Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Túl a városon
  • Veszélyben érzi magát az Index szerkesztősége: átalakítanák a fejük felett az újságot, megszűnhet jelenlegi formájában az ország legfontosabb hírportálja
Túl a városon 2020. június 21. 21:55

Veszélyben érzi magát az Index szerkesztősége: átalakítanák a fejük felett az újságot, megszűnhet jelenlegi formájában az ország legfontosabb hírportálja

Dull Szabolcs főszerkesztő segélykiáltással felérő cikket közölt a lapban vasárnap este.

Hirdetés

„Olyan befolyás ért minket, amelynek vége a szerkesztőség megszűnése. Aggódunk, hogy egy csapásra, egy szervezeti váltással elvesznek azok az értékek is, amelyek miatt ma az Index az ország legnagyobb és legolvasottabb lapja lett”

írja Dull Szabolcs, az Index főszerkesztője a hírportálon vasárnap este 19:42-kor megjelent cikkben.

A cikk megjelenésével egyidőben „veszélyben” állapotúra állították azt a barométert, amit a hírportálnál néhány éve hoztak létre annak jelzésére, hogy a szerkesztőség adott pillanatban milyen helyzetben érzi az újságot.

Dull a cikkben azt írja,

„Most bizony azt érezzük: az Index szerkesztősége veszélyben van”,

és hogy nem biztosak abban, hogy sokáig tudnak már olyan lapot csinálni, mint eddig, és mivel hisznek a nyilvánosságban, úgy érzik, hogy erről az olvasóiknak is tudnia kell.

Mint írja

„olyan lapot szeretünk és szeretnénk, amelynek szerkesztősége továbbra is független, szabad, autonóm és egyetlen szervezetben dolgozik, és amelynek léte és munkája nem függ semmilyen politikai vagy gazdasági hatalom kiszámíthatatlan és változó ízlésétől”,

majd tételesen felsorolja, hogy mik azok az alapvetések a működésükben, amik elengedhetetlenek ahhoz, hogy az Index szerkesztősége továbbra is független lehessen. Ezek között olyanokat ír, mint például hogy „nem politikusok, kormányzati kijáróemberek vagy gazdasági szereplők mondják meg, milyen cikket kell kirakni vagy levenni”, „a címeket és képeket a szerzők és a szerkesztők határozzák meg”, vagy hogy

„nem a tanácsadóként feltűnő, kétes hírű politikai kavarók határozzák meg, hogy a szerkesztőség hogyan és milyen felállásban dolgozzon”.

Dull szerint „a következő napokban eldől az Index sorsa”, a fejleményekről igyekeznek beszámolni a lapban és Facebookon, ameddig tudnak.

A cikk végén az aláírók névsora olvasható, amit a megjelenés óta folyamatosan frissítenek, mostanra már több tucatnyian írták alá az Index szerkesztőségéből.

Valami kavarás van az Index körül

A cikk megjelenése előtt két órával a 24.hu-n jelent meg egy cikk az Indexről, amiben arról írtak, hogy

az Index vezetésével olyan átalakítási tervet közöltek a héten, aminek eredményeként a szerkesztőség egy részét külsős cégekbe szerveznék ki.

A lap úgy tudja, hogy ennek az egyik ötletgazdája Gerényi Gábor, ismert médiamenedzser, az Index alapítóinak egyike, aki 2012-ben hagyta ott a portált. Gerényi egy időben volt a Mandinert kiadó cég ügyvezetője, jelenleg az Azonnali.hu résztulajdonosa (a másik az LMP-s Ungár Péter), nemrég pedig tanácsadóként jelent meg az Indexnél. Ezt a 24.hu-nak meg is erősítette, de titoktartási kötelezettségre hivatkozva érdemben nem nyilatkozott a lapnak.

Mint írják,

az elképzelés teljesen átalakítaná a lap működését, és belső vélemények szerint szétrobbantaná a jelenlegi szerkesztőséget.

A Gerényi-féle koncepció röviden arról szól, hogy a gazdasági válság miatt keletkezett reklámbevétel-kiesések kompenzálására hivatkozva az Index egyes rovatait külső cégekbe szerveznék ki, amik lényegében tartalombeszállítói lennének a lapnak, aminek a vezetése megrendelőként működne. A 24.hu megjegyzi, nem világos, hogy ez a működési konstrukció valójában hogyan csökkentené a költségeket.

Közben a 2013-ban korábbi indexesekből az Index volt főszerkesztőjének, Uj Péternek a vezetésével létrejött 444 azt írja, „az elmúlt hetekben olyan folyamatok indultak el a lap környékén, amik a szerkesztőség több vezetője szerint is aggodalomra adtak okot, és súlyosan veszélybe sodorták a lap szabad működését.”

A 444 szerint

Gerényi Gábor feltűnése az Indexnél azért is baljós jel, mert ő annak Vaszily Miklósnak a barátja, aki márciusban vásárolta meg az Index hirdetéseit értékesítő és pénzügyeit kezelő Indamedia-cégcsoport ötven százalékát, és aki Mészáros Lőrinc és a kormányzat első számú médiaembere.

Vaszily jelenleg a TV2 elnöke, korábban az MTVA-t, majd Echo TV-t is vezette, de szerepe volt az Origo kormánypropaganda-lappá alakításában is.

A 444 úgy tudja, Gerényi csütörtökön ismertette a rovatok kiszervezésének koncepcióját az Index igazgatósági ülésén, ami erős ellenkezést váltott ki Dull Szabolcs főszerkesztőből, de a 24.hu szerint nem támogatta az ötletet Pusztay András vezérigazgató sem.

Az igazgatósági ülésen a résztvevők végül megszavazták, hogy Gerényi tervét vizsgálja meg az igazgatóság.

A 444 szerint ez a döntés azt mutatja, hogy „Vaszily már nem csak a cég hirdetéseit és pénzügyeit menedzselő Indamedia kft.-ben megkerülhetetlen, hanem a szerkesztőséget működtető cégben, az Index.hu Zrt.-ben is.”

A lap azt írja,

Gerényi Gábort többen is politikai összekötőnek tartják, aki kapcsolatban állhat az Orbán-kormány legfelső köreivel.

Gerényi most több érintett szerint is azt a szerepet próbálja eljátszani a történetben, mint aki az utolsó kiutat kínálja Indexnek „a hatalom totális megsemmisítési szándékával szemben.”

A következő napokban talán kiderül, mi történik az Index-szel. Vasárnap éjfélig, ha jól számoltunk, a főszerkesztő cikkét a szerkesztőség pontosan 100 tagja írta alá.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: Index média Mészáros Lőrinc Orbán-kormány Dull Szabolcs Gerényi Gábor médiapiac újság újságírás újságíró Vaszily Miklós