• Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Egy bő évtized alatt megtelt az egykori repceföld: így született meg a Szegedi Ipari Logisztikai Központ
Szegeden 2020. október 19. 10:15

Egy bő évtized alatt megtelt az egykori repceföld: így született meg a Szegedi Ipari Logisztikai Központ

Képriport
Logisztika, kereskedelem, szolgáltató szektor, mezőgazdaság – a Szegedi Ipari Logisztikai Központban mind megtalálható. Alig több, mint tíz év alatt teljesen átalakult az 5-ös út Szegedre bevezető szakasza. Szeged éppúgy tudta, mint az ipari park tulajdonostársai, van potenciál a valamikori szántóban. Igazuk lett.

Hirdetés

2003-ban vette meg Szeged azt a negyvenhat hektáros területet a Nemzeti Földalaptól, ahol akkor semmi nem volt, csak tudni lehetett, nem a repce fog virágozni záros határidő belül, hanem az ipar, a logisztikai szektor. És ha már tudás: már a vásárlás idején, azt is lehetett tudni, itt valamikor nagybani piac is lesz, erre a kilencvenes években elkezdett felkészülni Szeged. Ám akkor, amikor a Szegedi Ipari Logisztikai Központ, azaz a SZILK elindult, valóban a nulláról kellett kezdeni. Az M43-as autópálya még javában épült, egy teljes átlagos bekötőút jelentette az első kis raktáraknak a köldökzsinórt az 5-ös út felé.

Kattintsanak a fönti animációra! Nézzék meg Iványi Aurél légi képeit, és a nagybani piacot úgy, ahogy általában nem nagyon lehet látni

– Egy hosszú távú terv részeként vettük meg a Medgyessy-kormánytól ezt a területet: egyszer lesz belőle valami, ennyit tudtunk, ebben bíztunk, amikor megkötöttük a kormánnyal az üzletet – emlékezett vissza Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester a földvásárlásra. Szeged a hármashatárral, a Ro-Lával érvelt többek között a földszerzéskor (a Ro-La egykoron jellemzően az EU-n kívüli fuvarozó cégek kamionjait vasúton továbbító szállítási szolgáltatást jelentette; ha a Kiskundorozsmára mennek Szegedről, akkor a vasúti átjáró után jobbra az állomásnál volt a terminál, nem véletlenül van ott leaszfaltozva az a hatalmas terület – a szerk.).

A vásárlás és az ipari park fejlesztése egyébként éppen nem az ipari parkok fejlesztési időszakára esett: akkortájt megálltak ezek a programok, ahogy az alpolgármester mondta, „éppen volt egy gödör ezekben a pályázatokban”, akkor még nem voltunk az Európai Unió tagjai, a részben Magyarországra kiírt különböző pályázatok véget értek. Itt volt egy nagy föld, amelyen utat kellett építeni, meg kellett oldani az elektromos ellátást, a víz oda- és a csapadékvíz elvitelét.

– Az a döntés született ekkor, hogy ezt magánberuházásban, ütemezett fejlesztéssel valósítsuk meg, úgy, hogy az önkormányzatnak ez minél kevesebb pénzébe kerüljön. Az volt a terv, hogy a beruházó építse meg a közműveket és abban az ütemben, ahogy halad előre, úgy szerezhet egyre nagyobb tulajdonjogot. Erre született egy úgynevezett szindikátusi megállapodás. Több céggel is tárgyalt Szeged akkor, végül a Masped és a Zoll-Platz konzorciuma lett a tulajdonostárs. Előbbi egy nagy magyar logisztikai cég, utóbbi pedig vámügyintézéssel foglalkozik. Ez volt az alapkonstrukció. Az első ütemben, 2006-ra épület fel az első raktár, meg mellé egy parkoló – mondta Nagy Sándor.

Onnantól, hogy Szegednek lettek tulajdonostársai az ipari park fejlesztésében felgyorsultak az események, hiszen a Maspednek és a Zoll-Platznak is érdeke volt, hogy minél gyorsabban teljen meg vállalkozásokkal a terület. Jöttek a kamionos cégek, a DAF, a Renault, egymás után bújtak ki a földből a raktárblokkok. Majd 2009-ben megérkezett a Hansa. Előbb felépítette a raktárbázisát, majd mellette kaptunk egy CBA-t a város szélén.

Ekkor lehetett tényleg tudni, hogy a még a kilencvenes években, az ipari park északi részére „ceruzával beírt” nagybani piacból tényleg lehet valami. Hét évvel később, 2016-ban lett ebből valóság. A SZILK kihasználtsága jelenleg több, mint kilencven százalékos. Megérte ott vállalkozásba fogni. Ma már autóbusz is jár oda, elkészült a kerékpárút, nemcsak gépkocsival lehet megközelíteni az ipari parkot. Ha befektető érdeklődik arrafelé, akkor az önkormányzat már nem a SZILK-et, hanem az út túloldalát, az egykori orosz laktanyát, az egyetem területét ajánlja a vállalkozásoknak. Ismert, a szemközti oldalon a Pick kezdett építkezni, de a lézerközpont előtt, az Öthalmi diáklakások mellett még vannak kihasználatlan területek. A fejlesztési tervek most arra fókuszálnak.

Garai Szakács László

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Nagy Sándor logisztika Szegedi Ipari Logisztikai Központ SZILK szolgáltatás szolgáltató központ