Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Túl a városon
  • Lázár János spoilerezett: először látható fotó a Stadler CityLinkről, amely Szeged és Hódmezővásárhely között ingázik majd
Túl a városon 2020. július 2. 11:43

Lázár János spoilerezett: először látható fotó a Stadler CityLinkről, amely Szeged és Hódmezővásárhely között ingázik majd

Lázár János Facebook- és Instagram-oldalán jelentette be még négy vonat vásárlására van pénz. Összesen 8 milliárd 500 millió forint, de nem csak CityLinkre jut belőlük. Az még nem világos, az opciót hívja egyből az Orbán-kormány, vagy azon felül rendelnek négyet. Utóbbi is simán elképzelhető.

Hirdetés

Ez hatalmas siker!

Így örült Lázár János Hódmezővásárhely és Makó országgyűlési képviselője, számos, most éppen jellemzően dél-alföldi ügy „kezelője” Instagram- és Facebook-oldalán is.

A hatalmas siker a Magyar Közlönyben is olvasható, ott ekképpen:

„A Kormány
1. a szolgáltatásbővítésre és a közlekedésbiztonság fokozására tekintettel egyetért a Szeged–Hódmezővásárhely tram-train rendszer továbbfejlesztésével, ezért felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon
a) a MÁV-START Vasúti Személyszállító Zártkörűen Működő Részvénytársaság útján további 4 db tram-train jármű beszerzéséről,
b) a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság (a továbbiakban: NIF Zrt.) útján a Hódmezővásárhely végállomáshoz csatlakozó járműtároló hely helyszínének és műszaki tartalmának alátámasztására szolgáló koncepcionális vizsgálat, valamint az engedélyezési tervek elkészítéséről és az engedélyeztetési eljárások lefolytatásáról,
c) a NIF Zrt. útján a fejlesztéssel érintett egyes belterületi szakaszokon a tram-train rendszer biztonságos és üzemszerű működéséhez szükséges kiegészítő infrastrukturális elemek villamosvasúti és egyéb szabványi előírásoknak megfelelő átépítéséről”

Lentebb olvasható a költségek bontása is, a végén kijön belőlük a Lázár János által is említett 8 milliárd 500 millió forint.

Csakhogy.

Igazából Lázár örömteli bejelentéséből és a közlönyből sem derül ki, valójában mit veszünk most.

Ugyanis az eredeti szerződés értelmében

„2017 májusában a Stadler 8 + 4 darab bimodális tram-train jármű gyártására írt alá szerződést a magyar állami vasúttársaság személyszállító leányvállalatával, a MÁV-Start Zrt.-vel.”

Azaz simán előfordulhat, hogy Lázár János és a magyar kormány mindössze annyit tett, hogy már most, előre lehívta az opciós járműmennyiséget – a közlekedési szektorban bevett szokás, hogy egy járműből – mindegy, hogy motorvonat, vagy éppen repülőgép – X+Y mennyiségűt rendelnek meg. A gyártó leszállítja az X mennyiséget, a vevő elkezdi használni, majd eljön a pillanat, amikor azt mondja, mondhatja, köszönöm,

  • kérem a többit is, vagy
  • csak ennyit kérek belőle, vagy
  • egyáltalán nem kérem a többit.

Ezt van, hogy csendesebben, van, hogy legalább ilyen látványosan jelentik be, ám ezek a bejelentések rendre csak azután történnek meg, hogy már használják az adott járművet.

Szóval lehet, hogy csak lehívják az opciót, és egybőlre megveszik mind a tizenkét járművet. De akár az is benne lehet ebben a bejelentésben, hogy 8+4+4 tramtraint veszünk. A felcsúti kisvasút-hosszabbítások óta kezeljük kellő óvatossággal az effajta bejelentéseket.

Kicsit homályos a közlönyben ez a megfogalmazás is

„a közlekedésbiztonság fokozására tekintettel”.

Mit, hol és hogyan kell fokozni?

Kerestük ez ügyben Lázár Jánost, reméljük, válaszol kérdéseinkre.

Ám az egész lázári poszt nem ezek miatt az igazán fontos.

Sokkal inkább a kép miatt.

Ugyanis Lázár János a posztjához illusztrációnak odarakott egy kétharmadnyi tramtraint. Ez az első olyan fotó, amely nagy nyilvánosságot kapott, amelyen látható a Stadlernál készülő vonat. Korábban ismert volt már egy rajz, de fényképen eddig még nem nagyon lehetett látni a szerelvényt.

Solymosi Dániel több mint két éve rajzolta meg a Stadler CityLink fényezési látványtervét

gszl

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Hódmezővásárhely közösségi közlekedés Lázár János MÁV-Start Szegedi Közlekedési Kft. SZKT tramtrain