• Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Közönségtalálkozó: Horgas Ádám azt is elárulta, miért érzi magát terhes anyának
Művház 2020. szeptember 30. 19:27

Közönségtalálkozó: Horgas Ádám azt is elárulta, miért érzi magát terhes anyának

Képriport
– Orwell egy olyan figyelmeztetést írt meg az 1984 című regényével, amely megmutatja, hogyan tud kifacsarni egy társadalmat a diktatúra. Fontos, hogy észrevegyük, ha a saját társadalmunk lépéseket tesz egy ilyen világ felé és ne engedjük azt meg – mondta Horgas Ádám rendező, aki Orwell disztópikus művét világpremierként állítja színpadra Szegeden.

A Gondolatrendőrséget, a 101-es szobát vagy a Nagy Testvért, aki minduntalan figyel bennünket még azok is ismerik, akik soha nem olvasták George Orwell 1984 című művét. A regényből az elmúlt hetven évben két mozifilmet is csináltak, most a Szegedi Nemzeti Színház főrendezője a szegedi deszkákra készített előadást belőle.

A darab színpadra állítására Magyarországon először Horgas Ádám kapott engedélyt. Az előadást eredetileg még az elmúlt évad végén bemutatták volna, de a veszélyhelyzet miatt március közepétől már nem lehetett előadásokat tartani, így a premier október 9-én, pénteken este lesz a nagyszínházban.

– A darab alapvetően egy szerelmi történet, miközben egy olyan szélsőséges társadalmat mutat be, ahol az emberek nem urai saját gondolataiknak, érzelmeiknek, mert minden tilos. Egy ilyen szélsőségesen lepusztított mentális világban mégis felmutat egy szerelmi történetet a maga furcsaságaival együtt. A helyzetnek megfelelően ez végül egy meglehetősen tragikus végkimenetelbe torkollik – mondta a darabról az online közönségtalálkozón Horgas Ádám.

Horgas Ádám: Fontos, hogy a színház mindig a jelen történéseire reflektáljon. Kattintson fönti képünkre, megnézheti Szabó Luca galériáját is!

A rendező, aki három évvel ezelőtt maga írta át színpadra Orwell regényét, mesélt arról is, hogy a szerző örökösei először nem is akartak hozzájárulni a magyar adaptáció bemutatásához, kizárólag az általuk ismert angol változatot engedték csak korábban színpadon játszani.

Horgas azonban nem hagyta annyiban, lefordíttatta angolra saját adaptációját, amit elküldött az örökösöknek – erre végül rábólintottak. Így most ez a két színpadi változat adható elő, ezért a jövő péntek szegedi bemutató egyben világpremier is lesz.

– Fontos, hogy a színház mindig a jelen történéseire reflektáljon. Eltelt ugyan három év az adaptáció elkészülte óta, de nyitva hagytam a művet, így próba közben is sokat változott a szöveg, aktuálisabbá tettük és jobban a színészekre szabtuk.

Horgas Ádám arról is beszélt, hogy igyekezett ragaszkodni a regényhez, de nem volt könnyű dolga a dramatizálás során, mert az eredeti műben nagyon kevés a párbeszéd. Meghatározó különbség a regény és színpadi adaptáció között az, hogy az ott nagyvonalúan feldobott figuráknak történetet kellett adnia, amitől a színpadon drámai helyzetbe tudnak majd kerülni.

Különleges próbafolyamaton ment keresztül az elmúlt közel nyolc hónapban a darab. Az előadást ugyanis eredetileg még az elmúlt évad végén bemutatták volna, de a veszélyhelyzet miatt március 11-én a próbákat is leállították. Májusban – a szigorítások enyhítése után – ismét elővették a darabot, majd jött a nyári szünet. Ősztől pedig harmadszor is nekirugaszkodtak.

Horgas szerint nagyon megzavarta a darab színpadra állítását az, hogy kétszer is meg kellett szakítani a próbafolyamatot.

– Terhes anyának érzem magam, aki túlhordta a gyermekét. Ennyi leállás után alig várom már a premiert. Nem volt könnyű úgy felépíteni a darabot, hogy éppen a bemutatóra essen a csúcspont – mondta.  

Ágoston Katalin: Rossz érzés volt a darabot megszakításokkal próbálni

Ágoston Katalin, aki a női főszereplőt, Júliát alakítja szintén arról beszélt, hogy rossz érzés volt a darabot megszakításokkal próbálni. A hosszú, széttört próbafolyamat miatt még most keresgéli a karakter lényegét önmagában, remélve, hogy a főpróbahét végére minden a helyére kerül benne.

– Ilyenkor egész nap zakatol bennem a szerep, régebben aludni, enni is alig tudtam ezekben az időszakokban, de mára megtanultam kezelni ezt az érzést.

Rétfalvi Tamás, Júlia darab béli párja sem látja még egységes egésznek a darabot, folyamatosan tapogatózik.

– Ezt a karaktert nem néhány jelenetben kell megformálnom, mert a darab során gyakorlatilag végig a színpadon vagyok. Egy folyamatos gondolatsort kell végig vinnem, hogy a nézők velem együtt gondolkodhassanak ebben a különleges közegben.

Rétfalvi Tamás: A darab során gyakorlatilag végig a színpadon vagyok

Horgas Ádám beszélt arról is, hogy az előadás látványvilága rendkívül teátrális lesz: különleges vetítéstechnikákat alkalmaznak és a díszlet is szinte folyamatosan mozogni fog. Igazi színes, szélesvásznú, összművészeti produkciót láthatnak majd a nézők.

Az online közvetítés egyik nézőjét, Boros Gyöngyit a regény elolvasása után az érdekelte, hogyan készüljön lélektanilag a darabra? Mi lesz látható például a kínzásokból?  

Horgas Ádám utalt arra a New York-i előadásra, ahol több néző is rosszul lett és elhagyta a nézőteret a kínzások láttán.

– Nálunk egyetlen csepp művér sem fog folyni a színpadon. Kerülni fogjuk a direkt, naturális látványvilágot, a lélektani nyomásra helyeztük a hangsúlyt.

Aki nem hiszi, járjon utána…

A darab bemutatója október 9-én, pénteken este 7 órakor lesz a nagyszínházban.

rag

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 1984 Ágoston Katalin George Orwell Horgas Ádám közönségtalálkozó Rétfalvi Tamás Szegedi Nemzeti Színház színház