Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Világpremierre készül a szegedi színház: Orwell szabályozott valóságában a kétszer kettő olykor öt
Művház 2020. október 8. 16:30

Világpremierre készül a szegedi színház: Orwell szabályozott valóságában a kétszer kettő olykor öt

Képriport
A világhírű klasszikust, az 1984 című disztópiát állítja színpadra Horgas Ádám. A mű új színházi adaptálására először a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője kapott engedélyt, aki figyelmeztetésnek szánja a darabot. Szerinte ma is vannak társadalmak, amik egyre komolyabb lépéseket tesznek az orwelli világ felé.

Hirdetés

A Nagytestvért, a Gondolatrendőrséget, a rettegett 101-es szobát azoknak sem kell bemutatni, akik soha nem olvasták George Orwell világhírű művét.

A huszadik század egyik legfontosabb regényéből az elmúlt hetven évben két mozifilmet is forgattak, majd több színházban is bemutatták. Most a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője, Horgas Ádám kapott először engedélyt az Orwell örökösöktől saját adaptációjának színpadra állítására.

Az előadást eredetileg még az elmúlt évad végén bemutatták volna, de a veszélyhelyzet miatt halasztani kellett, így a premiert holnap, pénteken este tartják a nagyszínházban.

Riasztó jövőkép: nem elég félni, szeretni is kell a gonoszt!

Orwell műve 1948-ban jelent meg, nem sokkal a második világháború befejezését követően, amikor a náci Németország véres diktatúrája még eleven élt az emberek emlékezetében, a sztálinista Szovjetunió pedig maga volt a tapintható valóság.

Orwell jövőképe egészen riasztó: a Párt nem elégszik meg azzal, ha engedelmeskedjenek neki, teljes és kizárólagos azonosulást vár a polgáraitól. Nem elég félni, szeretni is kell a Pártot, és annak vezetőjét, a Nagytestvért. Az igazi hatalmat ugyanis az birtokolja, aki képes az emberek felett uralkodni. A Párt kizárólag erre törekszik. Bármi is az, amit a Párt igaznak tart, az azzá válik az általa szabályozott valóságban. Így lesz a kétszer kettőből öt.

„A hatalom nem eszköz, a hatalom cél… Ha el akarod képzelni a jövőt, képzelj el egy csizmát, amely örökké egy emberi arcon tapos” – mondja O’Brien, a Gondolatrendőrség főgonosza, akit a szegedi előadásban Alföldi Róbert személyesít meg.

Alföldi ezúttal nem rendez, hanem játszik Szegeden

– A darab eredendően egy szerelmi történet, ami közben bemutat egy olyan szélsőséges társadalmat, ahol az emberek nem urai saját gondolataiknak, érzelmeiknek, mert mindent ellenőriz a hatalom. Orwell egy olyan szélsőséges társadalmat mutat fel, ahol a hatalom maximalizálja az elnyomást, miközben megpróbálja kiölni az emberekből az érzelmeket és a gondolatokat.

Fontos figyelmeztetés, hogy vegyük észre, ha a saját társadalmunk lépéseket tesz egy ilyen világ felé és ne engedjük azt meg

– mondta a darabról az online közönségtalálkozón Horgas Ádám.

A gondolatbűnökért súlyos árat kell fizetni a 101-es szobában

A darab főhőse, az Igazságminisztériumban dolgozó Winston Smith, akinek minden mozdulatát képernyőn figyelik. Winstont nyomasztja, hogy tilos a szabad gondolkodás, a véleményformálás, a szex és az egyéniség.

Két komoly bűnt is elkövet, illegális úton vásárol egy naplót, hogy feljegyezhesse gondolatait, és tiltott viszonyt kezd Juliával. Egy belső kém azonban leleplezi őket, majd a 101-es szobában Winstonnak szembe kell néznie legrettegettebb félelmével. A kínzások hatására megtagadja szerelmét is, aki szintén nem bír ellenállni a fájdalomnak, és a darab végén...

Az 1984 főhősét, Winston Smith-t a harminchárom éves fiatal szegedi színész, Rétfalvi Tamás alakítja, aki a kétórás előadás minden percét végig a színpadon tölti, a nézők így folyamatosan együtt gondolkodhatnak vele, ahogyan kétkedőből először ellenállóvá, majd testileg-lelkileg összetört, megkínzott áldozattá válik.

Rétfalvi Tamás mint Winston Smith

Szerelme, Júlia, aki szintén az Igazságminisztériumban dolgozik, mint Winston Smith, a lelke mélyén maga is megveti a Pártot, de kifelé teljes engedelmességet színlel. Ellentétben Winstonnal, ő nem akarja megdönteni a fennálló rendszert, csupán személyes vágyai hajtják. Lázadásának középpontjában nem a forradalom áll, mindössze az életet, a szerelmet szeretné szabadon élvezni, de végül ezért is hatalmas árat kell fizetnie. A szegedi előadásban Juliát Ágoston Katalin alakítja.

Művér nélkül is kegyetlen tud lenni a valóság

Három évvel ezelőtt a Broadway-n, a Hudson Színházban is bemutatták a darabot, amiben Olivia Wilde, Tom Sturridge és Reed Birney is főszerepet kapott.

A színdarab olyan durvára sikerült, hogy többen rosszul lettek és elhagyták a nézőteret. A könyvben válogatott kínzásokon keresztül minden tapasztalható, ami csak képes kiborítani az embereket, a színdarabban pedig a színészek mindezt meg is elevenítették.

– Nálunk egyetlen csepp művér sem fog folyni a színpadon. Kerülni fogjuk a direkt, naturális látványvilágot, a lélektani nyomásra helyeztük a hangsúlyt – mondta a bemutató előtt Horgas Ádám.

Az előadás a látványvilág szempontjából ugyanakkor rendkívül teátrális: különleges vetítéstechnikákat alkalmaznak és a díszlet is szinte folyamatosan mozog.

Horgas Ádám vizuálisan is erős disztópiát álmondott meg. További fotók a nyitóképre, vagy ide kattintva láthatók (fotók: Szabó Luca)

A párhuzamosok napjainkban találkoznak

Nem kell túl nagy képzelőerő ahhoz, hogy a néző felismerje, egyre több a hasonlóság Orwell 1984-e és napjaink valósága között. Míg a darabban a Párt legnagyobb ellensége a háttérből manipuláló, titokzatos Emmanuel Goldstein, akit naponta két percen keresztül kötelező gyűlölni, addig Soros Györgyöt lassan már folyamatosan, a nap huszonnégy órájában kellene.

A darabbeli Óceánia, akárcsak a mai Magyarország, egyre jobban teljesít, amikor az állami propaganda szerint száznegyven százalékkal több cipőt gyártanak a tervezettnél, miközben a lakosságnak nem jut lábbeli, a csokoládéfogyasztást pedig húsz grammra csökkentik.

Az sem véletlen párhuzam, hogy miközben a Párt egyik fontos jelmondata „A háború: béke”, aközben Orbán Viktor is folyamatosan mozgósít: állandó harcban áll a migránsokkal, a libernyákokkal, vagy éppen Brüsszellel.

Ha az emberiség tanult volna a huszadik század bűneiből, lehet, hogy Orwell műve ma már olvasatlanul a könyvespolcok mélyén porosodna, és Horgas Ádám színpadi víziója sem lenne ilyen időszerű.

De sajnos egyre aktuálisabb.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 1984 Ágoston Katalin Alföldi Róbert bemutató George Orwell Horgas Ádám Rétfalvi Tamás Szegedi Nemzeti Színház premier színház