Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Egy okos város lakóinak egyre kevesebbszer kell a pénztárcájukba nyúlni: Szegeden mobiltelefonnal, érintéses bankkártyával és QR-kódokkal szinte minden fontos városi szolgáltatás elérhető
Szegeden 2020. december 13. 13:20 Forrás: Szegedi Tükör

Egy okos város lakóinak egyre kevesebbszer kell a pénztárcájukba nyúlni: Szegeden mobiltelefonnal, érintéses bankkártyával és QR-kódokkal szinte minden fontos városi szolgáltatás elérhető

Szeged közgyűlése 2016-ban fogadta el az Okos Város Koncepciót. De mitől is okos egy város? Többek között attól, hogy jól szervezi az ott élők mindennapjait, óvja a környezetet és felhasználja a modern technológiákat. Szegeden ennek a koncepciónak az egyik központi eleme a készpénzmentes fizetési módok széles körben történő elterjesztése. A városban már évek óta nem kell a szülőknek elmenni az iskolába, ha gyermekük étkezési díját szeretnék befizetni. Mindezt megtehetik a nappaliból vagy a dolgozó szoba székéből is. Ezzel nemcsak időt és fáradságot takarítanak meg, de az utazással járó környezeti terheléstől is megóvják környezetüket.

Hirdetés

A készpénzmentes város koncepció keretében Szegeden legszélesebb körben a közösségi közlekedés területén terjedtek el a készpénzkímélő fizetési megoldások az elmúlt években. A készpénzmentes szolgáltatások jól jöttek a koronavírus járvány kitörése miatt is, hiszen a szegediek számos ügyet tudnak úgy elintézni, hogy nem kell készpénzt kezelniük.

– 2017 nyarán legelőször a közterületi parkolásban vezettük be az érintéses bankkártyával való fizetés lehetőségét. Ez igazi mérföldkő volt a korábbi rendszerhez képest, amikor előre meg kellett váltani a parkolószelvényt, majd érvényesítve azt a szélvédő mögé helyezni, végül pedig kidobni, ami szemeteléssel is járt a városban – mondja Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója.

Mindezt nem sokkal később, még 2017 végén követte az, hogy a helyi közösségi közlekedés járműveire érintéses bankkártyával való fizetésre lehetőséget kínáló, közel kétszáz fedélzeti jegykiadó automatát szereltek fel.

Szegeden így már több mint három éve lehet érintéses bankkártyával 370 forintos menetjegyet venni, de a kék színű fedélzeti automaták 24 órára és 72 órára szóló jegyeket is ki tudnak adni. Ma már az arra alkalmas mobiltelefonok érintésmentes megoldásaival is lehet fizetni, ugyanúgy, ahogy a bankkártyákkal. Ezeken a jegyeken jól látható egy úgynevezett időpecsét, amely jelzi a vásárlás pontos idejét, így innentől számít az érvényesség. Nagy előnye a rendszernek, hogy nem kell készpénzt használni a jegyváltáshoz, a menetjegyet nem kell külön érvényesíteni, illetve, hogy a vásárlással nem tartják fel az utasok a jármű sofőrjét.

– A rendszer hamar népszerű lett: a „fizetés egy érintéssel” gyors, kényelmes és biztonságos. Eddig közel 800 ezerszer váltottak jegyet automatáinknál, jövő tavaszra pedig elérjük az egymilliomodik kártyás vásárlást – mondta el Majó-Petri Zoltán.

A közlekedési társaságnál idén tovább korszerűsítették a 2017-ben bevezetett közterületi parkolási rendszert is. Márciustól a városban található több mint 130 parkolóautomatánál Magyarországon egyedálló módon érintéses bankkártyával is igénybe lehet venni az úgynevezett start-stop parkolási rendszert.

Ennek lényege, hogy nem kell előre beállítani a parkolás időtartamát: hasonlóan a mobiltelefonos parkoláshoz, a rendszám megadásával indítható el a várakozási díjfizetés, amiről egy igazolószelvényt kapunk. Ha befejeztük a parkolást, akkor a szelvényen található leállító kóddal zárhatjuk a díjfizetést bármelyik automatánál, így a parkolás befejezésekor kizárólag a tényleges várakozási idő után felszámolt összeget terhelik az ügyfelek kártyájára.

– A mobilapplikációs fizetéssel szemben egy bankkártyás start-stop rendszernél az embereknek nem kell kényelmi díjat fizetni, és az önkormányzatnak sem kell tíz százalékos jutalékot fizetni a rendszer üzemeltetői felé.

Szeged ősszel sem állt le az utaskényelmi és készpénzmentes fejlesztésekkel. Szeptember végén jelentették be, hogy Magyarországon ilyen széles körben elsőként Szegeden lehet mobilapplikációkon keresztül vonaljegyet, vagy bérletet vásárolni a szegedi közösségi közlekedés járműveire.

A rendszer egyedisége abban áll, hogy a szegedi menetjegyek és bérletek elérhetők a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. rendszerét használó összes mobiltelefonos alkalmazásban valamint a MÁV-Start mobil alkalmazásában is megvásárolhatók a 24 és 72 órás jegyek.

Mindez úgy működik, hogy az utazás előtt akár már otthon, vagy a megállóban a felszállás előtt legalább két perccel egy applikáció segítségével előre tölthetünk le menetjegyet, amelyet a járműre felszállva az ott kihelyezett kétdimenziós vonalkód mobiltelefonos beolvasásával tudunk érvényesíteni.

A szolgáltatás nagy előnye, hogy a mobiltelefonunkon – amit szinte mindig magunknál tartunk – intézhetjük akár a havi bérlet vásárlást is, így nem fordulhat elő, hogy otthon felejtjük a bérletet, menetjegyet.

Az új utaskényelmi fejlesztés praktikus megoldása az is, hogy egy szülő vagy tanár egyszerre akár több jegyet is vásárolhat, amelyeket külön-külön kell majd a fedélzetre felszállva érvényesíteni. A tervek szerint hamarosan arra is lesz lehetőség, hogy a szülők saját telefonjukon gyermeküknek váltsanak bérletet. Ráadásul a plusz szolgáltatásokért kényelmi díjat sem számítanak fel külön a szolgáltatók.

– Érdemes megemlíteni azt is – hiszen közeleg az év vége – hogy a szegedieknek már a közterületi parkolás éves, féléves vagy havi bérleteiért sem kell befáradniuk az ügyfélszolgálati irodánkba. Mindezt kényelmesen otthonról, a honlapunkon egy bankkártyával is elintézhetik. Ezzel időt, fáradságot takaríthatnak meg és egyúttal óvják a várost a környezeti terheléstől is.

A készpénzmentes mobilitási szolgáltatások mellett az Etelka online menza szolgáltatás népszerűségére alapozva, 2020-ban elindult a SzegedPay is.

A 2017-ben, elsőként bevezetett készpénzkímélő rendszert, az Etelkát, azaz az online fizethető menzát ma már tíz szülőből kilenc igénybe veszi minden hónapban. Szegeden ez több mint 12 ezer diák szüleit érinti – mondta Nagy Sándor.

A városfejlesztési alpolgármester szerint mivel hasonlóan gyorsan megkedvelték a szegediek a tömegközlekedési járművekre szerelt a bankkártyás jegyautomatákat és a készpénzmentes parkolást is, érdemes ezeken is további fejlesztéseket generálni. Szeptember közepén az országban elsőként nálunk vezették be a QR-kódos fizetési lehetőséget az önkormányzati intézményeknél, SzegedPay néven.

– Az új rendszer bevezetését az tette lehetővé, hogy a Magyar Nemzeti Bank döntése alapján az úgynevezett azonnali fizetési rendszert márciustól vehetik igénybe a hazai bankok ügyfelei. Erre számos kiegészítő szolgáltatás épülhet, ezek egyike az MNB által kidolgozott QR-kód szabványra épülő fizetés.

A rendszert a város számlavezető bankja, a Raiffeisen az önkormányzat informatikai cégével, a RITEK Zrt.-vel együttműködve fejlesztette ki SzegedPay néven.

Az új szolgáltatás a bank lakossági ügyfeleinek a myRaiffeisen alkalmazás használatával szeptember óta érhető el, de a többi hazai bank is folyamatosan vezeti be a QR-kódos fizetési formát.

A SzegedPay használatával elsőként a Szent-Györgyi Albert Agóra nyári táborait lehetett befizetni, valamint a Szegedi Sport és Fürdők webáruházában is használható az új rendszer. December eleje óta pedig az iskolai közétkeztetés online befizetése is teljesíthető QR-kóddal. Az Etelka portálon keresztül minden hónap 10-étől 27-éig van lehetőség a következő havi étkezési időszak díjának befizetésére, tehát a januári menzadíjat már így is be lehet majd fizetni.

Az új szolgáltatás igénybevételéhez a cégek webshopjában vásárlóknak a fizetés megkezdése előtt egy, az MNB által szabványosított adattartalmú QR-kód jelenik meg, amelyet a vevőnek saját bankja telefonos alkalmazásával kell beolvasnia. A tranzakció adatainak ellenőrzését követően a vevő az alkalmazásban jóváhagyja az átutalást, ami öt másodpercen belül teljesül is.

– A QR-kódos fizetésnek számtalan előnye van. Könnyű, mert nem kell kártyaadatokat beírni, gyors, mert a vásárlás öt másodperc alatt lezajlik. Biztonságos, mert semmilyen banki adatot nem kell megadni és kényelmes is, mert a vásárlók számlavezető bankjuk megszokott mobilalkalmazását használhatják. A QR-kód pedig minden információt tartalmaz, nincs tévesztési lehetőség – mondta az új szolgáltatásról az alpolgármester.

A szegedi önkormányzat együttműködve pénzügyi partnereivel folyamatosan fejleszti a készpénzmentes városi szolgáltatásokat, napirenden tartja a SzegedPay bővítését, időről-időre szélesítve a modern, készpénzkímélő szolgáltatások körét.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Etelka portál készpénzmentes város Majó-Petri Zoltán Nagy Sándor okos város qr-kód Szegedi Közlekedési Kft. Szegedi Tükör SZKT Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Cashless Szeged
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés