Hirdetés
Hirdetés
Művház 2020. szeptember 11. 17:30

Kende János és Máthé Tibor, avagy mesterkurzus a mesterektől

Képriport
Soha nem szólt jobban az operatőrökről a Zsigmond Vilmos Filmfesztivál, mint pénteken délelőtt, amikor két, korábban itt életmű-díjat kapott képíró beszélt a szakmájáról, filmjeiről. Kende Jánost és Máthé Tibort hallgathattuk.

Hirdetés

Még egy vázlatos pályakép felrajzolása is szinte lehetetlen feladat olyan mesterek esetében, amilyen a két operatőróriás, Kende János és Máthé Tibor. Mindketten közel hatvan nagyjátékfilmet forgattak, a legnagyobb hazai rendezőkkel dolgoztak együtt.

Kende János neve elválaszthatatlan Jancsó Miklósétól, akinek tizennégy filmjében dolgozott operatőrként. Egészen fiatalon kapott lehetőséget, amikor a nagynevű rendező korábbi munkatársát Kendére cserélte, és vele készítette el 1967-ben a Csend és kiáltás című filmet. 

Máthé Tibor több korszakos jelentőségű rendezővel dolgozott együtt. Előbb Gárdos Péterrel készített több filmet, majd Enyedi Ildikó Az én XX. századommal „robbantott” nagyot, és alkotótársa maradt a Bűvös vadászban és a Simon mágusban is. Meghatározó alkotói kapcsolat fűzi Szász Jánoshoz. Ő fotografálta a Woyzecket, a Witman fiúkat, az Ópiumot, valamint A hentes, a kurva és a félszemű című Szász-filmeket is. A korábban az HBO-n futó Terápia című sorozat több epizódját is fényképezte.
Beszélgetésüket hallgatva – Szabó Gábor élvezetes moderálása mellett – akaratlanul is olyan érzésem volt, hogy amit ez a két ember nem tud a filmkészítésről, azt nem is érdemes tudni. Megegyeztek abban – a nyitókérdésre válaszoltak –, hogy kezdetben a színes film volt a művészfilm, de utóbb ez megfordult, és a fekete-fehér filmek lettek azok. 

Nincs egyetlen művészet sem, amelyben a technikai változások hatására annyira változna a formanyelv, mint a film esetében.

Kende János beszélt első nagy mesteréről, Sára Sándorról, aki nem kizárólag remek operatőr volt, hanem jó tanár is. Egy más jellegű kérdésre válaszolva Máthé Tibor úgy fogalmazott, hogy minden rendezővel másként kell és kellett dolgozni. Enyedi Ildikó esetében kiemelte, hogy nem csekély a jelentősége annak sem, hogy férfivel vagy nővel dolgozik együtt az operatőr. És nem meglepő módon: a rendezői munkamódszerek is különböznek egymástól, amihez a kamera mögött ülő embernek alkalmazkodnia kell.

Kende János (fotók: Szabó Luca)

Sokat változott az elmúlt évtizedekben a filmkészítés. Nosztalgikusan a két szakember úgy fogalmazott:

korábban a rendező után az operatőr volt a második legfontosabb alkotója a filmeknek. Mára azonban a producerek és a látványtervezők megelőzték őket. 

Szavaikból kiérződött, hogy mindketten idegenkednek a digitális technikától. Sőt, Kende egyenes úgy fogalmazott, amikor 2003-ban úgy döntött, nem forgat tovább, elhatározása összefüggött digitális technika térhódításával. Ugyanakkor elismerték, hogy az új technika demokratikussá tette a filmkészítést, mert ma már mindenki tud filmet készíteni. Hogy milyet, az más kérdés, de mindennek technikai akadálya nincs. 

A film illúzió. Kiszakítja az embert a mindennapjainak valóságából – fogalmazott Máthé Tibor, aki elmondta: gyerekkorában még tévé sem volt, így a mozik mozgóképei elemibb hatást gyakoroltak a nézőkre, mint manapság. Máthé a léptékek fontosságát hangsúlyozta. Szerinte ugyanis nem mindegy, hogy az Eiffel-tornyot maketten látjuk vagy a valóságban. Így aránylik egymáshoz a mozivászon nagysága és a tévé képernyője. Egy színész feje 4-6 méter a moziban, arcjátékának összetettsége ezért is érzékelhető egyedülálló módon. Ezért van és lesz szükség a mozira, és mozi lesz is, a jövőjét nem kell félteni – hangzott ki az okfejtéséből.

Ma az emberek egy hét alatt akár négy-hat-tíz filmet is látnak, régebben a legnagyobb moziba járók egy hónap alatt sem nézhettek meg ennél többet – vette át a szót Kende János. De ez a filmélményt is csorbítja, inflálódik a film és a filmnézés, ami rossz fejlemény.

Máthé Tiborral készített interjúnkat hamarosan olvashatják.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Kende János Zsigmond Vilmos Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés