Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2020. augusztus 16. 13:59

Harmadik Tisza-híd: elkezdhetik tervezni a Szeged–Makó elővárosi vasutat

Egyelőre csak homályosan, de talán megjelent a Magyar Közlönyben valami a harmadik Tisza-hídról. Letesz végre a Fidesz-kormány a gyakorlattal, és nem csupán a szegediek zsarolására használja a hidat, hanem meg is építi? Nem biztos.

Hirdetés

Egészen pontosan az szerepel a Magyar Közlönyben, hogy a kormány 4 milliárd 570 millió forintot költ a „Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedés és Hatvan–Füzesabony vonal fejlesztéséhez kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének előkészítésére”. Forrásként az IKOP-3.2.0-15-ös jelű projektcsomagot jelölték meg, ez magyarul a „Fenntartható városi közlekedés fejlesztése és elővárosi vasúti elérhetőség javítása a kevésbé fejlett régiókban” jelenti. Makó pedig mindennek megfelel.

A pénteki közlönyből az is kiderül, hogy a projekt „a NIF Zrt. vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítése” néven fut, a 4 milliárd 570 millió forintot a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kapja.

Igaz, fontos megjegyezni, hogy a kormányhatározatban szó sincs hídról, pláne nem vegyes forgalmú Tisza-hídról, csak a Szeged–Makó vasúti elővárosi közlekedésről. Szeged tehát egyelőre csak bízhat abban, hogy a NIF nem csupán az újszegedi vasútállomás és a Makó közötti vasút fejlesztését tervezi meg, hanem a Tisza túloldalán lévő nagyállomás és Makó közé terveznek vasutat, mert akármilyen harmadik híd csak így jöhet számításba.

A NIF honlapján egy 2015-ös bejegyzés szerint egyébként „Szegeden, a Tisza folyón tervezett vegyes forgalmú, közúti-vasúti híd építéséhez szükséges előkészítő tanulmányok készítése és egyéb szükséges vizsgálatai már megvalósultak, illetve megvalósulásuk folyamatban van. A projekt keretében a tervezett beruházás környezetvédelmi munkarésze elkészült, a környezetvédelmi engedélyt tavaly év végén (2014 – a szerk.) a NIF Zrt. megkapta. Az előkészítés uniós és hazai források felhasználásával valósult meg”.

Ugyanakkor érdekesség, hogy a harmadik szegedi híd és a Szeged–Makó elővárosi vasút kiépítése nem szerepelt Bach Róbert, a NIF vasútfejlesztési igazgatójának 2019. április 9-i prezentációjában, pedig a 2020-tól várható előkészítések között ott találjuk a Hatvan–Füzesabony vasútvonal fejlesztését, ami a pénteki Magyar Közlönyben a Szeged–Makó elővárosi vasúttal egy soron szerepel.

A szegedi harmadik híd kálváriája nagyon régóta tart: 2002-ben még Bartha László fideszes polgármester ígértette meg a hidat az első miniszterelnöki ciklusát töltő Orbán Viktorral. A hídból aztán nem lett semmi, pedig 2010 óta minden fideszes polgármesterjelölt a híddal kampányolt, az utóbbi években pedig már zsarolták is vele a szegedieket. Arra több szakértő is rámutatott, hogy csak vegyes forgalmú hidat érdemes építeni a Tiszára, mert az unió csak olyan hidat támogat, amin vasút is megy, ugyanakkor vasutat csak az állam építhet, az önkormányzat nem.

A mostani vasúti fejlesztés és a legalább vasúti híd lehetősége azért is érdekes, mert Nemesi Pál, a Fidesz legutóbbi polgármesterjelöltje vasút nélküli, tehát csak közúti közlekedésre alkalmas híddal kampányolt tavaly, amit igazából senki nem értett. Később Nemesi Pál és a Fidesz megpróbálta még elhitetni, hogy a harmadik híd ügye az önkormányzat miatt áll, de ezt végüln nagyon kevesen hitték el.

Az pedig a régió történetének legnagyobb pazarlása lenne, ha a Fidesz-kormány uniós forrásból építene egy hidat, ami csupán dacból nem vegyes forgalmú, hanem csak vasúti lenne. A dacon kívül más magyarázat ugyanis nem lenne egy olyan országban, ami százmilliárdokból építenek stadionokat.

A Szegedi déli Tisza-híd kálváriája:

2018 végén kezdhetik építeni Szeged új uszodáját, a harmadik Tisza-híd 2022 végére lehet kész
Orbán már kétszer megígérte a harmadik hidat Szegednek
Lábukkal szavazták le a harmadik szegedi hidat a fideszes képviselők az Országgyűlésben
Déli Tisza-híd: nyílt levél azokhoz, akik most tényleg tehettek volna érte
Harmadik híd a Fidesz ígéretfolyamában
Szabó Sándor: Nem lehet tovább halasztani a harmadik szegedi Tisza-hidat!
Terveztetik a gyalogos és kerékpáros hidat Szegeden
Szabó Sándor felkérte Orbán Viktort, B. Nagy Lászlót, Lázár Jánost és Farkas Sándort, támogassák a déli Tisza-híd megépítését
Déli Tisza-híd: a kormány szerint rendben halad a munka
Nagy Sándor: kezd kirajzolódni egy megállapodás a hídépítés ütemezéséről
Elkezdődött a kampány: harmadik Tisza-hidat ígért Szegednek B. Nagy László Orbánnál

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: déli Tisza-híd harmadik híd Makó elővárosi vasút Szeged–Makó elővárosi vasút
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés