Szegeden 2020. augusztus 10. 11:04

Így kápráztatta el Vári Gyula a szegedieket a hétvégén

A hétvége egyik legnagyobb látványossága Vári Gyula légibemutatója volt, amelyet rengetegen követtek figyelemmel a helyszínen. Amennyiben lemaradtak a repülésről, most a Szeged Televízió segítségével megnézhetik a produkciót. És sokat megtudhatnak a gépről is, amellyel elkápráztatott mindenkit a pilóta.

A Jak–52 egy gyakorlógép, amit a Szovjetunióban terveztek, jellemzően Romániában gyártottak, Grúzia Abházia fegyverként használta, Vári Gyula meg arra, hogy mindenkinek tátva maradjon a szája ezen a hétvégén a Huszár Mátyás rakparton

A gépet majdnem elvitte a Szovjetunió széthullása: a Jak–52-es ugyanis egészen fiatal gépnek számít – negyvenegy éve kezdték a sorozatgyártást, a Jakovlev tervezőiroda kétüléses, légcsavaros, alapszintű kiképző és gyakorló repülőgépét Romániában, Bákóban rakta össze az Aerostar. Sőt még most is termelik a továbbfejlesztett változatot. A tényleges sorozatgyártás 1979-ben kezdődött, 1986-ra a gyártási darabszám már elérte az ezret, 1990-re pedig az 1500-at. Ám a Szovjetunió 1991-es megszűnése után a sorozatgyártás jelentősen visszaesett, az 1990-es évek első felében évi 10 példányt építettek. Végül az eredeti szovjet licenc-változatot 121 gyártási sorozatban 1998-ig készítették.

Először a szovjet, majd a román légierő használta, hozzánk 1994-ben érkezett tizenkét gép, Szolnokra, ládákban. Itt kellett összelegózni. Három éve vonták ki a légierőnél ezeket a gépeket, aki vadászpilóta akart lenni mostanában, az biztos repült ilyenen, hiszen a honvédség egyik első számú kiképző és gyakorló repülőgépe volt. Most már csak polgári lajstromjel feszít az oldalukon valamint a szárnyukon, magántulajdonban, illetve repülőkluboknál van még néhány belőlük.

Egy ilyen géppel repült szombaton és vasárnap is Vári Gyula.

De hogy mennyire katonai gépnek készült, azt az is jelzi, egy példányban tényleg készült belőle egy csatarepülőgép, hatalmas automata gépfegyvereket függesztettek a szárny alá. Sőt, a Szovjetunió széthullása után 1993-ban, amikor Grúziából kivált Abházia, ilyen Jak–52-esekre hegesztettek gépfegyvereket, így született meg az abháziai légierő...

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Huszár Mátyás rakpart műrepülés repülés Vári Gyula