Hirdetés
Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Szegeden
  • Koronavírus-járvány: a partneri együttműködés a túlélés receptje a kisvállalkozásoknak
Szegeden 2020. június 15. 10:33 Forrás: Szegedi Tükör

Koronavírus-járvány: a partneri együttműködés a túlélés receptje a kisvállalkozásoknak

Pataki Andrea kommunikációs szakértő szerint azok a vállalatok jöttek ki legjobban a karantén hónapjaiból, amelyek nem zárkóztak be teljesen, hanem együtt gondolkodtak munkatársaikkal, partnereikkel és ügyfeleikkel, sőt más vállalkozásokkal is. Ez a felelős együttműködés a jövőben is segíthet a problémák megoldásában.

Hirdetés

– Eddig is jellemzően otthon dolgoztam, és azzal, hogy a marketing és a kommunikáció fő terepe az online térbe tevődött át, nem történt jelentős változást az életemben – összegezte a járványhelyzet hónapjait a kisvállalkozások szempontjából Pataki Andrea szegedi kommunikációs szakértő. Annyiban azért biztosan más volt az élete, hogy az ügyfeleivel nem találkozhatott személyesen, helyette interneten egyeztettek: Messenger-videón vagy Zoom-megbeszélésen. Használat közben tesztelték is a rendszereket, mert a partnerei közül többeknek ezek is újdonságnak számítottak.

– Kisvállalkozások az ügyfeleim, kereskedelmi területről, de gyártók, szolgáltatók is. Mondhatni baráti a kapcsolatunk, tudunk egymásról, ki hogyan éli az életét. Nagyon érdekes tapasztalat volt, hogy számos cégnél intenzíven másként kezdtek működni a nagy bezártságban. Magyarul: ahelyett hogy továbbra is a vezetőség mondta volna meg, mi legyen a jövőben a termékekkel, szolgáltatásokkal, az új helyzetben bevonták munkatársaikat a döntéshozatalba, a termékfejlesztésbe. Tudták, mekkora érték a munkatársak megtartása, és milyen nehéz lenne a nulláról ismét felépíteni a céget. Mert ha egy cég nem csak végrehajtóknak tekinti a partnereit, nem csak kiosztja a feladatokat, és bezárkózik, hanem kölcsönös bizalmon alapuló felelősség működik köztük, akkor ilyen szélsőséges helyzetekben ez még inkább erősödik. Úgy gondolkodtunk együtt az első pillanattól kezdve, hogy bár nem tudjuk, holnapután mi lesz, hogyan reagálnak az ő fogyasztóik, vevőik, de mindenképpen figyeljünk, monitorozzunk, és főleg kommunikáljunk. Ennek köszönhetően nekem sem lett több ügyfelem, de sokkal intenzívebben telt az első néhány hét. Tudatosan követtük, mi zajlik, és amint lehetett, a lehető legkorrektebben, őszintén elmondtuk, mi történik a cégen belül azért, hogy ne legyen bizalomvesztés.

– Remélem, az új szokásokból nagyok sokat megőriznek a vállalkozások! Meggyőződésem, hogy így, kölcsönös odafigyeléssel működne normálisan a gazdasági szféra – mondta Pataki Andrea

Ezeknek a kisvállalkozásoknak a partnerségben rejlett az erejük a túléléshez. Egyfelől a munkatársaikat, másfelől a külső partnereiket is együttműködőknek tekintették. Ennek köszönhetően jobban tudtak dolgozni, nem szenvedték meg annyira a változást, mint azok, akik a korábbi működést erőltették. Például bevontak a termékfejlesztésbe egy vevőszolgálati asszisztenst, akihez rengeteg információ fut be a fogyasztóktól, a szolgáltatásokról.

Most, a nyitáskor újabb kérdések vetődnek fel: hogyan tudják folytatni a cégek a megszerzett tapasztalat alapján, sikerélményekkel a hátuk mögött? A szakértő úgy látja: az ügyfelei arra is igyekeznek felkészülni, hogy a járvány esetleges második hullámára hogyan reagáljanak.

– A vállalkozások nemcsak önállóan próbáltak boldogulni, hanem segítették is egymást, olyan vállalkozói közösségekben, mint a Vállalható Üzleti Kultúráért nevű csoport. Ez nem kifejezetten az azonnali üzleti haszonszerzésen alapult, hanem a tapasztalatcsere, a közös gondolkodás volt a lényege. Ha az egyik vállalkozásnak problémája adódott például a termékfejlesztéssel, elmondta a közösségben, és a másik tíz-tizenkét cég igyekezett segíteni.

Pataki Andreának is kihívást jelentett a karantén hónapjaiban, hogy a Facebook üzleti használatát a személyes oktatásból online formába öntse. Nehéz ugyanis követni, egy csoportban ki hol tart, mivel akadt el éppen. Az ügyfeleinek azonban jó néhány munkafolyamata terelődött át az internetre. A vállalkozások ráéreztek, mennyire fontos a kétirányú kommunikáció az „Ez van nekem, vedd meg!” kinyilatkoztatása helyett. Merthogy a vírus miatt a fogyasztói szokások is megváltoztak, és minél hamarabb felismerte ezt valaki, annál gyorsabban tudott alkalmazkodni. Erre a közösség média nagyon jó.

– Remélem, az új szokásokból nagyok sokat megőriznek a vállalkozások! Meggyőződésem, hogy így, kölcsönös odafigyeléssel működne normálisan a gazdasági szféra; ha az egymásra figyelés, a szoros együttműködés folytatódna a partnerekkel, a munkatársakkal, a vevőkkel és az ügyfelekkel. Hiszen egy egészet alkotunk – összegezte a kommunikációs szakértő. – Ami nem helyettesíthető az online eszközökkel, az a személyes kommunikáció. Mert egész más képernyőn keresztül, sokszor számos otthoni zavaró körülmény közepette bekapcsolódni egy beszélgetésbe, mint minden érzékszervünkkel érezni a másikat. Éppen ezért sokan vágynak a személyes kapcsolódásra, és amint lehet, partnertalálkozókat hívnak össze.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: járvány koronavírus pandémia Pataki Andrea Szegedi Tükör világjárvány

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés