Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Sok új bicikliút épült, de sok a félreértés is: tudja mi a különbség a nyom, a sáv és a kerékpárút között? Elmondjuk!!
Szegeden 2021. február 24. 09:18

Sok új bicikliút épült, de sok a félreértés is: tudja mi a különbség a nyom, a sáv és a kerékpárút között? Elmondjuk!!

Szeged öt városrészében tették biztonságosabbá a kerékpározást az elmúlt hónapokban. Átjárhatóbbá tették biciklivel a többi között a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonalait.

Hirdetés
Hirdetés

– Az új közlekedési rendet is meg kell szokniuk az erre biciklizőknek – mondta a Csillag téri csomópontban Bencze Balázs, a Szeged Pólus Fejlesztési Nkft. munkatársa, aki hozzátette, valójában a projekt még le sem zárult, de a kerékpárosok már használhatják az új biciklistengelyt, a Rózsa utcától egészen Petőfitelepig.

(fotók: Iványi Aurél)

A szakember is elcsodálkozott azon, hogy több kritika is éri a fejlesztést a kerékpáros szervezetek részéről, mert előzetesen velük is egyeztettek.

– Egy ilyen nagy beruházás tervezése több év, aminek része az egyeztetés a szakmai szervezetekkel. Ez a beruházás uniós forrásból valósult meg, ilyen esetben pedig pályázati előírás is, hogy minden érintettel le kell ülni tárgyalni. A terveket ráadásul kötelezően zsűriztetni kellett, ők hivatalból is megkeresték a kerékpáros szervezeteket.

A kerékpárosok többségre nem ismeri a közlekedési táblákat, pedig mindenhová kiteszik azokat

A Szeged Pólus szakembere szerint a kivitelezés az érvényes építési engedély alapján történt, emellett teljes méretékben megfelel az útügyi előírásoknak és természetesen a KRESZ-nek is.

Sokkal inkább az a probléma, hogy a kerékpárosok egy jelentős része egyáltalán nem ismeri a közlekedési szabályokat. Többek között él az a tévhit, hogy szinte minden esetben a kerékpárosoknak van elsőbbsége, pedig ez nem igaz!

– Mindig bonyolult a kerékpáros közlekedés megszervezése egy ilyen nagy, városi csomópontban, mint a Csillag tér. A bicikliseknek ráadásul nem kötelező ismerni a KRESZ-t, nekünk pedig kötelező jól láthatóan, táblákkal jelölni az elsőbbségi viszonyokat, mert minden csomópont legfőbb baleseti forrása az elsőbbség meg nem adása.

A Csillag téren például táblákkal egyértelműen jelezte a tervező, hogy kinek van elsőbbsége. Itt, a körforgalomban minden esetben a kerékpárosoknak kell elsőbbséget adni az autósok részére, de ezt sajnos, nem minden kerekező tudja.

– Ez nem egy szokatlan megoldás. Szegeden számos csomópont hasonlóan működik, többek között a Szilléri sugárútinál is a kerékpárosoknak kell elsőbbséget adni az autósok részére.

Ilyen lett a Csongrádi sugárút–Petőfitelep kerékpáros tengely

  • Tarjánban és az Északi városrészben kerékpáros kapcsolatok és nyomok létesítésével biztosították a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonal kerékpáros átjárhatóságát.
  • A körtöltésen átvezető útszakaszt – a Lugas utcai trolivégállomástól a Göndör sorig – hét méterről nyolc és fél méterre kiszélesítették, hogy az autósok és a kerékpárosok jobban elférjenek, biztonságosabban közlekedhessenek.
  • Átépítették a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot: a Csillag tér felől a kerékpárúton közlekedőket itt az úttestre vezetik, a gyalogosok terelőszigettel védett zebrán kelhetnek át az úton a Retek utcában.
  • A Csillag tér felé tartó buszok megállóját hátrébb „húzták”, a Róna utca burkolatát pedig 37 méter hosszon kiszélesítették, és itt is létesült gyalogos-átkelőhely. A Szamos utcában is kijelöltek kerékpáros nyomot, és teljesen megújult a Csillag téri körforgalom útburkolata és közlekedési rendje.

– A tervezés során az is felmerült, hogy a kerékpáros forgalmat bevezessék a körforgalomba, végül nem így döntöttek a tervezők, a bicikliutak a járdák mentén járják körbe a teret, ez így sokkal biztonságosabb megoldás – mondta el Bencze Balázs.

