

Van valami, ami ezekben a rendkívüli időkben sem változott a városi tömegközlekedésben. Ez pedig az olyan nagyfoglalkoztatóknak köszönhető, amilyen a Sole-Mizo és a Pick.

Ezek az üzemekben az elmúlt egy évben is folyamatos volt a termelés, így a munkavállalók a reggeli munkakezdéskor és a műszakok végezte után ugyanabban a számban vették igénybe a helyi közösségi közlekedést, mint korábban.

Az SZKT-nél nem készült becslés, hogy mennyi utast veszthettek annak következtében, hogy az ingyenes parkolás miatt hányan voltak, akik buszról, troliról és villamosról leszállva beültek az autóikba.

Majó-Petri Zoltán ezzel összefüggésben felhívta a figyelmet, hogy Magyarországot leszámítva egyetlen más országban sem vezették be a járványintézkedések részeként az ingyenes parkolás. Ebben az értelemben ez igazi hungarikum.

Az ingyenes parkolás nem a tömegközlekedéstől vette el az utasokat, még csak nem autósok számát növelte meg Szegeden, hanem az itteni parkolók forgási sebessége lassult le.

Ezért nem lehet parkolni a belvárosban – jelezte a szakember.

A belvárosban a járvány előtt egy autó átlagosan 40 percig várakozott egy parkolóhelyen. Ma pedig órákon, de lehet, hogy félnapon át. A forgási sebesség csökkenése ezt jelenti.

Ezért szembesülünk azzal naponta, hogy például a Széchenyi téri parkolók reggel 8 órára betelnek, és ezt követően szinte képtelenség ott helyen találni a nap hátralévő részébe – kaptuk a részletes magyarázatot.

A vele folytatott beszélgetés magát konzervatív közgazdásznak nevező Majó-Petri Zoltán úgy fogalmazott: felfogása szerint a gazdaságban az ingyenesség minden esetben túlfogyasztáshoz vezet. Szerinte pontosan ez történt a szegedi parkolással is, azt követően, hogy díjtalanul lehetett igénybe venni.

Szükségtelenül hosszú ideig állnak a parkolókban az autók. Egyszerűen azért, mert nem kell a szolgáltatásért fizetni, és mert emberileg ez a megoldás a kényelmes.

A szegedi tömegközlekedés utasforgalmi adatairól megtudtuk, hogy legdrasztikusabban idén márciusban csökkent le, amikor a békeévek átlagának felére zuhant vissza. Ezt követően folyamatosan növekszik az utasok száma, amely már nem csak elérte, de meg is haladja a 60 százalékot. Az előrejelzések szerint nemsokára elérhetjük a 70 százalékot.

Arról továbbra sincs hír, hogy a kormány mikor akarja feloldani az ingyenes parkolást. Megannyi járvánnyal kapcsolatos könnyítés sorában ez még nem került terítékre.

B. P.  

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: ingyenes parkolás Majó-Petri Zoltán parkolás SZKT
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés