Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Telefonos filmkészítés és újabb digitális technikák – szakmai kerekasztal-beszélgetés a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon
Művház 2020. szeptember 9. 16:42

Telefonos filmkészítés és újabb digitális technikák – szakmai kerekasztal-beszélgetés a Zsigmond Vilmos Filmfesztiválon

Képriport
A technika segítségével még az is itt volt, aki nem volt itt. A Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál második napja szakmai kerekasztal-beszélgetéssel kezdődött azokról a technikai újdonságokról, amelyek mára elválaszthatatlanok a filmkészítéstől.

Hirdetés

Mi hozott a legnagyobb változást a filmkészítésben: a hang, a szín vagy a digitalizáció megjelenése? – indította a „Szép képeket könnyű készíteni” elnevezés alatt futó szakmai beszélgetést Gelencsér Gábor filmkritikus.

Erre és sok egyéb más kérdésre igyekezett válaszolni Szabó Gábor (operatőr), Herbai Máté (operatőr), Papp Szilvia (vágó) és Herner Dániel (producer). Általánosnak mondható a vélemény, hogy a hang megjelenése gyakorolta a legnagyobb változás filmkészítés a pódiumbeszélgetés résztvevői szerint.

Arról viszonylag kevés szó esett, hogy a színes technika milyen változások elindítója volt a mozgókép történetében. Ám arról kimerítő részletességgel cseréltek véleményt a filmes szakemberek: hozott-e, és ha igen, milyen fordulatot a digitalizáció.

A beszélgetésbe videóüzenetről bekapcsolódó Karl Bardosh szerint a digitális kamera egyértelműen a filmkészítés demokratizmusának irányába mutat. A kis és könnyen kezelhető kamerákkal lényegében bárki készíthet filmet. Bardosh szerint ez a folyamatot teljesíti ki, hogy a digitális kamerák után az okostelefonokkal is készíthetőek filmek. A technológia tökéletesedésének köszönhetően: technikai értelemben is egyre jobb színvonalúak ezek a mozgóképek.

Karl Bardosh saját szakterületéről beszélt, mert a New York-i Egyetemen éppen a telefonos filmkészítésről tart előadásokat és szemináriumokat. Nem kis szakmai ellenállást kellett legyűrnie az egyetemen, de mint lényegre törően fogalmazott: ő a filmművészetre esküdött fel, nem a celluloidra.

Ugyancsak videóüzenettel volt jelent Novák Erik operatőr-rendező, aki a kedden levetített új hazai alkotás, a Szeretlek, mint állat alkotója. Egyetlen kamerával, forgatási stáb nélkül született meg a film, amelyet maga nevezett „szabálytalan kamerahasználatnak”. A főszereplő férfi szemszögéből látjuk az egész filmet, miközben maga a főszereplő meg sem jelenik. A stáb kizárásával a kamerahasználat intimitásra törekedett Novák Erik. Az erősen kísérleti jellegű film közönségfogadtatásáról egyelőre nem tudunk beszámolni, noha kedden ezt a filmet levetítették a Belvárosi Moziban.

Abban az alkotók egyetértettek, hogy a hagyományos filmkészítés a nyersanyag korlátos volta miatt sokkal nagyobb fegyelemhez szoktatta a stábokat. A digitális technika mellett lényegében annyi jelenetet és annyiszor vesznek fel, ahányszor akarnak.

Furcsa ellentmondás – vetette fel Gelencsér Gábor –, hogy a digitális technikával készült filmek vágása sokkal hosszabb ideig tart, mint a celluloidra rögzítettek esetében. Noha az előbbi esetben az eljárás sokkal könnyebb, a vágási idő azért hosszabbodik meg, mert a leforgatott anyag mennyisége sokkal több, mint a hagyományos felvételek esetében.

A digitális technika egyelőre nem győzte le a celluloidot, bár az alapkérdés a filmes szakemberek szerint nem ez. Mindezek mellett úgy látják, nem kell aggódni a mozik miatt. A jövőben is működni fognak, mert bár az otthoni filmnézés technológiája ugrásszerűen javul, a mozik nyújtotta élménnyel a nappalikban nézett filmek továbbra sem veszik fel a versenyt.

B. P.

 

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: beszélgetés Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés