Hirdetés
Túl a városon 2020. november 22. 06:15

Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz

A tavaszi távoktatás komolyan visszavetette a holland diákok iskolai teljesítményét egy friss kutatás szerint. Az InfoRádiónak nyilatkozó Csapó Benő neveléstudományi kutató, Szeged díszpolgára Magyarországon is hasonlóra számít.

Hirdetés

Egy átlagos holland általános iskolásnak nagyjából két hónapnyi tanulás esett ki a járványhelyzet miatt bevezetett nyolchetes tavaszi távoktatás alatt, írja az Infostart egy frissen publikált tanulmányra hivatkozva. A hátrányos helyzetű és a kevésbé képzett szülők gyerekei az átlagosnál is rosszabbul teljesítettek a vizsgálat szerint. A távoktatás alatt a diákok matematikához vagy szövegértéshez szükséges készségei sem fejlődtek megfelelően.
 
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak a kutatók, korábban a szünidő alatt elvégzett vizsgálatok bebizonyították, hogy minél fiatalabb egy diák, annál nagyobb a lemaradás.

„Esetükben ugyanis az adott idő, amíg nem jártak iskolába, az relatíve a teljes iskolában eltöltött időhöz képest sokkal nagyobb arányt képvisel. Ebből a szempontból a legrosszabb helyzetben az elsős és másodikos diákok vannak, akiknél éppen az olvasás és az alapvető matematika megtanulását szakította félbe az iskolán kívüli oktatás”

mondta az InfoRádiónak a szakember.

A Magyarországon a járványhelyszet miatt múlt héten bevezetett szigorítások értelmében most csak a 14 évesnél idősebbek tanulnak távoktatásban, digitális tanrendben. Ők könnyebben kezelik ezt a helyzetet Csapó Benő szerint, hiszen minél idősebb egy diák, annál jobban kifejlődtek már a tanulási képességei, jobban tudja önállóan kezelni a technikát.

Csapó Hollandiához hasonlóan Magyarországon is arra számít, hogy a kevésbé képzett szülők gyerekeinél nagyobb lesz a lemaradás, és komoly munka lesz majd a felzárkóztatás, miután évekre átnyúló hatásokról lehet beszélni

– írja az Infostart.

A lap azt is megjegyzi, hogy a Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja számos, a lemaradást felmérő tesztet, valamint a felzárkózást segítő gyakorlatot is közzétett pedagógusoknak és szülőknek, ezek a tartalmak az edia.hu oldalon elérhetők.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Csapó Benő diákok digitális oktatás gyerekek Hollandia járvány koronavírus kutatás oktatás pedagógus Szegedi Tudományegyetem SZTE tanár tanulás tanulási nehézség távoktatás