Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2021. április 17. 14:02 Forrás: Szegedi Tükör

Szinte hihetetlen: 1995 júliusáig lehetett parkolni a Klauzál téren

A járványhelyzet miatt már több mint egy éve – pár hét kivételével – ingyenes a parkolás a kormány rendelkezése szerint az egész országban, így Szegeden is. Utoljára negyven éve volt ilyen. Íme a szegedi fizetőparkolás története a parkolóőröktől a parkolóórákon és parkolójegyeken át a parkolóautomatákig. A Szegedi Tükör összeállítása.

Hirdetés

Az 1960-as és 1970-es években még ingyen lehetett parkolni a belvárosban, így a Klauzál és Széchenyi téren, az Oskola utcán, de akár a Dóm téren is. Majd folyamatosan növekedett az autók száma, és tenni kellett valamit.

Parkoló autók 1963-ban a Dóm téren (fotó: Fortepan/Nagy Gyula)

A fizetőparkolás a hetvenes évek második felében jelent meg Szegeden. 1976-ban arról írt a sajtó, hogy a város legforgalmasabb várakozóhelyein – a Széchenyi, a Klauzál és a Dóm téren – a gépkocsik gyorsabb cserélődését a fizetőparkolás bevezetésével szeretnék elérni a forgalomszervezők. Nem sokkal később megjelentek a belvárosban a parkolóőrök, akiknél fizetni kellett a várakozásért.

Parkoló autók 1977-ben a kétirányú Oskola utcában. Háttérben a Fogadalmi templom tornyai (fotó: Fortepan/Gulyás Zsuzsa)

Majd a Széchenyi térre – ahogy az a Móra Ferenc Múzeum fotóján is látható – parkolóórákat telepítettek, ahol 1982-ben 4 forintot kellett fizetni egy óra parkolásért. Majd egyre nőtt a forgalom a belvárosban, folyamatosan telítődtek a parkolók, a kiskörúton belül pedig egyre elviselhetetlenebbek, kaotikusabbak lettek a körülmények a korabeli tudósítások szerint. Ezért 1990-ben emelték a parkolási díjakat, kiemelt tarifát (20 forint/óra) alkalmaztak a Széchenyi, a Klauzál, a Dugonics és az Árpád téren, valamint a Jókai utcai fizető várakozóhelyeken, valamint az újonnan létesült Bartók téri parkolókban. Egyéb helyeken változatlanul 10 forint maradt az egyórás parkolás díja.

Parkoló autók 1983-ban a Klauzál téren (fotók: Móra Ferenc Múzeum/Enyedi Zoltán)

Szinte hihetetlen, hogy a Klauzál téren 1995. július 1-jéig lehetett parkolni. Addig naponta összesen mintegy 150 autó várakozott a fizetőparkolóban a Klauzál téren, de olyanok is akadtak, akik beálltak a belvárosi udvarokba, ha nem találtak parkolóhelyet.

„Minden érme bedobása után ütközésig kérjük elfordítani!” – állt a Széchenyi tér parkolóóráin 1982-ben. Az órák csak 1 forintos érmékkel működtek: 60 perc 4 forintba, 120 perc pedig 8 forintba került

Ez idő tájt írta Borvendég Béla önkormányzati képviselő, a közgyűlés városrendezési, környezetgazdálkodási és műszaki bizottságának elnöke, hogy „a közlekedési vállalatok tudják: a szegediek cefet kényelmesek. Azt szeretnék, ha küszöbtől küszöbig szállítanák őket. Ha autójukat háztól házig tudnák használni. Nem nehéz belátni: ezt az igényt egyre nehezebb lesz kielégíteni. Gyalogolni is kell valamicskét, meg elő kell venni a biciklit. Bizony”.

Szegedi parkolójegy a kilencvenes évekből (forrás: SZKT)

1996. április 1-jétől vezette be az önkormányzat a három díjövezetre osztott belvárosban a Telpark elnevezésű fizetőparkolási rendszert. A „tépkedős” szelvényekkel 2017-ig lehetett parkolni. 2017. június 7. óta működnek az új, napelemes, érintéses bankkártyát is elfogadó parkolóautomaták két zónában.

Parkolószelvények, amelyeket 1996 és 2017 között használtak Szegeden (forrás: SZKT)

Tavaly február végén először hat, majd pedig a pandémiás időszak után tavaly nyáron újraindított fizetős parkoláskor már az összes automatánál elérhető a start-stop funkció bankkártyával. Szegeden jelenleg százharminc parkolóautomata található. Egy fórumon mondta Majó-Petri Zoltán, az SZKT ügyvezető igazgatója: ha mindenki szabályosan parkolna, akkor négyezer autót lehetne a belvárosba bezsúfolni.

Sz. C. Sz.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: helytörténet ingyenes parkolás Majó-Petri Zoltán parkolás Szegedi Közlekedési Kft. Szegedi Tükör Szepark SZKT

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés