Túl a városon 2020. november 27. 12:57

Veszprém és Szeged kézilabdában összemérhető, de tömegközlekedésben fényévnyi a távolság

A Fidesz vezette Veszprémben brutálisan emelkedhetnek a helyi tömegközlekedés díjtételei. Az ottani polgármester arra tett javaslatot, hogy a bérletek árát 30, egyes jegytípusok árát 50 százalékkal emeljék.

Hirdetés
Hirdetés

A veszprémi önkormányzat ellenzéki frakciói teljes érzéketlenséggel vádolják a tervezett lépések kapcsán a kormánypárti városvezetést. Azt hangoztatják, hogy egy ilyen áremelés mindig rendkívül kellemetlenül érinti a városi tömegközlekedést használókat, ami a koronavírus-járvány idején különösen igaz.

A veszprémi tömegközlekedés helyzetéről a 24.hu írt nemrégiben, és ebből kiderül, hogy a város fideszes polgármestere, Porga Gyula az elmúlt hét csütörtökön megtartott e-közgyűlésen jelentette be a január elsejétől életbe lépő jelentős áremelést.

Az ellenzék azért is tartja elhibázottnak az elképzelést, mert meglátásuk szerint az emelés hatására az utasforgalom vissza fog esni, így a jelenleginél is alacsonyabb lesz az önkormányzati tulajdonban lévő közlekedési társaság árbevétele.

Vagyis az áremelés nem old meg semmit, sőt…

A Veszprémben előállt helyzet nem kizárólag azzal hozható összefüggésbe, hogy a kormány a járványhelyzetre hivatkozva megvonta a helyi tömegközlekedés állami támogatását. Hírportálunk az elmúlt hetekben többször írt arról, hogy ilyen módon közel 330 millió forintot vettek el Szegedtől, ami érzékenyen érinti az önkormányzat költségvetését.

A dunántúli megyeszékhely városvezetése hatalmas öngólt rúgott magának, amikor felmondta a szolgáltatói szerződést a területileg akkor illetékes Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központtal (ÉNYKK), és a feladat ellátására saját céget hozott létre.

A V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft.-t 2018 nyarán alapították, és az üzleti tervben az szerepelt, hogy 2019-be 600 millió forintot igényel a cég. Ha valós számokon alapult volna a pénzügyi tervezés, akkor is nehéz megérteni, miért döntött az önkormányzat saját közlekedési cég alapítása mellett.

A korábbi szolgáltatási szerződés alapján ugyanis évi 280 millió forintot kellett Veszprémnek fizetnie az ÉNYKK felé, és az új felállásban azt sem sikerült megoldani, hogy ne elöregedett járművek róják az utcákat. Az önkormányzati cég ugyanis 500-600 ezer kilométert futott buszokat szerzett be, amelyeket egységesen lilára festettek.

Szegeddel összehasonlítva sok a különbség a veszprémi tömegközlekedésben, ahol nem használnak sem villamosokat, sem trolikat. A másik fontos eltérés, hogy a buszszolgáltatást a szegedi önkormányzat hagyományosan a Volántól – ennek neve rendre változik – rendeli meg. Így van ez most is.

Hamar kiderült, hogy az üzleti tervben szereplő 600 millió forint megközelítőleg sem elegendő a V-Busz Veszprémi Közlekedési Kft. üzemeltetésére. Újabb és újabb pótlólagos forrásokat kellett utalni a cégnek, hogy fenntartsák működőképességét, miközben a szolgáltatás színvonala a 24. hu cikke szerint semmit nem javult.

Az országos hírportál leírta, hogy végül 1,6 milliárd forintba került az önkormányzati közlekedési cég működtetése, szemben a korábbi szolgáltatási szerződésben szereplő 280 millió forinttal.

A baj olyan nagy, hogy nem kizárólag csak a közlekedési céget érinti. Komoly veszélybe került Veszprém költségvetésének egyensúlya is, mert a saját cég alapítása és működtetése nagyjából 1 milliárd forinttal került többe, a tervezettnél.

A dunántúli megyeszékhely költségvetése már csak azért sem vetekedhet a szegedivel, mert a város lakóinak száma ott 60 ezer, míg nálunk 160 ezer. Ez a tény önmagában erőteljesen kihat a helyi büdzsé főszámaira. Vagyis teherbíró-képesség dolgában máshol találhatóak a két település korlátai.

Míg a két város kézilabdában összemérhető, és mondatni, hogy pariban van egymással, ez a két település tömegközlekedésére, különösen annak finanszírozására nem mondható el.

Ebben Szeged összehasonlíthatatlanabbul jobb.

B. P.

Nyitókép: Eurobus Online

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: busz buszjárat költségvetés közösségi közlekedés tömegközlekedés Veszprém