Szegeden 2020. szeptember 11. 08:02

Szegeden a világháborús legenda: egy Mustang repül a Tisza fölött szombaton

Messerschmitt és Spitfire: a második világháború két ikonikus vadászrepülője, de nem kevésbé kultikus gép az amerikai P–51 Mustang, sőt. Utóbbi – annak kétüléses változata – száll majd föl szombaton a szegedi repülőtérről, hogy 17 óra 25 perckor a Huszár Mátyás rakpart fölött mutassa meg, mit tud.

Hirdetés
Hirdetés

A Mustang „a katonai repülés robbanómotoros-légcsavaros korszakának legjobb gépe, mindenképp a legsikeresebb, egyes adatok szerint a tengelyhatalmak megsemmisített repülőgépeinek felét a Mustang pusztította el, vagy légiharcban, vagy a földön” – írja a gépről az iho.hu.

A Mustangot a mérnöki zsenialitás egyik megtestesülésének szokás emlegetni. Kialakítása révén – versenytársaihoz képest – áramvonalasabb, gyorsabb, stabilabb, így hatékonyabb volt.

Szélesebb főfutó-párjának köszönhetően kevesebb malőrrel tudott le- és felszállni, nagyobb felületű függőleges vezérsíkja és nagyobb oldalkormánya is a stabilitást szolgálta. A gép szárnya más kialakítást kapott, mint a Messerschmitt vagy a Spitfire: a szárny elülső éle keskenyebb, és maga a szárny is karcsúbb, így csökkentve a légellenállást.

Az alacsonyabb légellenállási együttható miatt a Mustangok gyorsabbak voltak és kevesebbet fogyasztottak a német, orosz, japán vagy brit gépeknél, ami a hatótávolságukat is növelte. Gyakran előfordult, hogy légicsatában az ellenfeleiknek landolniuk kellett, mert elfogyott az üzemanyaguk, így a Mustang-pilóták könnyűszerrel végezhettek velük a levegőből.

A hatótávolságot növelte, hogy a Mustang bőven kétszer annyi üzemanyagot volt képes felvenni a Spitfire-nél és a Messerschmittnél, és az, hogy utazómagasságban átlagon alul fogyasztott.

Az iho.hu arra hívja fel a figyelmet, hogy a Mustang egyik legfontosabb mérnöki bravúrja a 30-as években felfedezett Meredith-hatás kihasználása. Ennek lényege:

a gép nagyobb légbeömlőket kapott, de az így felmerülő nagyobb légellenállást egy trükkel ellensúlyozták. A hűtőcsatornába jutó levegőt egy hőcserélő vagy egy meleg munkaközeg, például etilén-glikolt tartalmazó radiátor felmelegíti. A levegő így kitágul, és ahogy áthalad a csatorna végén, extra tolóerőt biztosít a repülőnek.

Ez a kultikus vadászgép repked majd a Tisza fölött szombaton, a délután 4 órakor kezdődő programban. A Mustang kétüléses változata (P-51D) délután 5 óra 25 perckor lesz látható, de itt lesz Vári Gyula is Jak 52-esével, épp a Mustang előtt. A 4. Közép-Európa Kupa, az 5. Szeged Ballon Kupa Fieszta és az Elő-Európa Bajnokság – mely a jövő évi világverseny főpróbája – egy nagyszabású repülős produkciókkal egybekötött megnyitóval vár mindenkit.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Huszár Mátyás rakpart légibemutató Mustang P-51D P–51 Mustang Airpart Légishow repülőnapok szegedi repülőtér