Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Túl a városon
  • A koronavírus-járvány átalakította a vásárlási szokásainkat is: tudatosabban és kevesebbet járunk boltba
Túl a városon 2020. október 26. 13:49

A koronavírus-járvány átalakította a vásárlási szokásainkat is: tudatosabban és kevesebbet járunk boltba

A koronavírus megjelenése óta kevesebb időt töltünk az élelmiszerüzletekben és céltudatosabban vásárolunk. Egyre többen részesítik előnyben az előrecsomagolt termékeket és nőtt a konyhakész áruk iránti kereslet is – derült ki a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara felméréséből.

Hirdetés

A kamara által megkérdezett élelmiszerkereskedők visszajelzése alapján elmondható, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai a koronavírus-helyzet kialakulását követően jelentősen átalakultak.

Mindezt befolyásolta a járvány első hulláma idején a vásárlási időkorlát akkori bevezetése is, valamint az, hogy – az egészség védelme érdekében – megváltozott a vásárlások helyszíne is.

Március és június között komoly arányeltolódások voltak tapasztalhatók a kiskereskedelmi forgalomban.

A járvány első hullámában csökkent a vásárlások száma és hektikussá vált a gyakorisága, a heti eloszlása, változott a kosár összetétele, ugyanakkor nőtt az értéke, de összességében – a vásárlások számának változásával – csökkent a forgalom.

A tartós élelmiszerek aránya nőtt, és csökkent a magasabb fogyasztói áron kínált termékek kereslete. A lédig áruk iránti kereslet jelentősen eltolódott a csomagolt termékek felé.

Csökkent a kisebb kiszerelésű termékek kereslete, nőtt viszont a magasabb feldolgozási szintű vagy konyhakész áruk iránti kereslet.

A fogyasztók jellemzően előnyben részesítették azokat a nagyobb üzleteket, ahol a fogyasztói kosár minden tétele beszerezhető volt, illetve azokat is, ahol a hozzájuk tartozó parkoló nyitott téren helyezkedett el, így ugyanis a zsúfoltságot előre jól fel tudták mérni.

Az élelmiszerbolti vásárlásokkal kapcsolatban elmondható, hogy a belépés és a fizetés között eltelt idő rövidült, valamint csökkent az úgynevezett impulzus-választások száma. A korábbinál többen vásárolnak tervezettebben – sokan listával a kezükben –, a sorok közötti sétálgatás és nézelődés szinte teljesen megszűnt.

A vásárlások száma továbbra is elmarad az előző években megszokotthoz képest, de a vásárlói kosár értéke általában magasabb a tavalyinál.

A tavaszi trendhez képest ma már a többség nem részesíti előnyben a hosszabb eltarthatóságú élelmiszereket.

Érdekesség, hogy mivel a tavasz végi, nyár eleji időszaknál kevesebben dolgoznak home office-ban, újbóli munkába járásuk illetve az iskolák újranyitása például az áruházi szendvicseladásokban is érzékelhető volt.

Az azonban látszik, hogy a járvány első hullámának levonulása után továbbra is óvatosabbak maradtak a vevők.

Egyelőre nem látszik még, mit hoz a második hullám. Sok függ például attól, a járvány újbóli berobbanása miatt lesz-e ismét kijárási korlátozás és időkorlát a vásárlásoknál.

Így vásárolnak ma a nagyvilágban

Ernst & Jung nemzetközi tanácsadó cég felméréséből kiderül, hogy világszerte a válaszadók több mint fele (52 százaléka) véli úgy, hogy megváltoznak a szokásai a jövőben az egészségügyi vészhelyzet hatására.

Közülük

  • 70 százalék tudatosabban figyel a higiéniára,
  • 60 százalék ritkábban, de egyszerre többet vásárol,
  • 44 százalékuk az eddiginél többször intézi vásárlásait online.

A megkérdezettek 62 százaléka kerüli a készpénzes fizetést.

Több mint felük használ inkább érintésmentes eszközöket (59 százalék) és okostelefon-alkalmazásokat (54 százalék), 42 százalékuk pedig hitelkártyájával fizet rendszeresebben.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: felmérés járvány vásárlási korlátozás Nemzeti Agrárgazdasági Kamara vásárlási szokások koronavírus pandémia világjárvány