Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Túl a városon
  • Vissza, vissza! Közel száz évet ugrik vissza a közösségi közlekedés hazánkban: a Volánbusz tulajdonosa mától a MÁV
Túl a városon 2020. július 15. 10:54

Vissza, vissza! Közel száz évet ugrik vissza a közösségi közlekedés hazánkban: a Volánbusz tulajdonosa mától a MÁV

Volt már ilyen: MAVART-nak, majd MÁVAUT-nak hívták: a múlt század húszas éveinek végén hozták létre.

Hirdetés

Igaz, akkor az egy óriási előrelépés volt:

„az első, országos hálózattal rendelkező, személyszállítással és árufuvarozással foglalkozó céget – a Volánbusz jogelődjét – 1927. január 8-án végül a MÁV hozta létre Magyar Vasutak Autóközlekedési Részvénytársaság (MAVART) néven. A MAVART elsősorban a vasúti hálózathoz kapcsolódott; 1934-ben átvette a posta 43 autóbuszát, és ezzel egy csapásra a legnagyobb közúti közlekedési vállalattá vált. A cég 1935-ben a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemévé (MÁVAUT) alakult, ekkor már 224 útvonalon közlekedtetett buszokat. A második világháborúban az autóbuszok a frontokat szolgálták, így az autóbuszos közlekedés ez idő alatt szünetelt az országban. A háború alatt a járműállomány nagy része tönkre ment, vagy pedig kikerült az országból. A háborús összeomlás után a MÁVAUT – komoly erőforrások bevonásával – talpra állt, sőt időlegesen erősödött is, 1949-ben például több, személyszállítással foglalkozó magánbuszvállalatot is átvett” – olvasható a Wikipédián is.

Volt már szó arról, hogy valami hasonlóra szükség van, lehet, valamiért, erről, még Tarlós István, bukott fideszes budapesti főpolgármester is beszélt korábban, mára viszont el is dőlt, a szakminisztérium ugyanis kiadta ezt a közleményt:

„Az egységes irányítási struktúra megteremtésével megvalósul azon kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át.

A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket.

Az irányítási struktúra változásával kiemelt hangsúlyt kap a közlekedési szakmában dolgozók szociális biztonságának és megbecsülésének további erősítése, a munkahelyek megőrzése, illetve a közlekedésben dolgozók hivatásának és életpályamodelljének versenyképessé és vonzóvá tétele.

A társaságok önállósága, szakmai irányítása, a társaságok által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.”

(illusztrációk: Fortepan)

Az iho ehhez még hozzáteszi ezt is:

„forrásaink már korábban megerősítették, hogy az összevont MÁV és Volánbusz vezető pozíciójára Homolya Róbert, a vasútvállalat elnök-vezérigazgatója, és Dávid Ilona, a Volánbusz első embere is pályázik. A közleményből világosan kiderül, hogy Homolya lesz az átalakulás – a folyamat előkészítésére három hónapot kapott – levezénylője; ismereteink szerint Dávid ma bejelenti távozását a Volánbusz éléről, kivonul a közlekedés irányításából, szabadságra megy, majd a visszatérte után a Posta vezetését veszi át.

Ugyanakkor a bejelentés érdekes helyzetet idézett elő: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (az ITM alá tartozik a MÁV Csoport) értesüléseink alapján a kormányülésen készült előterjeszteni a két közlekedési vállalat összevonására vonatkozó koncepcióját. Bártfai-Mager Andrea (a tárca nélküli miniszter érdekszférája a Volánbusz) viszont ezzel a lépéssel megelőzte őt, így a jelenlévők érdekes helyzetnek lehetnek tanúi a mai kormányülésen.”

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület egy hosszú posztban így kommentálja a történteket:

„Miért éppen most jelent meg ez a közlemény?

Nos, éppen a mai kormányülésen lesz téma Palkovics László miniszter előterjesztése a MÁV-Volán összevonásról, és hát megelőzték. Mert ha valamit nem tudsz megakadályozni, állj az élére. Mielőtt más áll az élére. Meglátjuk, mire jutnak a mai kormányülésen, mindenesetre az a hatalmi háromszög, amely eddig nagyjából egyensúlyt tartott egymással – és meg tudta akadályozni a nagyobb változtatásokat – most felborult. A háromszög egyik csúcsán Palkovics miniszter, a másikon Homolya Róbert MÁV vezér, a harmadikon pedig egy triumvirátus, Máger Andrea tárca nélküli miniszter, Fónagy János államtitkár, miniszterelnöki megbízott és Dávid Ilona Volánbusz vezér, ex MÁV vezér állt. A közöttük levő viszonyt alapvetően meghatározta, hogy kik nem kompatibilisek személyükben egymással. Homolya és Dávid Ilona ellentéte elég egyértelmű volt már évek óta, de Palkovics és Homolya sem nagyon barátok. Ez az egyensúly megbomlott, amikor a vasúti járatritkítások miatt kiborult a bili és túl sok Fideszes politikus kezdett el panaszkodni a helyzetre. Megelőzve, hogy Palkovics megszerezze az irányítást a teljes ágazat felett – a miniszteri előterjesztést tavaly december óta jegelni tudták –, Máger Andreáék maguk terjesztették be az összevonást a múlt héten a kormány elé, Palkovics tudta nélkül. Ehhez szükségük volt Homolyára, amihez meg kellett oldani az egyik kompatibilitási problémát, be kellett áldozni Ilonát. Megtették, most tehát itt tartunk, ketten vannak egy ellen, meglátjuk, a kormányülés után változik-e valami. A hírek szerint Homolyáék három hónapot kaptak, hogy kitalálják, mit akarnak kezdeni a Volánbusszal, miközben Palkovicsnak kész, kiérlelt elképzelése van (amivel persze lehet vitatkozni, de neki legalább van szakmai elképzelése is, nem csak hatalmi). A zuhanyhíradó már hetek óta jelezte, hogy maga az összevonás meg fog történni, és a MÁV teheti rá a kezét a Volánbuszra, MÁV-os vezetők ugyanis elég komoly üzengetéseket engedtek meg maguknak a Volánosok felé.”

Hogy ebből pontosan mi és hogyan sülhet ki a végén?

Ezt még egyelőre nem tudja senki. Ha szerencsénk van, akkor egy racionális, átgondolt átszervezés végén akár még az is lehet, hogy országos szinten XXI. századi lesz a közösségi közlekedés, hogy a busz és a vonat ésszerű, értelmesen, normálisan egészíti ki egymást.

Hátha összejön.

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Homolya Róbert MÁV Palkovics László Volánbusz