Hirdetés
Túl a városon 2020. június 25. 13:46

Arccal a vasút felé – Szegedről


Hirdetés

Vonatozni jó. A mondat roppant egyszerűen hangzik, de Magyarországon semmi nem olyan egyszerű. Ha ugyanis valaki elhatározza, hogy Szegedről elvonatozik Békéscsaba irányába, akkor az utazás azzal kezdődik – már hosszú ideje –, hogy felszáll az állomás elől induló vonatpótló-buszra, ami elviszi Hódmezővásárhelyre.

A busznak negyedórával több időbe kerül megtenni a két város közötti távolságot, és itt kezdődnek a megpróbáltatások. Vásárhelyen szállhat fel az utas, párszáz méteres sétát megtéve, a buszról a vonatra. Innen elvben és gyakorlatban szabad az út egészen Békéscsabáig.

Aprócska gondba csak akkor ütközünk, ha nincs olyan szerencsénk, hogy Kútvölgyig, Székkutasig, Orosházáig, Csorvásig vagy Telekgerendásig tartana az utunk. A felsorolt esetekben célállomásra visz a vonat, amelynek normál körülmények között ez volna a dolga.

Korántsem ennyire szerencsés, aki Orosházán kénytelen átszállni, és példának okáért Mezőhegyes irányába tart. Tegyük fel, Tótkomlósra. Ez a közel hatezer lakosú Békés megyei város hatvan kilométerre fekszik Szegedtől, ami kézlegyintéssel nyugtázható távolság – volna.

A feltételes mód használata azonban nem szükségtelen. Ezt a távolságot pontosan két óra alatt teszi meg a vonat, ami 30 kilométeres átlagsebességnek felel meg. A XIX–XX. század fordulóján sem számított volna ez jó mutatónak. De mit lehet erről 120 évvel később mondani? Hogy hiába telt el az idő? Úgy látszik, igen.

A vonatozásról mindezzel párhuzamosan kiderül, hogy az nagyobb részben nem vonatozás, hanem buszozás. Hiába feltett szándéka valakinek, hogy vonattal vág neki a Szeged Tótkomlós távolságnak, a „vonatút” alatt kétszer is buszra kell szállnia.

Aki eddig az orosházi vasútállomáson leszállt a Szeged felől vagy a Szeged felé tartó vonatról, mindig ott találta a Mezőhegyesre és a Mezőtúrra induló vonatokat. Mára ebből csak hírmondó maradt. A járatok döntő részét buszok váltották fel.

Vasúttal Szegedről Kardoskútra, Tótkomlósra, Mezőhegyesre, Nagyszénásra, Szarvasra és Mezőtúrra: busz–vonat–busz kombinációban teljesíthető az út.

Magyarország, én nem így szeretlek.

B. P.

Nyitóképünk a Google Street View-ban készült képernyőmentés ez az INTERMODÁLIS CSOMÓPONT – kiemelés tőlünk – Tótkomlós vasútállomása. Figyeljék meg a kerítések között rozsdásodó B+R-parkolót is. Vajon mikor tároltak ott utoljára kettőnél több kerékpárt?

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: MÁV-Start vasút vonat vonatpótlás vonatpótló busz