Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Zsidó önazonosság: megtalálni, újra felfedezni, ami elveszett – Breier Ádám Szegeden
Művház 2020. október 16. 14:37

Zsidó önazonosság: megtalálni, újra felfedezni, ami elveszett – Breier Ádám Szegeden

Identitását keresi a hazai vidéki zsidóság, ami tekintve a rettenetes történelmi előzményeket, és azt a tényt, hogy ennek nyomán a főváros leszámítva nagyon alacsony számban élnek idehaza, embert próbáló feladat. Egy uniós program ehhez nyújt segítséget.

Hirdetés

A Duna Transznacionális Program keretében, Rediscover néven futó projekt egyik fő célja a résztvevő országok – Magyarország, Románia, Szerbia – és városok zsidó kulturális, szellemi örökségének feltárása és az érdeklődők számára elérhetővé tétele. A Rediscover újrafelfedezést jelent.

Mi tagadás, a felejtés homályából van mit újra felfedezni helyben is.

Nemrégiben számoltunk be arról a köztéri kiállításról, amely a város elfeledett sztárépítészére, Baumhorn Lipótra emlékezik. A Monarchia területen húsznál több zsinagógát tervező, mellette Szeged középületeinek és bárpalotáinak sorát megálmodó építész neve ennek köszönhetően talán újra ismert lehet.

A Rediscover (Újrafelfedezés) program újabb állomásán a csütörtök este a Reök Palotában Réz Anna, az ELTE Filozófia tanszékének oktatója faggatta a zsidó önazonosság kérdéséről Breier Ádám, rendezőt, forgatókönyvírót, színészt és hamarosan debütáló írót.

Az élvezetes beszélgetésben Breier Ádám szólt egyebek mellett arról, hogy feltette korábban magának azt a kérdést, hogy zsidó származásúként ő maga a kultúra vagy a zsidó kultúra része. Nagy természetességgel az előbbi mellett foglalt állást. A beszélgetésben elhangzott az is, hogy a hazai zsidó családok többsége ateista, vallását nem gyakorolja, és messze áll tőle a zsidó ortodoxia.

A tizennégyes kora óta forgatókönyvek író alkotót leginkább dokumentumfilmesként ismerhetjük, olyan emlékezetes filmnek köthetőek a nevéhez, mint a Báró hazatér című, 2018-ban bemutatott, Krasznahorkai László világhírű íróról készített mozgóképe. Az író Báró Wenckheim hazatér című 2016-ban megjelent monumentális regényéhez kapcsolódik a Breier dokumentumfilmje, amely a Szegedtől nem messze fekvő Gyulára, Krasznahorkai szülőhelyére kalauzol el.

Önmaga keresésének útját látta abban, hogy hosszabb ideig élt külföldön. Előbb New Yorkban tanult filmezni, majd Kubában élt. A Havanna, csak oda című filmje szorosan kötődik ehhez az életrajzi tényhez. A tanulóévek egy része Franciaországhoz kötötte, majd, mint aki megunta a csavargást, hazajött Budapestre.

Külföldön munkát vállalva finanszírozta tanulmányai költségeit, és elbeszéléséből kiderült, hogy a filmes ember számára fontos élet- és valóságismeretből közben alaposan feltöltekezett.

Réz Anna kérdésére jelezte: mostanában leginkább megjelenés előtt álló regénye, a Tátott száj foglalkoztatja. Részben kényszerből kezdett el írni, mert sok filmtervét visszadobták, így nem tudott kamera mögé állni.

A regény egy zsidó család életét meséli el, és ezen keresztül szól a csodáról, a megmagyarázhatatlanról, a hétköznapok boldogságáról és boldogtalanságáról, amelynek középpontjában a legendás nagymama, Blanka áll.

Várjuk a regény megjelenését.

Lamm Dávid gitárjátéka színesítette az újrafelfedezést (fotók: Szabó Luca)

Az est hangulatához komoly mértékben hozzájárult Lamm Dávid gitárjátéka, aki saját bevallása szerint zsidó származású. Igyekezett ez alkalommal olyan előadókat megszólaltatni, mint Paul Simon, a Simon-Garlfunkel páros zsidó származású magyar gyökerekkel rendelkező tagját. Ha itthon maradt Simon Pál lett volna belőle – állapította meg Lamm Dávid. Szavaiból kiérződött, jobb forgatókönyvnek tartja a tenger túli karriert.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Breier Ádám Rediscover Újrafelfedezés