Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2021. január 4. 13:49

Fideszes befolyás alatt áll a magyar sajtó több mint fele

A kormánypártok kezében, de legalábbis egyértelmű befolyásuk alatt áll a magyar média nagyobb része, derült ki a Válasz Online médiatérképéből.

Hirdetés

A fideszes politikusok a mai napig szívesen panaszkodnak a baloldali médiatúlsúly és liberális véleményterror miatt. Annak ellenére is kitartanak az álláspontjuk mellett, hogy az egész ország premier plánban nézhette végig a Népszabadság felszámolását, a Magyar Nemzet és a Hír Televízió visszaszerzését, vagy éppen az Index.hu feletti hatalomátvételt. Kormányközeli szereplők szerezték meg az elmúlt években a TV2-t és a Figyelőt is, a vidéki nyomtatott sajtó pedig mára egy az egyben jobboldali befolyás alatt áll.

A Válasz Online most utánajárt, mi is pontosan a helyzet az olyan gyakran emlegetett ellenzéki médiafölénnyel. Gyűjtésükből kiderül, hogy a 87 országos jelentőségű médium több mint felét, 44-et a Nemzeti Együttműködés Rendszere irányít – a politikával és közélettel foglalkozó sajtón belül pedig a jobboldali fölény még magasabb, mintegy kétharmados. Ezek a számok ráadásul úgy jöttek ki, hogy a Válasz egynek számolta a teljes Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány (KESMA) birodalmát és nem vette figyelembe a pártlapokat, illetve az olyan beazonosíthatatlan hátterű, de nyilvánvalóan orbánista oldalakat, mint például a Vadhajtások.

Érdemes végigfutni a kormánypárti médiumok listáján, aminek már a hossza is megdöbbentő:

NER-televíziók

  • TV2-csoport (TV2, Super TV2, stb.)
  • A közmédia televízió csatornái (M1, Duna, M2, M5, stb.)
  • Pesti TV
  • Hír TV

NER-rádiók

  • Retro Rádió
  • A közmédia rádió csatornái
  • Rádió 1
  • Best FM
  • Karc FM

NER-napilapok

  • Megyei napilaphálózat (24 Óra – Komárom-Esztergom; Békés Megyei Hírlap, Délmagyarország – Csongrád-Csanád megye; Dunaújvárosi Hírlap; Észak-Magyarország – Borsod-Abaúj-Zemplén megye; Hajdú-bihari Napló; Heves Megyei Hírlap; Fejér Megyei Hírlap; Új Dunántúli Napló – Baranya megye; Új Néplap – Jász-Nagykun-Szolnok megye; Kelet-Magyarország – Szabolcs-Szatmár-Bereg megye; Kisalföld – Győr-Moson-Sopron megye; Napló – Veszprém megye; Nógrád Megyei Hírlap; Petőfi Népe – Bács-Kiskun megye; Somogyi Hírlap; Tolnai Népújság; Vas Népe; Zala Hírlap) | Az újságokat kiadó Mediaworks Hungary Zrt. a KESMA tulajdona.
  • Bors
  • Metropol
  • Nemzeti Sport
  • Ripost
  • Magyar Nemzet
  • Magyar Hírlap
  • Világgazdaság
  • Szabad Föld

NER hetilapok

  • Magyar Demokrata
  • Mandiner
  • Figyelő
  • Vasárnap reggel

NER online sajtó

  • Index.hu
  • Origo.hu
  • Hirado.hu
  • 888.hu
  • Axióma, axiomamedia.hu
  • Kontra.hu
  • Látószög, latoszogblog.hu
  • Mandiner.hu
  • Napi.hu
  • Növekedés.hu
  • Pestisracok.hu
  • Reaktor.hu
  • Vasárnap, vasarnap.hu
  • Borsonline.hu
  • Demokrata.hu
  • Magyarhirlap.hu
  • Magyarnemzet.hu
  • Metropol.hu
  • Nemzetisport.hu
  • Ripost.hu
  • Vg.hu
  • Megyei lapok oldalai (Kemma.hu – Komárom-Esztergom; Beol.hu – Békés megye; Delmagyar.hu – Csongrád-Csanád megye; Duol.hu – Dunaújváros és környéke; Boon.hu – Borsod-Abaúj-Zemplén megye; Haon.hu – Hajdú-Bihar megye; Heol.hu – Heves megye; Feol.hu – Fejér megye; Bama.hu – Baranya megye; Szoljon.hu – Jász-Nagykun-Szolnok; Szon.hu – Szabolcs-Szatmár-Bereg megye; Kisalfold.hu – Győr-Moson-Sopron megye; Veol.hu – Veszprém megye; Nool.hu – Nógrád megye; Baon.hu – Bács-Kiskun megye; Sonline.hu – Somogy megye; Teol.hu – Tolna megye; Vaol.hu – Vas megye; Zaol.hu – Zala megye)

Ezen a listán ráadásul nem szerepelnek azok a médiumok, amelyek pártkötődése bizonytalan, de a tulajdonosi kör miatt a kormányzati befolyás erősen feltételezhető – ilyen például az ATV csoport, a 168 óra és a Népszava.

Ha összeállítunk egy ugyanilyen listát Szegeden, kísértetisesen hasonló eredményre jutunk.

Nálunk ugyanis rögtön három fideszes érdekeltségű lap is működik:

  • A Délmagyarország 2017-ben került Andy Vajna tulajdonába, hogy később aztán az ország többi helyi lapjához hasonlan a szegedi napilap is a KESMA hálózatának részévé váljon.
  • A Szegedma a Fidesz helyi politikai kommunikációs fegyvere, ami szintén KESMA tulajdonban van és tavaly a harmadik legveszteségesebb jobboldali lap címét is kiérdemelte.
  • A Szeged365, amit Nemesi Pál milliárdos nagyvállalkozó, bukott fideszes polgármesterjelölt, kormánybiztos egyesülete ad ki.

Nehéz megállapítani, mégis milyen ellenzéki médiafölényt tapasztalnak a fideszes politikusok, amikor Magyarországon a kormánypárt sajtónak ilyen példátlanul kiterjedt és közpénzzel bőkezűen megtámogatott hálózata működik.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: KESMA Közép-Európai Sajtó és Média Alapítvány sajtó sajtószabadság
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés