Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2021. április 18. 17:03

Megváltás lesz, ha megtörténik: lebontja a MÁV az újszegedi állomásépületet

Képriport
Jó húsz éve még bérletet, sőt, kerékpárbérletet is vettem itt: és a háromkocsis motorvonatok sem voltak indokolatlanul hosszúak. Manapság viszont már semmi szükség rá, és egyre kevésbé kellenek ide a motorvonatok is: a 121-es vasútvonal évek óta haldoklik és vele együtt hal újszegedi végállomásán az állomásépület is. Pedig nem volt ez mindig így. Igaz, akkor egy kicsit kevesebb volt még az autó, valahogy lassabb volt minden. Itt is a vasútvillamos jelentené a megoldást? Egyáltalán nem biztos.

Hirdetés

Annyira el van dugva, hogy igazából csak a garázstulajdonosok tudják, mennyire rémes állapotban van hosszú évek óta az újszegedi vasútállomás. Az egész környék borzasztóan néz ki, de az állomásépület különösen, nem csoda, hogy a MÁV-nál eljutottak odáig, lebontják. Egyszerűen nincs rá szükség. És igazából nem nagyon van szükség a 121-es vasútvonali közlekedésre sem. Aki utazott itt bármikor is kalandvágyból, vagy ki tudja, miért, az tudja, a vasútállomások, megállók a világvégén vannak, a 43-ason közlekedő buszok akkor sem voltak sokkal lassabbak Szeged és Makó között, amikor még tele volt kamionokkal a főút – mondjuk azóta meg nem akarnak gyorsabban menni, de ez igazából most nem érdekes az állomás szempontjából.

Kattintson fönti képünkre, nézze meg Iványi Aurél galériáját a vasútállomás pusztulásáról!

Az viszont jól mutatja a vonal életképességét, hasznosságát, szükségességét, hogy április 7-étől 18-áig a 121-es egyike volt azon vonalaknak, ahol szünetelt a forgalom a koronavírus-járvány miatt. Észrevették, hogy nem járt itt vonat? Persze, hogy nem. Hiszen egyébként is alig lehet észrevenni, mert amikor közlekedett, illetve közlekedik a vonalon vonat, akkor így járt, jár:

Azaz a vonat a százhuszonhárom kilométert három óra tizennyolc perc alatt teszi meg, ha Újszegedre jön, ha meg innen indul vissza Békéscsabára, akkor még inkább ráér: három óra harmincnyolc percig tart az út, ez gyakorlatilag egy nyolc órás műszak egy mozdonyvezetőnek meg egy jegyvizsgálónak. Túlzás lenne stresszes munkának mondani.

Ez szolgáltatás? Nyilván nem.

Megéri így fenntartani a vonatközlekedést? Nyilván nem, de muszáj.

Megéri ehhez állomási infrastruktúrát, személyzetet fenntartani a vonalon? Persze, hogy nem.

Nem csoda hát, hogy az Újszegeden egy ideje már semmire nem költ a MÁV. Mert minek. Annyira nem tud elgazosodni a pálya, hogy ne tudjon elmenni az az egy szem motorkocsi, amin a már említett vezéren és a jegyvizsgálón kívül nem biztos, hogy mindig utazik más.

Mi ez a Google utcakép? Annak idején itt volt Klárafalva megálló. A képernyőmentés jobb oldalán a sorompó mögött, volt egykori a megállóhely épülete, illetve a megálló rakodóhely. A falu pedig a baloldalt, messze távolban a villanyoszlopok és a kék raktárépületek között van, valahol... Ez egy teljesen átlagos vonalvezetése a (mellékvonali) vasutaknak. Csoda hát, ha ide senki nem akart már 1984-ben sem kisétálni, amikor a busz a települést kettészelő főúton közlekedik? És még valami, Klárafalva annó háromvágányos kitérő volt, Gizi kitérő, Gizellatelep kitérő, Klárafalva-Gizellatelep neveken is szerepelt a réges régi menterendkönyvekben. Az őrház 2010-ben bontódott el valahogyan...

Persze nem Újszegedről Békéscsabára utaznak errefelé az emberek, de mondjuk Kiszombor és Csanádpalota között sem jelent ma már vetélytársat a busznak a Bzmot, és Makóról sem éri meg ezzel járni, bár a biciklivel vonatozás valós opció volt Makó és Újszeged között.

Egyetemistaként megérte kitekerni a vasútállomásra, felrakni a bringát a vonatra, Újszegedről áttekerni a Belvárosi hídon a Ligeten át, ez már húsz éve is egészen menő zöld közlekedés volt. Csakhogy kevesen, gyakorlatilag egyedül voltam, aki ezt és így csinálta. Igazából már ekkor, az ezredfordulón is a haldoklásról szólt minden a vonalon, de akkor még úgy csinált a vasúttársaság, mintha megpróbálna kezdeni valamit a vonallal. Akkor még volt szolgálat, dolgoztak itt vasutasok.

Sőt, a hetvenes években több mint húsz vasutas dolgozott itt. Hogy mit csináltak, az a mai eszünkkel, és látva az enyészetet, fölfoghatatlan, ám hogy nem sportállásban voltak, illetve a kmk miatti retorziókat akarták csak megúszni, annak megértéséhez menjünk vissza még tíz évet az időben. Vizvári Albertné Szeged közlekedésföldrajza címmel írt szakdolgozatában 1963-ban ezeket írta az újszegedi vasútállomásról, részlet a vasútállomások.hu oldalról:

„az újszegedi állomás a vasúti híd megszűnésével ma a Makó, Tiszasziget felé vezető vasútvonalak kiindulópontja. Az átmenő személyforgalmat a csatlakozásoknak megfelelően Mávaut autóbuszokkal biztosítja a MÁV.

Néhány adat Újszeged teherforgalmáról:

  • 1928: 2 millió mázsa,
  • 1931: 1 millió mázsa,
  • 1934: 1 millió mázsa,
  • 1937: 1 millió mázsa,
  • 1939: 2 millió mázsa,
  • 1941: 2 millió mázsa,
  • 1960: 13 millió mázsa,
  • 1961: 15 millió mázsa,
  • 1962: 9 millió mázsa.

Adatok Újszeged személyforgalmáról. Az Újszegeden felszálló utasok száma:

  • 1941: 40 000 fő,
  • 1953: 190 000 fő,
  • 1956: 140 000 fő,
  • 1957: 210 000 fő,
  • 1960: 230 000 fő,
  • 1961: 220 000 fő,
  • 1962: 210 000 fő.”

Azaz több, mint napi hatszázan utaztak vonattal akkoriban. És igen, volt teherforgalom, ami ma már tényleg science fictionnek tűnne a vonalon. Nem tűnik hát túlzásnak, hogy a hetvenes években még több, mint húsz embernek adott munkát a vasút Újszegeden.

Ma meg már csak szeméttenger van, ameddig a szem ellát.

De tegyünk itt egy rövid kitérőt, itt van ez a mondat újra:

„Az átmenő személyforgalmat a csatlakozásoknak megfelelően Mávaut autóbuszokkal biztosítja a MÁV.”

Alig hatvan évvel később a szocializmus kellős közepéből visszatértünk oda, hogy ma megint a MÁV biztosítja az autóbuszos csatlakozásokat. A Mávautot ma Volánbusznak hívják, a MÁV része.

Ki lehetne innen törni?

Nem úgy tűnik. Egy ideje a Fidesz, sőt azon belül Nemesi Pál is már építi a harmadik hidat, elméletben. Az lenne az alap, hogy újjáépüljön a vasúti kapcsolat Szeged és Újszeged között. Akkor lehetne elkezdeni érdemben továbbgondolkodni, ha valóban megépülne a vasúti-közúti híd Szeged és Újszeged között. Erre, így az Európai Unió adna pénzt, csak ezt valamiért a Fidesz nagyon nem akarja, pedig közös vasúti-közúti hidat lehetne építeni Brüsszel támogatásával.

Közben a country life legújabb jeles divatképviselője, Lázár János Makó felé is beszélt már a vasútvillamosról, ám lehet, jobban megérné neki, ha Vásárhelyről vinné tovább a vasútvillamost Makó felé, ha már mindenáron tovább akarná folytatni a terepasztalosdit: ott annyival előrébb volna, lenne, hogy nem kell híddal vacakolnia. A 121-es vonalon csak úgy lenne értelme, ha az is megépülne. És akkor akár lehetne egy Csongrád-Csanád megyei körvasútvillamosunk is Szeged–Hódmezővásárhely–Makó–Újszeged–Szeged viszonylaton.

Ami egy terepasztalon tényleg menő lenne, csakhogy a valóság nem terepasztal. Még a Fidesz-valóság sem.

És amíg egy vasútvonal olyan állapotban van, mint amilyenben az újszegedi van, addig ne csodálkozzunk azon, ha az állomása is úgy néz ki, ahogy. És teljesen érthető, ha a vasúttársaság úgy dönt, lebontja, és összeszedi maga után a szemetet.

Így kell ennek lennie. Ha valamiből szégyenfolt lesz, akkor azt jobb felszámolni. És ha ez egy állomásépület, akkor azt kell elbontani.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: MÁV Újszeged vasútállomás
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés