Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2021. március 11. 15:09

Miért szabadultak el az üzemanyagárak?

Különösen azok kapkodhatják a fejüket, akik a járványhelyzet miatt mostanában a korábbiaknál ritkábban fordulnak meg a töltőállomásokon. Az év eleje óta bőven ötven forint felett drágult a benzin és a gázolaj is. De mi lehet ennek a hátterében?

Hirdetés

Mielőtt szorgalmasan nekiállunk szidni a kőolajexportáló országokat, nem árt nyomatékosítani, hogy Magyarországon a benzin- és a gázolaj literenként árának a felét az adók teszik ki. A költségvetés ilyen módon nagyon könnyen jut egyszerre sok, gyors és biztos bevételhez.

Autózni pedig kell

Miért? Mert autózni kell. Ha autóznunk, akkor tankolunk is, és ha tankolunk, akkor adózunk is. A gépjárműhasználat némileg csökken gazdasági válságok és olyan pandémiás helyzetben is, mint a mostani, lassan egy éve tartó koronavírus-járvány alatt is. Ám az autózásról ilyenkor sem lehet lemondani.

Európa legtöbb országában hasonlósan magas adókkal terhelik a benzint és a gázolajat. Az üzemanyag forgalmazást roppant egyszerű adóztatni, de az alighanem magyar különlegesség, hogy amennyiben egy bizonyos szint alá esik az üzemanyag ára hazánkban, automatikusan emelkedik az adóztatásának mértéke.

Az ár hatvanról húsz dollárra esett

Nézzük meg a kőolaj árának változását. Időben egy éve kell visszaugranunk, és megállapíthatjuk, hogy tavaly márciusban, közvetlenül a világjárvány kitörése előtt a Brent hordónként ára hatvan dollár körül mozgott, majd világszerte meghozott korlátozó intézkedések miatt előbb negyvenöt dollárra, majd gyors lépésekben előbb harminc, majd húsz dollárra zuhant.

Sőt, még ez alá is leküzdötte magát, köszönhetően annak, hogy a tárolókban a visszaeső kereslet miatt hirtelen óriási készletek halmozódtak fel. Így előfordult, hogy önköltségi ár alatt is értékesítették a kőolajat és a kőolajszármazékokat. Egyszerűen, mert a kitermelésből érkező energiahordozókat nem tudták volna különben tárolni.

A tavalyi év áprilisában és májusban ezért olcsón autózhattunk: a kőolaj hordónként ára akkor a húsz–harminc dolláros sávban mozgott. Idehaza bőven 300 forint alatt lehetett literjét tankolni az üzemanyagoknak. A kőolaj-kitermelő országok erre válaszul közösen – vitákkal tarkítva természetesen – arról döntöttek, hogy visszafogják a termelésüket. Ezzel igyekeztek elérni, hogy dráguljon a kőolaj.

(fotók: Iványi Aurél)

Innentől drágult, és ez tart máig

Mindezek eredménye kezdett beérni 2020 júniusára, mert e hónap elejétől máig – kisebb megszakításoktól és visszaesésektől eltekintve – folyamatosan drágult a kőolaj. A hordónként ár nem is olyan lassan visszakúszott arra a szintre, ahol 2020 márciusába drámaian zuhanni kezdett.

Tavaly júniusban előbb harmincöt, majd negyvenöt dollárra emelkedett az ár, majd szeptembertől novemberig enyhén süllyedt az ár, majd november közepe táján meredeken újra emelkedni kezdett. Az újév ötven dolláros árral köszöntött ránk, de a közben eltelt nem egészen két és fél hónapban újabb húsz dollárra drágult a kőolaj, amelynek eladási ára hetven dollárra szökött fel. Itt tartunk most.

A termelés visszafogása mellett több tényező is árdrágító a jelenlegi helyzetben. Az elmúlt egy évben a bizonytalan piaci kilátások és a csökkenő kereslet miatt az olajcégek visszafogták a fejlesztéseiket. Ez önmagában termeléscsökkenéshez vezetett, mert az olajkutak hozama nem egyenletes. Nagyon leegyszerűsítve: egyre csökken az azokból kinyerhető nyersanyag.

Színre lép Kína

Egyre kevesebb olajat hoznak a felszínre a termelők, és ezzel egy időben Kína kőolajszükséglete jelentősen emelkedni kezdett. Köztudott, hogy a koronavírus-járvány hatása az ázsiai nagyhatalmat kevésbé és rövidebb ideig rázta meg, mint Európát, Észak-Amerikát és Dél-Amerikát. Míg Kína túljutott a gazdasági megpróbáltatásokon, ez a világ többi részéről nem mondható el.

Nem szorul ugyanakkor bizonygatásra, hogy Kína növekvő igénye a kőolajra önmagában jelentős árfelhajtó hatással bír. Az 1,3 milliárd lakosú országban több mint négy százalékkal emelkedett az üzemanyag-fogyasztás az elmúlt hónapokban. Ez nagyon jelentős tétel.

Közben terrortámadás ért Szaúd-Arábiában több kőolaj-létesítményt. Ha valamire rendkívül érzékenye reagál a piac és vele az árképzés, azok éppen az ilyen és ehhez hasonló hírek.

Nem csoda, még ha fájó is, hogy a benzin literenként átlagára ma több, mint 400, a gázolajé 420 forint. És lehet ez még magasabb is. Sajnos.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: áremelés áremelkedés benzin benzinár benzinkút gázolaj tankolás üzemanyag üzemanyagár

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés