Színes 2020. június 23. 18:14

Az álhírek velünk élnek

Sok az interneten terjedő álhír, különösen sok álhírrel találkozni a közösségi médiában – számol be egy, a témáról készített nemrég zárult reprezentatív kutatásáról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Kommunikációs Igazgatósága (NMHH).

Az álhírek sokaságáról szóló felmérés eredménye aligha kelt meglepetést. Fontosságot inkább azért tulajdoníthatunk a nemrég zárult kutatásnak, mert számszerű eredmények mutatják, mennyire gyakran találkozhatunk a digitális térben az álhírekkel.

A vizsgálatba bevont 16 évnél idősebb, hetente többször internetezők visszajelzése szerint 53 százalékuk találkozott már álhírekkel. A megkérdezettek 47 százaléka a közösségi oldalakon futott be álhírekben, és ennek csaknem fele valamilyen más oldalon.

Érdekessége az NMHH felmérésének, hogy a válaszadók 60 százaléka találkozott már internetes böngészés közben káros tartalommal, amely közé az álhíreken kívül a pedofil, az erőszakos és a terrorista jellegű tartalmakat sorolták.

A napokban publikált vizsgálatból egyebek mellett kiderül, hogy hazánkban hozzávetőlegesen 6,53 millió ember használója az internetnek. Igaz, egymástól sok tekintetben nagyon különböző módon és arányban. Az álhírek felismerését segíti, ha valaki intenzíven és aktívan használja az internetet. Ezzel párhuzamosan az is igaz, hogy a kevesebbet böngészők bár ritkábban találkoznak álhírekkel, azok beazonosítása is nehezebb nekik, mint a rendszeresen sokat internetezők esetében.

„Ezt az Európai Bizottság a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutatója, a DESI 2020 is igazolja, amely szerint a 16 és 74 év közötti korosztályban a magyar internethasználók 86 százaléka böngészi a közösségi hálózatokat, ami a legmagasabb érték az EU-ban” – olvasható az NMHH most publikált jelentésében.

Mindez azzal egészül ki, hogy magyar felmérés szerint a közösségi oldalakat a hazai internetezők 78 százaléka látogatja, döntő többségük a Facebookot. A vizsgálat arra is módot teremtett, hogy felmérjék, mennyire aktívak a magyarok a közösségi média használata soron. Valamivel több, mint a felük kifejezetten aktív, mert lájkol, posztol, és fényképeket is megoszt.

Aligha kelt meglepetést az a tény, hogy a Magyarországon a közösségi médiát használók 59 százaléka okostelefonjáról látogatják meg a közösségi oldalakat.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: álhír fake news felmérés közvélemény-kutatás kutatás Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság NMHH