Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Barnák László a színház és a szabadtéri egyesítéséről: Vagány kihívás, de óvatosnak kell lennünk!
Művház 2021. január 29. 08:12

Barnák László a színház és a szabadtéri egyesítéséről: Vagány kihívás, de óvatosnak kell lennünk!

Április 30-áig a Szegedi Szabadtéri Játékoknak is az ügyvezetője lesz Barnák László színházigazgató, majd május elsején egyesül a két intézmény és onnan főigazgatóként vezet egy két és fél milliárdos gigaintézményt. Az új feladatról, az ezzel kapcsolatos mosolyokról, a régi brandek megtartásáról adott interjút.

Hirdetés

– Szeged közgyűlése is szavazott arról, a Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság megszűnik, feladatait a Szegedi Nemzeti Színház veszi át. Mikor, hogyan értesült erről? Felkérés volt ez? Feladat, amit meg kell oldani? Mit mondott Botka László a két intézmény újraegyesüléséről?

– A hónap közepén egy egyeztető beszélgetésre voltam hivatalos a városházára. Ott vázolta fel Botka László, hogy az elmúlt két évben a szabadtéri játékok kapcsán a város vezetése, mint tulajdonos hogyan látta az intézmény működését, elsősorban gazdasági szempontból, hogy a koronavírus-járvány és a kormányzati intézkedések milyen helyzetbe hozták Szegedet. Úgy látta, látja a polgármester, hogy költséghatékonysági és művészeti szempontokból is érdemes lenne összevonni a két intézményt, a színházat, és a szabadtérit. Váratlanul ért ott ez, bevallom egészen másra számítottam.

– Mire?

– Arra, hogy a nehéz helyzet miatt a színház anyagi támogatása kapcsán kell egyeztetésre mennem. Azt tudtam, hogy a város leállíttatta a játékok megrendezését, amikor meg kellett hozni ezt a döntést a koronavírus-járvány miatt tavaly tavasszal, akkor nem lehetett látni előre, mi lesz a helyzet nyáron. Azóta sem lehet látni, egyébként... A szabadtéri vezetése úgy döntött, ha csökkentett módban is, de megtartják a fesztivált, amihez szereztek pályázati támogatást. Ennek az időszaknak a végén valamifajta veszteséget könyvelt el a szabadtéri. És az is felmerült, hogy a korábbi összevonás, ami 2000 és 2004 között volt, és amit Székhelyi József igazgatása alatt éppen Botka László szüntetett meg, mégis működőképes lehet. Az is szerepet játszott az önkormányzat döntésében, hogy a Szegedi Nemzeti Színház az elmúlt két és fél évben nagyot tudott fejlődni nézőszám és bevétel tekintetében is. Elindult egy olyan fajta fejlődés és változás, ami a szabadtéri játékokat is jellemezte.

Téves elgondolás, hogy ha valaki úgy gondol erre az egészre, hogy a szabadtérit nyáron kell csinálni, a kőszínházat meg ősztől tavaszig. Ennél ez sokkal-sokkal bonyolultabb, összetettebb feladat (fotók: Szabó Luca)

– Beszéljünk először a pénzügyi, anyagi dolgokról! A színház költségvetési intézmény, a szabadtéri gazdasági társaság, a versenyszférában teljesített eddig. Hogyan lehet ebből a szempontból összefésülni a két intézményt?

– Még nagyon az elején vagyunk mindennek. Nagyon sok információt kell még összegyűjtenem a szabadtéri működéséről. Valóban, teljesen más jogi és gazdasági feltételek között működött eddig, mint ahogy mi működünk, működtünk. Sokkal szabadabban lehetett ott gazdálkodni. Volt egy eredménytartalék, amihez hozzá lehet nyúlni. Közben a színházban a fenntartói támogatás havi összegei alapján tudunk tervezni, ahhoz kell igazodnunk. A működési formából adódik ez, mások a jogszabályok. Ezt mindenképpen nagyon alaposan át kell nézni. Ebben nagyon sok segítséget kapok az önkormányzattól, de erre szükség is van. Két ekkora léptékű intézmény összeolvasztása ugyanis nagyon sok buktatót rejthet magában. Míg művészetileg egy nagyszerű kihívás, hogy a helyszíneket hogyan használjuk ki, hogy a műsorokat összeállítsuk, esetlegesen még tovább tágítsuk azt a horizontot, ahol a szabadtéri mozgott, de pont a pénzügyi, jogi procedúrák miatt nagyon óvatosnak kell lennünk. A Reök-palota, mint ingatlan kezelését is meg kell oldanunk, e mellett nyaranta több száz időszakos munkavállaló kapcsolódik a Szegedi Szabadtéri Játékokhoz. Az egy téves elgondolás, hogy ha valaki úgy gondol erre az egészre, hogy a szabadtérit nyáron kell csinálni, a kőszínházat meg ősztől tavaszig. Ennél ez sokkal-sokkal bonyolultabb, összetettebb feladat. Egészen máshogy kell gazdálkodni, hirtelen kell egy-egy nagyszabású produkciónál nagy összegeket kifizetni, direkt ezekre az estékre készülnek jelmezek, díszletek, koreográfiák – mások a léptékek. Ezért is fontos az önkormányzati támogatás és segítségnyújtás az átláthatóságban. Két és fél hónapunk van, lesz arra, hogy ezt a munkát elvégezzük. A legfontosabb, hogy az összeolvadás egyik intézménynek se váljon a kárára. Erre nagyon-nagyon igyekszünk odafigyelni.

– Eddig jellemzően a pénzügyi, jogi dolgokról beszéltünk, de a nézőt a színpad érdekli. Mi és hogyan változik, ha változik a deszkákon?

– A szabadtérin esténként négyezer nézőt kell bevonzani a Dóm térre. Közülük minden második vidékről érkezik, nyaral Szegeden és megnézi az aktuális darabot, vagy kifejezetten egy-egy előadásért utazik a városba, és tölt itt egy-két éjszakát. Épp ezért mindig olyan darabokat kell bemutatni, amelyekben az alkotók, szereplők személyét nagy érdeklődés övezi. Amíg mi egész évadban próbálunk, játszunk, ismernek bennünket a városban, a Szabadtéri Játékok előadásainak sikeréhez – és a telt házakhoz – az is hozzátartozik, hogy országosan ismert művészek lépnek színpadra. Az mindenképpen fontos lesz ezután is, hogy ilyen előadások legyenek a Dóm téren. A tavalyról erre az évadra áthozott műsor izgalmas, sokrétű, színvonalas. Nem egyszerűen arról van, lesz idén szó, hogy lemenedzseljük a tervezett műsort. Ez az évad készen van, a járványon múlik, sikerül-e és hogyan sikerül bemutatni az előadásokat. A jegyvásárlóknak biztosítanunk kell a legmagasabb szintű produkciókat. Azt vallom, ahogy a színházba, úgy a szabadtérire is a legjobbakat kell megnyerni színészként, rendezőként is.

A Szegedi Nemzeti Színház, bár az utóbbi években visszakerült az országos térképre, mégis elsősorban helyben erős brand, míg a Szegedi Szabadtéri Játékok országosan ismert márka

– Mondhatjuk úgy, hogy a szabadtéri egyfajta tagozatként működik majd az összevonás után? Pont a léptékek miatt, amiatt, hogy „ugyanazt”, de mégis teljesen mást kell megvalósítani?

– Biztos, hogy nem lenne jó irány teljesen összemosni a most még különálló két intézményt. Valóban szükség lesz arra, hogy külön „tagozatként”, külön lábként álljon meg a szabadtéri. Ne feledjük azt sem, teljesen más brand a színház és a szabadtéri. De ez így is van jól. A Szegedi Nemzeti Színház, bár az utóbbi években visszakerült az országos térképre, mégis elsősorban helyben erős brand, míg a Szegedi Szabadtéri Játékok országosan ismert márka – ezt művészeti, kommunikációs és mindenféle szempontból mindig szem előtt kell tartani.

– Mi lesz a REÖK-kel? Megkapta már a múzeumigazgató úr megszólítást?

– Nem, de nem is lenne helyénvaló. Leginkább azért, mert a REÖK nem múzeum, nincs saját kiállítási anyaga. Hanem egy összművészeti központ, amely tárlatokat rendez, illetve időről időre befogadott független színházi előadásokat, irodalmi esteket, koncerteket.

– Hogyan lehet egyáltalán bármit tervezni? Egészen hervasztó, hogy folyamatosan arról kell beszélni, hogy hol és hogyan áll a járvány, mennyi a fertőzött, hányan kaphatták meg már az oltást.

– Egyetértek, nagyon lohasztó, nagyon megnehezíti a tervezést. Hónapok óta mást sem csinálunk, mint újratervezünk mindent. Ez hónapról hónapra hatalmas kihívás, ehhez jönnek most már a szabadtérivel kapcsolatos kihívások is.

Csak körültekintően lehet mindent csinálni. Egy két és fél milliárdos gigaintézményt fogok vezetni májustól. Itt tényleg figyelni kell

– Milyen ez a kihívás? Örömteli? Felelősségteljes?

– Nagyon vagány kihívás. És ahogy már korábban mondtam, közben nagyon óvatosnak kell lennünk. Számos kérdés van, amit alaposan meg kell beszélnünk. Ugyanakkor abba belegondolni, hogy mennyi nagy ívű tervet lehet megvalósítani a Szegedi Nemzeti Színház működésén kívül is, az azért mosolyt tud csalni az arcomra. De csak körültekintően lehet mindent csinálni. Egy két és fél milliárdos gigaintézményt fogok vezetni májustól. Itt tényleg figyelni kell. A Szegedi Nemzeti Színházról és a Szegedi Szabadtéri Játékokról is van egy kialakult kép az emberek fejében. Egy nagyon sikeres intézménnyel egyesülünk. Ez egy nagyon komoly felelősség.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Barnák László REÖK Szegedi Nemzeti Színház Szegedi Szabadtéri Játékok színház
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés