Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Sok új bicikliút épült, de sok a félreértés is: tudja mi a különbség a nyom, a sáv és a kerékpárút között? Elmondjuk!!
Szegeden 2021. február 24. 09:18

Sok új bicikliút épült, de sok a félreértés is: tudja mi a különbség a nyom, a sáv és a kerékpárút között? Elmondjuk!!

Szeged öt városrészében tették biztonságosabbá a kerékpározást az elmúlt hónapokban. Átjárhatóbbá tették biciklivel a többi között a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonalait.

Hirdetés

– Az új közlekedési rendet is meg kell szokniuk az erre biciklizőknek – mondta a Csillag téri csomópontban Bencze Balázs, a Szeged Pólus Fejlesztési Nkft. munkatársa, aki hozzátette, valójában a projekt még le sem zárult, de a kerékpárosok már használhatják az új biciklistengelyt, a Rózsa utcától egészen Petőfitelepig.

(fotók: Iványi Aurél)

A szakember is elcsodálkozott azon, hogy több kritika is éri a fejlesztést a kerékpáros szervezetek részéről, mert előzetesen velük is egyeztettek.

– Egy ilyen nagy beruházás tervezése több év, aminek része az egyeztetés a szakmai szervezetekkel. Ez a beruházás uniós forrásból valósult meg, ilyen esetben pedig pályázati előírás is, hogy minden érintettel le kell ülni tárgyalni. A terveket ráadásul kötelezően zsűriztetni kellett, ők hivatalból is megkeresték a kerékpáros szervezeteket.

A kerékpárosok többségre nem ismeri a közlekedési táblákat, pedig mindenhová kiteszik azokat

A Szeged Pólus szakembere szerint a kivitelezés az érvényes építési engedély alapján történt, emellett teljes méretékben megfelel az útügyi előírásoknak és természetesen a KRESZ-nek is.

Sokkal inkább az a probléma, hogy a kerékpárosok egy jelentős része egyáltalán nem ismeri a közlekedési szabályokat. Többek között él az a tévhit, hogy szinte minden esetben a kerékpárosoknak van elsőbbsége, pedig ez nem igaz!

– Mindig bonyolult a kerékpáros közlekedés megszervezése egy ilyen nagy, városi csomópontban, mint a Csillag tér. A bicikliseknek ráadásul nem kötelező ismerni a KRESZ-t, nekünk pedig kötelező jól láthatóan, táblákkal jelölni az elsőbbségi viszonyokat, mert minden csomópont legfőbb baleseti forrása az elsőbbség meg nem adása.

A Csillag téren például táblákkal egyértelműen jelezte a tervező, hogy kinek van elsőbbsége. Itt, a körforgalomban minden esetben a kerékpárosoknak kell elsőbbséget adni az autósok részére, de ezt sajnos, nem minden kerekező tudja.

– Ez nem egy szokatlan megoldás. Szegeden számos csomópont hasonlóan működik, többek között a Szilléri sugárútinál is a kerékpárosoknak kell elsőbbséget adni az autósok részére.

Ilyen lett a Csongrádi sugárút–Petőfitelep kerékpáros tengely

  • Tarjánban és az Északi városrészben kerékpáros kapcsolatok és nyomok létesítésével biztosították a Rózsa utca–Retek utca–Lugas utca–Gábor Áron utca útvonal kerékpáros átjárhatóságát.
  • A körtöltésen átvezető útszakaszt – a Lugas utcai trolivégállomástól a Göndör sorig – hét méterről nyolc és fél méterre kiszélesítették, hogy az autósok és a kerékpárosok jobban elférjenek, biztonságosabban közlekedhessenek.
  • Átépítették a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot: a Csillag tér felől a kerékpárúton közlekedőket itt az úttestre vezetik, a gyalogosok terelőszigettel védett zebrán kelhetnek át az úton a Retek utcában.
  • A Csillag tér felé tartó buszok megállóját hátrébb „húzták”, a Róna utca burkolatát pedig 37 méter hosszon kiszélesítették, és itt is létesült gyalogos-átkelőhely. A Szamos utcában is kijelöltek kerékpáros nyomot, és teljesen megújult a Csillag téri körforgalom útburkolata és közlekedési rendje.

– A tervezés során az is felmerült, hogy a kerékpáros forgalmat bevezessék a körforgalomba, végül nem így döntöttek a tervezők, a bicikliutak a járdák mentén járják körbe a teret, ez így sokkal biztonságosabb megoldás – mondta el Bencze Balázs.

A program egyik fő célja az volt, hogy a Rózsa utca és a Csongrádi sugárút csomópontjában is biztonságosabbá tegyék a közlekedést. A Rózsa utcára több terv is készült: eredetileg önálló kerékpárútban, vagy kerékpársávban gondolkodott a tervező, ám az olyan nagymértékű közműkiváltásokkal, és fák kivágásával járt volna együtt, hogy ezt végül elvetették, ráadásul a hely is szűkösnek bizonyult ehhez. Ezért itt végül kerékpáros nyommal oldották meg a problémát és ez sokakat megtéveszt.

A nyom, a sáv és a kerékpárút: ezt kell(ene) tudni kerekezőknek

Sok a félreértés és a bizonytalanság a különféle kerékpáros útvonalak körül. Míg a közhiedelem azt tartja „igazi” kerékpárútnak, amit teljesen, fizikailag is elkülönítenek a gépkocsi forgalomtól, valójában létezik kerékpáros nyom, kerékpáros sáv és persze a kerékpárút. Az elsővel például csak rövid ideje barátkozunk Szegeden.

A kerékpáros nyomot és a kerékpársávot gyakran összekeverik. Míg előbbi az úttesten kerékpárt és nyilat mutató sárga színű burkolati jellel kijelölt útfelület, a kerékpársáv az úttesten, kifejezetten kerékpárosoknak kijelölt sávot jelent.

A kerékpáros nyom valójában ajánlás a bicikliseknek. Azt mutatja, hogy ezen az útvonalon érdemes haladniuk, ezzel a forgalmat a legkisebb mértékben akadályozva. Ezért erre a felületre autóval is szabályosan rá lehet hajtani, nem kell megijednie a kerekezőknek, ha hirtelen mögéjük áll be egy gépkocsi.

A KRESZ itt is ugyanúgy vonatkozik a biciklisekre is, azonban a nyom jelentősen megkönnyíti a manőverezést csúcsforgalomban. Jellemzően nagyvárosokban szoktak ilyen nyomvonalat felfesteni.

Ezzel szemben a kerékpársáv az úttest felületén kialakított sáv kizárólag a kerékpároknak, amit szintén sárga vonallal jelölnek ki, leggyakrabban a járda és az úttest többi része között. A kerékpársáv minden esetben egyirányú, amin ugyanúgy a menetirány szerint kell haladni.

Legkönnyebb megkülönböztetni a kerékpárutat, amely „a közúti forgalom által használt felületektől a kerékpáros közlekedés céljára elkülönített út, amelyen csak kerékpárosok és korlátozott körülmények között segédmotoros kerékpárok közlekedhetnek.” Az ilyen útvonalakat jelzőtáblával is megjelölik.

Folyamatosan fejlesztik a kerékpárutakat a városban

– Az elmúlt években Szeged kiemelt célként tekintett arra, hogy fejlessze a fenntartható városi közlekedést. Ennek a több évtizedes munkának az eredménye, hogy az egykori 4-5 százalékról mára közel 20 százalékra növekedett a kerékpárosok aránya a városi közlekedésben – mondta el Nagy Sándor alpolgármester az újszegedi kerékpáros fejlesztések kapcsán.

Szükség is van tehát a kerékpárút-hálózat folyamatos fejlesztésére és bővítésére. Ezért az elmúlt két évben is jelentősen javultak a kerékpáros közlekedés feltételei Szegeden.

Közös busz-kerékpársáv létesült a Tisza Lajos körúton a Felső Tisza-part és a rakpart találkozásánál, valamint a körút Petőfi Sándor és Boldogasszony sugárút közötti szakaszán. Több mint két kilométer hosszú kerékpárút épült a Tarján szélétől a Bástya sorig.

A felújított Kollégiumi út mindkét szélén zárt kerékpársávot alakítottak ki. Az 5-ös főút mellett több mint 600 méter hosszon kerékpárút épült a központhoz, a Back Bernát utcában pedig több mint egy kilométeres szakaszon kerékpáros nyomot jelöltek ki, továbbá kiépült a Szélső sortól a körtöltésen át a Murányi utcáig vezető gyalog- és kerékpárút.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: kerékpár kerékpáros kerékpársáv kerékpárút Szeged Pólus Fejlesztési Nonprofit Kft. Bencze Balázs kerékpáros nyom közlekedés közlekedésbiztonság KRESZ Csillag tér Petőfitelep Tarján Rózsa utca Nagy Sándor
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés