Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2021. február 4. 20:36

Polyák Gábor: A magyar felsőoktatás ezer sebből vérzik

A magyar felsőoktatás tényleg nem maradhat abban az állapotban, amelyikben most található. Reformok kellenek, ám az erősen kérdéses, hogy mindezt úgy kellene megoldani, ahogyan a kormányzat akarja: az egyetemek magánkézbe adásával és alapítványi működéssel.

Hirdetés

Az országosan ismert, médiajoggal foglalkozó, a Pécsi Tudományegyetemen (PTE) oktató Polyák Gábor a napokban egy Facebook-posztjában vette sorra, mik az alapvető bajai és hiányosságai a jelenlegi egyetemi rendszernek, és vele működésének.

  • Az egyik legsúlyosabb gondnak a felsőoktatás alulfinanszírozottságát látja, és ennek kapcsán arra hívta fel a figyelmet, hogy tarthatatlanok a rendkívül alacsony oktatói fizetések. Ilyen körülmények között sem a teljesítményt nem lehet számon kérni, sem a nemzetközi versenybe nem lehet bekapcsolódni. Már az is kérdés a versenyképtelen fizetések mellett, hogy az oktatói utánpótlás biztosítható-e még a hazai felsőoktatásban.
  • Óriási gondnak látja a szolidaritás hiányát a teljes magyar felsőoktatásban. Példaként említi, hogy a sok karral rendelkező egyetemek oktatói egymásba rúgnak bele az oktatás finanszírozásáról folyó viták közben. De szerinte a szolidaritás hiányának egyik markáns jele az is, hogy az alapítványi működésbe adás során nem tudott együttműködni a három nagy vidéki tudományegyetem, a debreceni, a pécsi és szegedi.
  • Az külön elgondolkoztató ebben a témában, hogy a Magyar Tudományos Akadémia meg sem szólalt az egyetemek évtizede óta zajló pénzügyi kivéreztetése ellen vagy a modellváltás ügyében. Néma maradt a hazai egyetemek működését összehangoló Magyar Rektori Konferencia is.
  • Súlyos gondnak nevezi az oktatói és a vezetői kompetenciák hiányát, amely keresztül-kasul járja a hazai felsőoktatást. Az egyetemi oktatók túlnyomó többsége nem pedagógus, nem tanult oktatási módszertant – állítja, így teljesen esetleges, hogy pályája során beletanul-e az oktatói szerepbe.
  • Polyák torznak nevei az egyetemi pályázati kultúrát, véleménye szerint az felsőoktatásba érkező uniós pályázatok nem valós pályázati teljesítményt tükrözik, hanem az állami finanszírozás hézagjait tömködték be.

„A magyar oktató inkább azért pályázik, hogy megfelelő nagyságrendű fizetés-kiegészítésre tegyen szert, míg „nyugati kollégák azért pályáznak, hogy új kutatási témákra új csapatokat építsenek, új emberekkel”.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: alapítványi egyetem felsőoktatás Szegedi Tudományegyetem SZTE Polyák Gábor
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés