• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Még mindig nem tudni, miből kampányolt Nemesi Pál és mennyit kapott érte a kampánycsapata
Szegeden 2020. október 31. 08:56

Még mindig nem tudni, miből kampányolt Nemesi Pál és mennyit kapott érte a kampánycsapata

Megérte független polgármesterjelöltként indulni Nemesi Pálnak a tavalyi önkormányzati választásokon, ugyanis a piaci ár alatt dolgoztathatott bárkivel, aki hajlandó volt erre. Hiába ugyanis a szakértők szerinti milliárdos költés szórólapokra, óriásplakátokra és egyéb politikai hirdetésekre, nagyon kicsi a nyereség a Nemesi-kampány egyik legfontosabb cégében.

Hirdetés

Emlékeznek arra a cégre, ami Nemesi Pál tavalyi kampányának első szórólapjain szerepelt? Nyilván nem, mert azokra nem írták rá a kiadó nevét, pedig a törvény szerint kötelező. Később javították a hibát, ekkor került a szórólapokra a Freakout Media Services Kft. neve, és ekkor vált először ismertté, hogy – Kubatov Gáboron és a Fideszen kívül – kik állnak a Nemesi-kampány mögött. Azt viszont

több mint egy éve nem tudjuk, a Nemesi-szórólapokon feltüntetett cég mennyi pénzt kapott a munkájáért, de még azt sem, hogy a cégben dolgozók milyen munkát végeztek Nemesinek és a Fidesznek.

Pedig fontosak az anyagiak. A jelenlegi érvényes szabályozás szerint tiltott pártfinanszírozásnak minősül, ha egy párt gyanúsan a piaci ár alatti összeggel szerződik kampánytevékenységre, ezért kőkeményen büntet az Állami Számvevőszék. A szabályozás elméleti célja az, hogy a kampányok szereplőit később ne kelljen mindenféle más úton kifizetni például jól fizető pozíciókkal vagy szakmányban elnyert közbeszerzésekkel. Persze, nehéz megmondani, mi számít „áron alulinak”, de az biztos, hogy a független jelöltekre nem vonatkoznak a pártok kezét megkötő törvények. Ezért ők akár áron alul is igénybe vehetnek szolgáltatásokat a kampányban, így viszont szinte lehetetlen kideríteni, mi mennyibe került, kiváltképp, ha az illetékesek nem mondják meg.

A Fidesz-pártközpont legfőbb kampánymenedzserét, Kubatov Gábort és a sokat próbált fideszes kampányapparátust is bevetették Nemesi Pál felfuttatásában: a jelölt a szlogenjét is a Fidesztől kapta, és még az egyik legfőbb fideszes ideológust, Kövér Lászlót is idehívták kampányolni, öntötték a szórólapokat, gyanús fehér tablettákat osztogattak, hívogatták a szegedieket, és teleplakátolták a várost támogatottjuk, Nemesi Pál arcával. Ennek ellenére sem a Fidesz, sem a Nemesi-féle kampánystáb nem tette közzé soha, valójában mennyit költöttek a volt iparkamarai elnök polgármesterjelölti kampányára. Egyes szakértők az október 13-i választások előtt milliárdos tételt emlegettek, hiszen az óriásplakátok és az utcai hirdetések is drágák, csak a Fecebookon pedig közel 9 millió forintot égettek el

Haszonlesőben a Freakoutnál

Segítségül hívtuk céginformációs adatokat, de ezekből egyelőre csupán annyi látszik, a Nemesi-kampányban nyakig benne lévő Freakout Media Services Kft. 2019-ben megduplázta a 2018-as árbevételét, igaz, ennek ellenére tavaly csupán 70 ezer forinttal lett nagyobb az adózott nyeresége 2018-hoz képest.

A Freakout Media Services Kft. két tulajdonosa Kisházi Sándor és Kiss Balázs, Nemesi Pál egykori kampányfelelősei. A cégük finoman szólva is furcsa számokat ért el tavaly: 2016 és 2018 között rendre 60 millió forint körüli árbevételt és nagyjából ennyi kiadást számoltak el, 2019-ben viszont már 126 milliót, de a cég alig termelt hasznot a kampányban végzett munka, és a közel dupla akkora árbevétel ellenére sem.

A Freakout 2019-es üzleti beszámolójában 126 millió 658 ezer 744 forint összes bevétel mellett 126 millió 407 ezer 145 forint kiadás szerepel, így a nyereség mindössze 251 ezer 599 forint lett. Ez lett volna a kampányban végzett munka fizetsége? Nehezen hihető.

A 2019-es 126 milliós árbevétel kiugróan magas összeg, ahhoz képest, hogy

  • 2018-ban 66 millió 899 ezer forint
  • 2017-ben 63 millió 215 ezer forint,
  • 2016-ban 63 millió 802 ezer forint,
  • 2015-ben 32 millió 125 ezer forint

volt a Freakout árbevétele – derül ki a nyilvános pénzügyi adatokból. Miután a cég épp 2019-ben, a kampány évében mintegy 60 millió forinttal több bevételre tett szert, mindössze 67 ezer forinttal növelte a nyereségét a 2018-as évhez képest, hiszen

  • 2018-ban 185 ezer forint
  • 2017-ben 613 ezer forint,
  • 2016-ban 63 ezer forint,
  • 2015-ben 48 ezer forint

adózás utáni nyereséget termelt a cég. Ennek fényében megkérdeztük a tulajdonosokat a többi között arról, hogy

  • mennyibe került Nemesi Pál polgármesterjelölti kampánya;
  • mennyi szórólap és kiadvány, óriásplakát és egyéb hirdetés készült a kampányhoz, mennyiért;
  • milyen, mekkora értékű szerződést kötöttetek Nemesi Pállal, és ebben milyen szolgáltatást vállaltak;
  • hogyan kerültek kapcsolatba a Dél-Magyarországi Polgári Egyesülettel;
  • és milyen értelemben gondolják függetlennek az általuk vezetett híroldalt.

A kérdéseinkre mindössze ezt a választ kaptuk:

„a Szeged365.hu-nak semmilyen formában sincs köze Nemesi Pál polgármesterjelölt-kampányához, mivel a Szeged365.hu nem is létezett 2019-ben.”

Igazi befektetés a jövőbe

A fenti kérdésekre adott homályos válasz akkor válik érthetővé, ha megnézzük, mi történt az utóbbi hónapokban. Néhány hete, a kinevezése óta ugyanis a Fidesz-kabinet kormánybiztosaként adat ki függetlennek mondott hírportált Nemesi Pál, aki a tavaly október 13-i polgármesterjelölti bukása után néhány hónappal, idén február 10-én maga vette nevére a Szeged365 nevű hírportált. Nemesi azt írta: „Elkezdtem a tárgyalásokat a megfelelő szakemberekkel arról, hogy egy teljesen független, igazi szegedi hírportál is legyen Szeged városában”.

A tárgyalások hatalmas sikerrel zárulhattak a „megfelelő szakemberekkel”, mert Nemesi Pálnak sikerült találnia egy 2019. szeptember 6-án, tehát a kampány kellős közepén, Dél-Magyarországi Polgári Egyesület néven alapított szervezetet, ami kiadja az általa gründolt „teljesen független” híroldalt. Az egyesületet ő maga vezeti, a függetlenséget biztosító „megfelelő szakemberekért” pedig nagyon messzire, egészen a saját – egyébként a fideszesekkel együttműködő – kampánystábjáig ment.

Szegedi. Független. Igazi – hirdeti magáról a kormánybiztossá kinevezett Nemesi Pál hírportálja. Már csak azt kellene megmagyarázni, miként lehet független az, amit Orbán Viktor Fidesz-elnök, miniszterelnök által kinevezett kormánybiztos ad ki, és mitől igazi az, amiről még ilyen körülmények között is azt állítják a szegedieknek, hogy független. De van még más is.

Alig tudunk valamit a Dél-Magyarországi Polgári Egyesületről, csupán azt, hogy a korábbi független–fideszes polgármesterjelölt, Nemesi Pál az elnöke, bejegyzett címe egybeesik az építőipari vállalkozó Ferroép nevű cégének szegedi telephelyével: mindkettő a Kálvária sugárút 87/B alatt található.

Nem kevésbé érdekes, hogy a független–fideszes polgármesterjelölt kampányát menedzselő Kisházi Sándor és Kiss Balázs miként állíthatják a kezdettől fogva, hogy független a hírportál, amiben előbbi főszerkesztő, utóbbi pedig a hirdetés- és marketingfelelős. Ha rosszmájúak akarnánk lenni, akkor már csak Kubatov Gábor pártigazgató, a szegedi fideszes kampányok fővezére hiányzik az impresszumból.

Cservenák Zoltán

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Fidesz Freakout Media Services Kft. kormánybiztos Kubatov Gábor Nemesi Pál Orbán Viktor szeged365