A program egyik fő célja az volt, hogy a Rózsa utca és a Csongrádi sugárút csomópontjában is biztonságosabbá tegyék a közlekedést. A Rózsa utcára több terv is készült: eredetileg önálló kerékpárútban, vagy kerékpársávban gondolkodott a tervező, ám az olyan nagymértékű közműkiváltásokkal, és fák kivágásával járt volna együtt, hogy ezt végül elvetették, ráadásul a hely is szűkösnek bizonyult ehhez. Ezért itt végül kerékpáros nyommal oldották meg a problémát és ez sokakat megtéveszt.

A nyom, a sáv és a kerékpárút: ezt kell(ene) tudni kerekezőknek

Sok a félreértés és a bizonytalanság a különféle kerékpáros útvonalak körül. Míg a közhiedelem azt tartja „igazi” kerékpárútnak, amit teljesen, fizikailag is elkülönítenek a gépkocsi forgalomtól, valójában létezik kerékpáros nyom, kerékpáros sáv és persze a kerékpárút. Az elsővel például csak rövid ideje barátkozunk Szegeden.

A kerékpáros nyomot és a kerékpársávot gyakran összekeverik. Míg előbbi az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület, a kerékpársáv az úttesten, kifejezetten kerékpárosoknak kijelölt sávot jelent.

A kerékpáros nyom valójában ajánlás a bicikliseknek. Azt mutatja, hogy ezen az útvonalon érdemes haladniuk, ezzel a forgalmat a legkisebb mértékben akadályozva. Ezért erre a felületre autóval is szabályosan rá lehet hajtani, nem kell megijednie a kerekezőknek, ha hirtelen mögéjük áll be egy gépkocsi.

A KRESZ itt is ugyanúgy vonatkozik a biciklisekre is, azonban a nyom jelentősen megkönnyíti a manőverezést csúcsforgalomban. Jellemzően nagyvárosokban szoktak ilyen nyomvonalat felfesteni.

Ezzel szemben a kerékpársáv az úttest felületén kialakított sáv kizárólag a kerékpároknak, amit szintén sárga vonallal jelölnek ki, leggyakrabban a járda és az úttest többi része között. A kerékpársáv minden esetben egyirányú, amin ugyanúgy a menetirány szerint kell haladni.

Legkönnyebb megkülönböztetni a kerékpárutat, amely „a közúti forgalom által használt felületektől a kerékpáros közlekedés céljára elkülönített út, amelyen csak kerékpárosok és korlátozott körülmények között segédmotoros kerékpárok közlekedhetnek.” Az ilyen útvonalakat jelzőtáblával is megjelölik.

Folyamatosan fejlesztik a kerékpárutakat a városban

– Az elmúlt években Szeged kiemelt célként tekintett arra, hogy fejlessze a fenntartható városi közlekedést. Ennek a több évtizedes munkának az eredménye, hogy az egykori 4-5 százalékról mára közel 20 százalékra növekedett a kerékpárosok aránya a városi közlekedésben – mondta el Nagy Sándor alpolgármester az újszegedi kerékpáros fejlesztések kapcsán.

Szükség is van tehát a kerékpárút-hálózat folyamatos fejlesztésére és bővítésére. Ezért az elmúlt két évben is jelentősen javultak a kerékpáros közlekedés feltételei Szegeden.

Közös busz-kerékpársáv létesült a Tisza Lajos körúton a Felső Tisza-part és a rakpart találkozásánál, valamint a körút Petőfi Sándor és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Több mint két kilométer hosszú kerékpárút épült a Tarján szélétől a Bástya sorig.

A felújított Kollégiumi út mindkét szélén zárt kerékpársávot alakítottak ki. Az 5-ös főút mellett több mint 600 méter hosszon kerékpárút épült a központhoz, a Back Bernát utcában pedig több mint egy kilométeres szakaszon kerékpáros nyomot jelöltek ki, továbbá kiépült a Szélső sortól a körtöltésen át a Murányi utcáig vezető gyalog- és kerékpárút.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: kerékpár kerékpáros kerékpársáv kerékpárút Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. Bencze Balázs kerékpáros nyom közlekedés közlekedésbiztonság KRESZ Csillag tér Petőfitelep Tarján Rózsa utca Nagy Sándor

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés