Hirdetés
Szegeden 2020. július 12. 11:00

Akiben a gyerekek és a kollégák is megbíztak

Valaha sokkal vonzóbb, kiszámíthatóbb életpályával kecsegtetett a pedagógusok hivatása, de szerinte ma is érdemes ezt a küldetést választania a szakmailag elhivatott fiataloknak – mondja Melega Jánosné, aki június végén vehette át a Pedagógus Életmű Díjat. Pályája alatt mintegy 1700 gyermeket oktatott matematikára és kémiára.

Hirdetés

A Béke Utcai Általános Iskola tantestületének meghatározó egyénisége 34 év után vonult nyugdíjba 2018 novemberében, de egy kifutó pályázat miatt még tavaly év végéig szorosan kötődött az intézményhez. Bár matematika-kémia szakon végzett a szegedi Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán, mégis tanítóként kezdte pályáját Röszkén. Egyáltalán nem bánja utólag, hogy alsó tagozatos gyerekek oktatásával kezdte a pályáját, mert így legalább meg volt az átmenet a felsős diákok irányába.

Sokat változtak azok az ingerek, melyek gyerekeket érik. Az infokommunikációs eszközök segítségével az ismeretek könnyen és gyorsan elérhetővé váltak. A mai diákok fejlettebb digitális kompetenciával bírnak, sok új más képesség és attitűd jellemzi őket, ezért másként is kell hozzájuk viszonyulni. Az évek múlásával a gyerekek egyre kritikusabbak lettek. Ez nem feltétlenül baj, hiszen az önkéntelenül felvetődő kérdéseket jobb, ha megbeszélik a diákok a tanáraikkal és szüleikkel, minthogy elnyomják magukban a dilemmáikat. Többször visszakérdeztek például egy-egy bonyolult matematikai vagy kémiai képlet kapcsán, hogy mi szükség van arra, hogy ők megtanulják ezt?

A választ ilyenkor nagyon meg kell gondolnia a pedagógusnak, hiszen, ha ő maga sem ért egyet teljesen a tananyaggal, akkor nehéz védelmébe vennie azt. Régebben azonban sokkal stabilabb alapokon állt az oktatás szellemisége és struktúrája, hiszen például az 1978-as tanterv komoly szakmai alapokkal rendelkezett, és sokáig kiállta az idők próbáját. Napjainkban inkább a kapkodás, az átgondolatlanság jellemzi az oktatási koncepciókat, melyek egyre sűrűbben váltják egymást. Nagyon hasznosnak tartja a szegedi Mozaik Kiadónál folyó szakmai munkát. Sajnos az imént említett kapkodás, sűrű koncepcióváltozás eredményeként ma már nem rendelhetnek mozaikos könyveket a pedagógusok, ugyanis a tankönyvpiac egységesítése elvette a lehetőséget a pedagógusoktól, hogy a szakmailag legjobb anyaggal dolgozzanak. A Mozaik Kiadó munkatársai nagyon komoly digitális tananyagbázist hoztak létre, amely felhasználásával jelentősen növelhető az oktatás színvonala. Fontos lenne, hogy a pedagógusokat anyagilag megbecsüljék, mert ha nem így lesz, a kevés fizetés miatt, sokan választanak sokkal jövedelmezőbb foglalkozást, tanárnak pedig nem az igazán elhivatott, tehetséges emberek mennek.

A Béke Utcai Általános Iskolában eltöltött 34 évnek nagy haszna volt, hogy számos lehetőség adódott a szakmai fejlődésre. Szoros kapcsolatot építhetett ki olyan szakmai műhelyekkel, melyek a módszertani újítások motorjaiként fontosnak tartották a gyakorlati tapasztalatok értékelését. Ilyen volt például a SZTE OK Munkacsoportban való aktív közreműködés. Partnerintézményként bekapcsolódhadtak a Szegedi Regionális Természettudományos Diáklabor munkájába, amelynek székhelye, a SZTE Gyakorló Gimnáziuma. Azok közé az alkotó pedagógusok közé tartozott, akik újra és újra tudtak élni a közoktatás szemléletváltásában rejlő lehetőségekkel.

Melega Jánosné (Gizi néni) hosszú pályája során bekapcsolódott a matematika tagozat elindításába. 1997-től a reál munkaközösség vezetője volt. Tanítványai az elmúlt évtizedekben többször voltak városi, megyei, országos kémia és matematika versenyek dobogós helyezettjei. A gyengébb diákok felzárkóztatását is eredményesen valósította meg. A pedagógusképzésben is részt vett külső szakvezetőként. Mesterpedagógus, 2015-től matematikából szaktanácsadó. 32 éven át szervezte a Hevesy György Kémia Verseny városi és megyei fordulóit. Több HEFOP és TÁMOP projekt szakmai vezetője, mentora volt.

Emellett 6 osztály osztályfőnöke volt, ami hatalmas kihívás és felelősség egy pedagógus számára. Az utóbbi időben lényegesen megnövekedett a tanulók közötti konfliktusok száma, ezek egy része gyorsan megszűnt, akadtak olyanok is, amelyek kezelése hosszú időt igényelt. Azt mondja, hogy a szülőkkel szövetségben nagyon sokat lehet tenni a gyerekekért úgy, hogy utóbbi nem érzi magát kiszolgáltatva a felnőtteknek. Ő is, mint tanítványai a tanév vége felé, nagyon várta a vakációt. A nyári szünet nagyon jó dolog, ilyenkor hosszú hetekig együtt lehet a család, van idő a regenerálódásra, a közös programok szervezésére. És amikor visszatért minden szeptemberben az iskola falai közé, a régi gyerekarcok mellett újak is fogadták, és természetesen ott volt egy olyan jó kollektíva is, mint amilyenben 34 évig a Béke utcában dolgozhatott. Nemcsak alkotó, hanem közösségi elkötelezettségű pedagógus is. Az iskolai élet „szürke” hétköznapjaiban szaktanárként, osztályfőnökként és munkaközösség-vezetőként is hiteles, békeutcás példát nyújtott, s ezzel a nevelőtestület feltétlen bizalmát is kiérdemelte.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: elismerés Juhász Gyula Pedagógusképző Kar önkormányzat Pedagógus Életműdíj Melega Jánosné