Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Új estre készül a Szegedi Kortárs Balett: Juronicsék kékítőt oldanak az ég vizében
Művház 2020. november 30. 12:21

Új estre készül a Szegedi Kortárs Balett: Juronicsék kékítőt oldanak az ég vizében

A kék szín játssza a főszerepet a Szegedi Kortárs Balett készülő előadásának egyik felvonásában. Juronics Tamás és két társkoreográfusa, Czár Gergely és Kurucz Sándor a színek játékából adódó asszociációk sokféleségére építi új, közös alkotását, a Blue-t. A készülő est másik produkciója a holland Nanine Linnen The black paintings című alkotása lesz.

Hirdetés

– Ez a közös koreográfia egy kísérlet. Én legtöbbször történeteket szoktam elmesélni a tánc nyelvén, de itt most nem erről van szó. Ezek szabad asszociációk mentén létrejövő etűdök, amik végül egy egésszé állnak össze. Erre a kísérletre bizonyos értelemben a járványhelyzet teremtette meg a lehetőséget és az alkalmat, hiszen most több időnk van az alkotásra, nem szorít bennünket a bemutatókényszer. Ezért mindhárman – Czár Gergely, Kurucz Sándor és én – eldöntöttük, most nem akarunk egy adott témáról konkrétan beszélni, hanem rábízzuk magunkat a tánc nyelvének absztrakciójára és hagyjuk, hogy ez a mű egy nagyobb ecsetvonásokkal felrajzolt alkotás legyen – mondta a Kossuth-díjas koreográfus a készülő darabról.

Juronics Tamás: ha véleményt mondunk, beszíneződünk és skatulyába kerülünk!

Juronics Tamás koncepciójában színnel jelöl embereket, akiket a színpadon más színű emberekkel hoz relációba. Az angolban a „blue” szomorúságot is jelent, amely mint a címmel is jelölt hangulat, mutatja az alkotók reakcióját az őket körülvevő világ globális állapotára.

– Miközben a vallási, faji különbségek, kisebbségi jogok, politikai nézetek harca egyre erősebb, az adott kérdésekről alkotott véleményünk megfogalmazása egyre veszélyesebb. Ha a gondolatainkat meg merjük fogalmazni, abban a pillanatban beszíneződünk, bekerülünk egy skatulyába, ahová valójában egyáltalán nem tartozunk. Furcsán elveszni látszik a szólásszabadság lehetősége, mert ugyan mondhatod a magadét, de ha így teszel, akkor biztos, hogy kategorizálnak. A politika diktálta színek mentén akarnak megjelölni, miközben az ember, az egyén sokkal összetettebb mátrix. Az internet és az utca vált a politikai pártok szavazóvadász csatározásának színterévé, ami azonban megmérgezi az emberi viszonyokat, a mindennapokat, és kékké, vagy nem kékké válunk tőle – állítja a szegedi társulat művészeti vezetője.

Czár Gergely: a globális problémák miatt felerősödnek a bennünk lévő belső zajok

(Fotó: Graziano Bongiovanni)

Juronics Tamást az is érdekelte, hogy a Blue vendégkoreográfusa, Kurucz Sándor sajátosan ösztönös, nyers mozgásrendszere ki tudja-e a táncosokat billenteni rutinjukból, hogy így új impulzusok szerepeljenek az előadásban. Kurucz Sándor az urban stílust emelte be a Blue mozgásanyagába:

– Én is sok újdonsággal találkoztam az alkotófolyamat során. Egymásra hatottunk, egymástól tanultunk. Jóllehet számukra szokatlan irányba indultunk el, mégis kifejezetten jól vették az új utakat.
Czár Gergely szerint szabadon, viszonylag egymástól függetlenül, mégis közös gondolatiságot képviselve dolgoztak, majd az elkészült részeket összeillesztették.

– Egy globális problémahalmaz közepén vagyunk, és ez egyre csak romlani látszik, ennek következtében felerősödnek a bennünk lévő belső zajok. A jelen helyzetben való evickélésünk generálta azokat a gondolatokat, amelyeket beleszőttük a darabba – mondta Czár Gergely.

A kiinduló gondolatok kapcsán számos szituáció merült fel az alkotókban, melyek során a csoport és az egyén, vagy a több csoport különbségéből kialakuló konfliktusokat ábrázolják.

Néhány nappal a főpróba előtt Juronics Tamás úgy fogalmazott, mint sok más darab, úgy a Blue is elszabadult, mostanra a maga útját járja és mindazon gondolatok fölött, amelyeket társkoreográfusaival érleltek, a kék tartalom saját formát öltött.

Nanine Linning Goya fekete festményeinek borzalmait mutatja be a tánc nyelvén

A produkciót – Nanine Linning The black paintings című alkotásával együtt – két részes bemutató során láthatják majd a nézők.

A holland vendégkoreográfus darabja eredetileg 2015-ben készült a spanyol festő, Francesco Goya képeinek inspirációjára a Gauthier Dance csoportnak, ezt gondolja most tovább Szegeden.

Online követhetők

A Szegedi Kortárs Balett is folyamatosan nézhető online. Decemberben a Diótörőt és a Hamupipőkét láthatja az interneten felvételről a közönség, de több elmaradó előadás streamelését is tervezik. 

Nanine Linning egy sötét, mitikus világot igyekezett a színpadon létrehozni Goya fekete festményei alapján. A spanyol mester eredetileg a saját háza falára festette a legsötétebb rémálmokat is felülmúló tizennégy fekete festményét, amelyek a színvilágukról és a hangulatukról kapták a nevüket. Ennek egyik darabja, a görög mitológia Titánját, Kronoszt ábrázolja, amint éppen tébolyult félelemtől áthatott tekintettel hozzálát az egyik gyermeke felfalásához.

A legenda szerint ugyanis attól félt, hogy utódai majd az ő uralmára törnek, ezért megszületésük után rögtön megette őket.

– Ez a történet az elnyomásról és a hatalomról szól. Azt szerettem volna megmutatni, hogy a hatalom és az erő hogyan képes uralkodni más emberek életén – mondta a koreográfus.
Az eredeti, december 4-re tervezett kettős premier a járványügyi intézkedések miatt házi főpróbává alakul.

– A társulat bemutatója nem marad el, csupán tolódik. Számolunk azzal, hogy a vírus még jelen van, de bízunk benne, hogy hamarosan vége lesz a járványnak. Optimista forgatókönyvvel számolva a bemutatót január végére tettük át – mondta el Pataki András igazgató.

Rafai Gábor

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Juronics Tamás Szegedi Kortárs Balett bemutató Czár Gergely Nanine Linning Blue Kurucz Sándor
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés