Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2021. május 7. 19:30

Déli Tisza-híd: mocorog a NIF, Szeged pedig segít neki

Valami most mintha tényleg elkezdődött volna a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nél. Újra van megvalósíthatósági tanulmány, amiről lehet majd tárgyalni. Eddig rendre itt ért véget a hídépítés. Bízunk benne, most lesz tovább is, és reménykedjünk abban is, minél többet be tudnak építeni az önkormányzat javaslataiból a tényleges megvalósításkor!

Hirdetés
Hirdetés

Hogyan épül manapság egy híd Magyarországon?

Roppant egyszerűen: a szaktárca, most éppen az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak hívják azt mondja a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, csinálj egy ilyet! És ehhez ad neki pénzt.

De mi az az ilyen?

Az első ilyen a megvalósíthatósági tanulmány elkészülése. Ezt jó párszor akarta már majdnem mindegyik Orbán-kormány, első helyen szerepelt az „elismert szakember”, Gyopáros Alpár kommandírozta Modern Városok Programban, ahonnan aztán az első között húzták ki, volt erről kormányhatározat is. Szeged már ekkor is minden segítséget megadott, gyakorlatilag egy kész tanulmányt adott oda az önkormányzat, jelezve, a városon aztán nem múlik semmi.

Most újra ott tartunk, hogy egy új megvalósíthatóság tanulmány elkészültének az utolsó napjaiban tart a projekt. Újra megvizsgálják a hídépítési terület közlekedési igényeit és új javaslatokat tesz arra, hogyan lehet ezeket megfelelően teljesíteni.

Köti-e Brüsszel az ebet a karóhoz? Még mindig közös közúti-vasúti hidat kellene építeni?

Nem.

A 2021–2027-es uniós költségvetési időszakra még nincs részletes projektfinanszírozási szabályozása az Európai Uniónak. Viszont Brüsszel nagyon szereti a fenntarthatóságot, a zöld(ebb) közlekedést, ez pedig sokszor a vasúti közlekedést jelenti. Ugyanakkor az is biztos, hogy a vasútépítés nagyon drága beruházás. Ezért vizsgálták a különböző vasúti lehetőségeket is. Most már a vasúti előkészítés is elégségesnek tűnik, sőt a kötött pályás megvalósítás jelenthet nagyvasutat és vasútvillamost is.

Ugyanakkor az egész beruházásnak van Szeged szempontjából egy nagyon fontos plusz mozzanata. Már a Magyar Városok Programban is szerepelt, már abban is azt kérte az önkormányzat, hogy ha lesz hídépítés, akkor legyen intermodális csomópont is Szeged nagyállomásnál, azaz költözzön a vasútállomás mellé az autóbusz-állomás. Ennek a megvalósíthatóságára 2015-ben készíttetett egy külön tanulmányt Szeged.

Intermodális csomópont terve Szeged Nagyállomásnál. 2015-ben szerepelt így, először egy Szeged által megrendelt tanulmányban. Kattintson, és nézze meg nagyobb méretben is!

Fontos az is, a korábbi tanulmányok és a mostani is arról szól, hogyan lehet a közösségi közlekedést előnyben részesíteni ezen a hídon, azaz a hídépítés szempontjából nemcsak az autós közlekedés a hangsúlyos: a járda, a kerékpárút megléte teljesen természetes. Szeged szempontjából ez a beruházás nem egyszerűen csak arról szól, hogy lesz egy újabb híd a Tisza fölött. Szeged épp ezért vállalja azt is, hogy újraszervezi a közösségi közlekedést úgy, hogy igénybe vegye a dél hidat.

Egy teljesen átlagos hídmetszet. Gyári difó rajta a járda és a kerékpárút. Nézze meg ezt is nagyobb méretben!

Miről kell szólnia egy ilyen tanulmánynak?

Az egészet elkészítő cég, a Trenecon Kft. az önkormányzat mellett egyeztetett például a Szegedi Tudományegyetemmel is és ez a cég készített különböző változatokat, beszéltek a területek tulajdonosaival is, hiszen figyelembe kell venni például azt is, melyek azok az épületek, amelyek lebonthatók, és melyek azok, amik mindenképpen fennmaradnak a hídépítés után is. Azaz a tanulmányban sincs még pontos hídterv. Annak az eldöntéséről van szó benne, mit érdemes egyáltalán tovább vizsgálni. Azaz, ha hosszú távon mondjuk megmarad a vasútfejlesztés lehetősége, akkor gyakorlatilag egymás mellett lesz két híd, viszont a vasútnak mások az elvárásai egy híddal, mint a közútnak. Ezeket a változatokat elemzik, és azt, hogy a különböző változatok mennyibe kerülhetnek. Alapnak tekinthető a kétszer két sávos közúti híd, de Szeged azt szeretné, ha ehhez kapcsolódnának a föntebb említett beruházások, hiszen úgy sokkal több értelme lenne a hídépítésnek.

De kell gondolkozni a megnövekvő autóforgalom miatt P+R-parkolókban a vasútállomás környékén éppúgy, mint az újszegedi oldalán a leendő hídnak.

A legideálisabb „állapot” ez lenne; zölddel, halványan be van rajzolva a nagyvasút és/vagy vasútvillamos nyomvonala is. Kattintson ide a nagyításért!

Hogyan tovább a tanulmány után?

Szegednek nagyon fontos, hogy „jegyzőkönyvbe mondja” a véleményét, hogy a megvalósításnál ebből minél több minden valóban elkészülhessen. Szegedet, az önkormányzatot Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester képviseli, különböző közlekedésfejlesztéshez értő szakemberekkel, illetve van szava a főépítészi irodának is. Érdemi javaslatokat ők tehetnek. Ha minden megvalósul, azaz ahogy Szeged szeretné, a buszpályaudvar is a vasútállomás mellé költözik, akkor mai árakon számolva körülbelül 40 milliárd forintba kerülhet a beruházás.

Mikorra lehet a hídból bármi?

Ha nem akad el a kormány jóvoltából újból az egész, ha tényleg megvan a szándék ahhoz, hogy tényleg megépüljön a híd, akkor ez még egy öt-hat éves beruházás. Egy ilyen építkezésre közbeszerzést kell kiírni a nagyváltozat eldöntése után. Akkor jöhet az engedélyes kiviteli terv megtervezése, majd jön még egy közbeszerzés a kivitelezésre, és ezután kezdődik csak az építkezés, ami szintén eltart másfél-két évig. Ez azért elég nagy műtárgy, ilyet nem építenek kéthetente Magyarországon.

gszl

Nyitóképünk Újszegeden készült, az egykori híd emlékművénél.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: déli Tisza-híd híd NIF Zrt. Tisza Brüsszel EU Európai Unió Gyopáros Alpár Innovációs és Technológiai Minisztérium ITM Modern Városok Program Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. intermodális csomópont Trenecon Kft.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés