Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2021. május 7. 11:10

Trafik, tornaóra, vonatjegy – Ceglédi Zoltán jegyzete

Műhelytitok: a Szeged Televízión futó „Jó zsaru, rossz zsaru” című műsor pénteki felvételeire én szoktam megvenni a vonatjegyet Lakner Zoli és magam számára. Semmi az egész: a MÁV pompás mobiltelefonos applikációján hamar megvan, és még kedvezményt is adnak. Most kizárólag Szegedre az úgynevezett okosjeggyel akár 40 százalékot.

Hirdetés

Ha 2022-ben esetleg kormányváltás lesz, az új kormánytól kiemelt figyelmet várnék a vasút ügyeit illetően. Járműcserét: legutóbb is a semmi közepén állt meg a mozdony, hogy aztán Dorozsmáig bekínlódja magát, végül az egy órával később indult szerelvényre tudtunk átszállni. Ütemes menetrendet mindenhol; télen fűtést, nyáron hűtést, konnektorokat és wifit. Civilizált vécéket a járműveken és az állomásokon. Hosszabb utakra büfékocsit. Ezer lenne a dolog, de speciel a mobilalkalmazást nagyon ne piszkálják arra sem, az most is kiváló.

Ha pedig el tudjuk fogadni ellenzékből is, hogy lehetnek ügyek, megoldások, ahol a Fidesz kiinduló, eredeti vagy alibi-koncepciója elfogadható, akkor mondok még egy-két merészet.

Szerintem a trafikok is maradjanak. Másképp fogalmazva: ne vigyük vissza a cigit a hagyományos vegyesboltokba. Ne tegyük vissza a polcokra, sem a pénztáros feje fölé.

Az úgynevezett trafikmutyi volt az egyik első olyan alkalom, ami a maga teljességében mutatta meg, mit gondol a Fidesz tisztességről, demokráciáról, mértéktartásról. Nem jókat. A trafikmonopóliumokkal fizették ki a kádereiket; Hadházy Ákos szekszárdi fideszes önkormányzati képviselőből egy ilyen helyi ügy miatt lett harcosan Fidesz-kritikus ellenzéki. Ha pedig Lázár János tervez még újságírókat a téeszelnöki kalandjaival traktálni, érdemes lehet a következőnek közbekérdezni, hogy a dohányipari Sánta család idén is milliárdokat keresett-e...

Ami disznóságot lehet, azt túrjanak is elő, a felcsúti per mellett tőlem jöjjön a vásárhelyi per akár – de a trafikokat tartsuk meg. Szerintem helyes, ha ellenőrzött körülmények között, szeparáltan áruljuk a cigit. Helyes, ha nem teszünk úgy, mintha ugyanolyan árucikk lenne, mint a kifli vagy a szappan. Vitát érdemelne persze, hogy ilyen kialakítású helyeken kell-e árulni, és a fideszesek felkérdezését, hogy mivégre „nemzeti” a dohánybolt. De legyen, maradjon. Sőt! Pályáztassuk meg ezeket rendesen, sőt, legyen több belőlük, ha szükséges. Tartsuk meg az eredeti koncepciót, és kaparjuk le róla, amit a korrupció, a kontár munka és az ízléstelenség ráfröcskölt.

Nem, nem apróság. Egy szemléletmódot próbálok hangsúlyozni ezekkel a vállaltan hétköznapi ügyekkel. Azt, hogy egy esetleges kormányváltás után a munka nem a Fidesz legyőzésével zárul, hanem azt követően veszi kezdetét – és ilyen kérdésekről fognak szólni a kormányzás hétköznapjai.

Felmérni egy nagyon meghatározó örökséget, és egyenként eldönteni, hogy mi megy és mi marad.

Én például ezek közül meghagynám, hogy egy másik meredeket mondjak, a napi testnevelést is. Egy boldog és sikeres országban a fiatalok mindennap mozognak. Sőt, igazából mindenki, nem csak a 18 alattiak. Csak épp rohamtempóban kéne az infrastrukturális és képzésbeli hátrányokat állami segítséggel ledolgozni. Ellenzéki kampányszlogen is lehetne a megfejtés, hogy egyetlen stadion helyett tucatnyi tornatermet építsünk. Jöjjenek az uszodák is, és felejtsük el a tornafüzetet meg a padsorok közt guggolgató kisgyerekeket.

2022 tavaszára immár 12 év konstans és teljhatalmú Orbán-kormányzásról lesz tudásunk. Rengeteg olyan területről, ahol hibázott vagy ártott – és olyanokról is, ahol az ő megoldása a jó. Muszáj ilyennek is lennie, sőt, sok ilyennek, különben Orbán már 2014-ben sem tudta volna megtartani a hatalmát.

Annyira jó lenne a következő választáson a szokásos és szubkulturálisan elvárt böllenkedés mellé pár hideg fej, matekos agy, tervezni képes személyiség. Akik a fenti hevenyészett hármas helyett háromezer példát raknak össze arról, hogy a NER távoztával milyen országot képzelünk el.

Különben minek az egész hajcihő.

Ceglédi Zoltán

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Ceglédi Zoltán jegyzet Lázár János MÁV MÁV-Start Nemzeti Együttműködés Rendszere NER Orbán Viktor trafik vélemény
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés