Másodjára már átvehettük a vasútvillamost, ám nem a szerelvény írja a közlekedés-történelmet, hanem amit magával hoz


Rajtunk nem múlott már a múltkor sem az 1-es Vasvilla szentesi átadás-átvétele, ám az utolsó pillanatban akkor még a koronavírus-járvány közbeszólt – állítólag. Itt jegyezzük meg, mielőtt rátérünk az éljenéljenre, akkor többet mozgott a vasútvillamos mint most – egy millimétert nem ment sehova, szépen állt a szentesi motorgarázs előtt – ha illik ilyet mondani az egyik legmodernebb dízelmotorral szerelt járműre – szépen pöfögött, majd amikor megérkezett minden beszélő, leállították a motort.
Ezután
- Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója,
- Kerékgyártó József, a MÁV-Start vezérigazgatója,
- Lázár János, a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztosa és
- Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója
egyaránt méltatott, mindenki a maga dolgát.
A legfontosabbat a beszéde végén, Homolya Róbert mondta: Szeged, Hódmezővásárhely, a MÁV-Start és a Volánbusz tarifaközösséget hoz létre a vasútvillamos elindulásának köszönhetően, azaz
az utasok egy jegyet megvásárolva a kiválasztott zónában szabadon használhatják a különböző járatokat.
Na, ez tényleg XXI. századi közösségi közlekedés lesz.

A Citylink is az, persze, és valóban történelmi dolog lesz a vasútvillamos megjelenése Szegeden és Hódmezővásárhelyen egyaránt, ám, ha tényleg a történelmi jelzőkkel dobálózunk, akkor ez a díjszabás valóban egyedülálló lesz – az egész országban.
A köszöntőkből még Dunai Zoltánnak, a gyártó képviselőjének volt fontos megjegyzése az, hogy 2021 tavaszán megérkezik a következő két vasútvillamos is Szentesre, és várhatóan ez év nyaráig további öt vasútvillamos szállítása is megtörténik. Az első három szerelvény együtt számít prototípusnak, ezek együtt gyűjtik a menetrendi induláshoz szükséges kilométereket. A Lázár János által említett reggeli csúcsidei negyedórás követéshez még a négy opciósan utólag lehívott jármű is kell, de ha a nyolc vasútvillamos a nyár végére megérkezik, akkor szeptemberben elindulhat a menetrendszerű közlekedés.
Lázár János lendületes beszédének legfontosabb része az volt, hogy meg van róla győződve, 2024-re Szabadkáig nyúlhat a vasútvillamos köszönhetően annak, hogy már jövőre helyreállhat a vasúti közlekedés Szeged és Szabadka között. Mindkét év – maradjunk annyiban – meglehetősen optimistának tűnik, de legyen így!
És ha már menetrend: a beszédek és a megtekintések után megkérdeztük Kerékgyártó Józsefet arról, hogy ha a Citylink nekiindul a futópróbáknak, akkor mikor áll helyre a menetrendi közlekedés teljes hosszában a Szeged–Békéscsaba vasútvonalon. A MÁV-Start vezérigazgatója hirtelen csak annyit tudott mondani, amint vége a vágányzárnak. Ez így önmagában igaz, persze, annál hamarabb semmiképpen nem lehetséges, ám úgy gondoljuk, ha a Vasvilla tud közlekedni Szeged és Hódmezővásárhely között, akkor talán a hagyományos vonatok is visszatérhetnek: Szeged és Békéscsaba között ugyanis csak úgy lehet a vasútvillamoshoz kötődő pályafelújítás miatt vonatozni, ha Vásárhelyig vonatpótló buszra szálltunk. Izgatottan várjuk a hagyományos vasúti közlekedés újbóli felvételét Csongrád-Csanád megye két megyei jogú városa között. Valahol az is történelmi tett lenne. Jellemzően XX. századi.
Garai Szakács László
* * *
Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!