Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2020. augusztus 19. 15:40

Zsugorodik a hazai újautók piaca

Ebben semmi meglepő nincs: a koronavírus-járvány miatt leálltak világszerte az autógyárak. A kereskedésekben pedig egyik napról a másikra esett vissza hosszú hetekre-hónapokra nullához közelítő szintre az alsóközép-kategóriás autók értékesítése. A helyzet azonban összetettebb, mint elsőre látszik.

Hirdetés

Hazánkban az év első hat hónapjában közel huszonöt százalékkal kevesebb új autó helyeztek forgalomba, mint a megelőző év hasonló időszakában. A Datahouse adatai szerint 65 ezer 811 új autó talált január elseje és június 30-a között gazdára Magyarországon, 21 ezer 641-gyel kevesebb, mint 2019 első félévében.

Akár drámainak is volna nevezhető a visszaesés mértéke, ha nem tudnánk, hogy a nyugat-európai új autóeladások még ennél is jelentősebb mértékben csökkentek. Folyamatos átrendeződés jellemzi a magyar piacot is.

Régen fordult elő, hogy Magyarországon Toyotából adják el a legtöbbet, 6667-et, és ritkaság számba megy az is, hogy a Volkswagen legyen a második helyezett 5016 személyautóval. Nem meglepetés a Dacia harmadik helye 4942 autóval, a Suzuki negyedik helye 4750 gépkocsival. Igaz, ők hatvan százalékkal kevesebb autó adta el, mint az előző év első hat hónapjában.

Ötödik helyen a Skoda szerepel 4704 eladott négykerekűvel, a hatodik pozícióba a Fordot találjuk 4214 személygépkocsival. A teljes képhez hozzátartozik, hogy Skoda közel harminc, a Ford negyven százalékkal múlta alul a megelőző év hasonló időszakában számai.

Ugyanakkor az is igaz, hogy más márkák még ennél is nagyobb visszaesést voltak kénytelenek elkönyvelni a magyar piacon. Az Opel megközelítőleg hatvan százalékkal kevesebbet értékesített személyautóból, míg a Nissannál ötven százalékos a kereslet visszaesése.

Így fest a rangsor, ha az eladott személyautók és kishaszon-járművek típusainak első húsz helyezettjét lajtromozzuk 2020 első hat hónapjában:

  1. Dacia Lodgy 2195
  2. Skoda Octavia 2129
  3. Suzuki Vitara 2109
  4. Toyota Corolla 1915
  5. Renault Clio 1810
  6. Suzuki SX4 S-Cross 1637
  7. Fiat 500 1541
  8. Toyota Yaris/Yaris Hybrid 1515
  9. Ford Tourneo Custom 1263
  10. Dacia Duster 1254
  11. Ford Ranger 1221
  12. Ford Transit 1155
  13. Kia Ceed 1056
  14. Ford Focus 928
  15. Fiat Ducato 895
  16. Toyota RAV4 851
  17. Volkswagen Golf 824
  18. Skoda Kodiaq 782
  19. Opel Combo Tour 770
  20. Volkswagen Touran 675

Érdemes azonban a számok mögé nézni, mert ebből kiderül, hogy a prémiummárkák értékesítése korántsem annyira csökken, mint az alsóközép kategóriás autóké.

(fotók: Iványi Aurél)

A szegedi autóértékesítésre nagy rálátással bíró forrásaink hírportálunknak elmondták, hogy a városban az országos karantén március elejei kihirdetése után szinte lenullázódtak az alsóközép kategóriába tartozó autók értékesítése. Az elmúlt hónapokban folyamosan a normalizálódás jeleit mutatja a helyi új autópiac.

A prémiummárkák esetében nem vagy alig csökkentek az értékesítések. Ez egyfelől piaci törvényszerűség is, aminek az a magyarázata, hogy a tehetős embereknek szinte mindig rendelkezésre áll a pénze az új gépkocsi megvásárlásához, de informátoraink egy ettől eltérő jelenségre is felhívták a figyelmet.

A forint az év első hónapjaiban jelentős mértékben vesztett értékéből az euróhoz képest, és ez a jelenség a karantén első heteiben is jellemző volt. A pénzesebb vevők úgy gondolkozhattak, hogy érdemes előrehozni az autóvásárlást, mert ki tudja, mennyit romolhat a nemzeti fizetőeszköz az euróhoz és más világvalutákhoz képest a karantén ideje alatt.

Az országba ez év márciusig beérkezett autók esetében ezek árát az várható forintgyengülés már nem befolyásolta, így megkezdődött országosan is és Szegeden is a prémiumautók raktári kisöprése. A raktárkészletek szerepe e mellett azért is erősödött fel, mert az európai, az ázsiai és tengerentúli autógyárak egymás után leálltak, így nem érkeztek új autók sem Magyarországra sem máshová.

Rövid időn belül autóhiány alakult ki idehaza és Európa más országaiban is, és ebben nem kizárólag az autógyárak leállásának volt szerepe, hanem ugyanaz történt az autóipari beszállítókkal is. Az autógyárak ebben a helyzetben már a megrendelt autók leszállításával is óriási gondba kerültek, mert töredékére zsugorodott a gyártókapacitásuk – vázolta a kialakult helyzetet forrásunk.

Az autógyárak ilyen körülmények között különösen nem engedhették meg magukban, hogy raktárra gyártsanak, mert leszerződött vevőik autóinak elállítása is komoly gond elé állította őket. Ez pedig odavezetett, hogy a kereskedések nem tudják feltölteni raktárkészleteiket, mert alig vagy egyáltalán nem lehet megrendeléseket leadni a gyártóknak.

Óriási beszállítói lánc dolgozik az autógyáraknak. Így időbe telik, míg normalizálódik a helyzet az gyártásban, és újra a régi fordulatszámon folyhat a termelés. Könnyű belátni, hogy a kialakult helyzetben hosszú időre lesz szükségük a gyártóknak, míg utolérik magukat a megrendelések teljesítésére.

A hiány ma is az egyik legfontosabb jellemzője a hazai új autó értékesítésnek. Ezt azért is fontos hangsúlyozni, mert a visszaeső kereslet nem kizárólag a vásárlók eltűnésével hozható összefüggésbe, hanem az új autók hiányával.

Forrásaink arról is beszámoltak, hogy jelentősen növekszik az új autóra várakozás ideje. A megrendeléstől számítva hat–nyolc hónapos szállítással lehet számolni, ami nem túl vigasztaló, ha arra gondolunk, hogy egy augusztus végén megrendelt autó márciusban vagy még annál is később érkezhet meg. Arról is kaptunk információt, hogy bizonyos márkák és bizonyos típusok esetén már 2021-es szállítást sem vállalnak a gyártók, ami az autóhiány legbiztosabb jelének is tekintehő.

Így állunk ma az új autók hazai értékesítésével.

Bod Péter

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: autó autógyártás autókereskedés
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés