Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2020. június 8. 17:13

Digitális oktatás: tanár nélkül nem az igazi a tanulás

Átfogó kutatást végzett az Orientify, amely arra volt kíváncsi: hogyan befolyásolta a digitális oktatás a tanulást, a tanulás folyamatát. A megkérdezettek döntő többsége szerint: hiányzott és hiányzik a tanár.

Hirdetés

A koronavírus-járvány miatt bevezetett digitális oktatáshoz általánosságban jó alkalmazkodtak diákok, ami azért sem meglepő, mert a tanulás során az egyedüllétet és a csendet alapfeltételnek tartják – olvasható a tanulással és pályaválasztással foglalkozó portálon megjelent írásban. 

Orientify nemrégen lezajlott kutatásában összesen 761-en vettek részt, nagyobb számban lányok, míg a felmérésben részt vettek átlag életkora 22,5 év volt.

A megkérdezettektől arra vártak válaszokat, hogy egyénileg vagy csoportosan szeretnek inkább tanulni, a csendet igénylik inkább vagy a szóbeli magyarázatokat szeretik. Rákérdeztek arra is: elméleti vagy inkább gyakorlati tudás elsajátítás irányában orientálódnak-e szívesebben.

A kutatás alapvetően arra irányult, mennyire alakultak át a tanulási szokások az otthontanulás ideje alatt. Bár a lányok jobban igénylik a tanárok szóbeli magyarázatát a tanulás során, mint a fiúk, sem a csoportos tanulás, sem a közös munka a tanulás meg sem jelent, mint szóba jöhet tanulási stílus. Mindezt Török Réka, az Orientify alapítója, az ELTE oktatója az egész kutatás egyik legérdekesebb eredményének nevezte. 

A tanulási stílusok különbözősége nem befolyásolta, hogyan tudnak alkalmazkodni a digitális tanuláshoz és a digitális tanmenetekhez a diákok. A kutatás egyik legfontosabb megállapításának az látszik, hogy a megkérdezettek közül szinte mindenki hiányolta a tanár jelenlét hiányát. Ez összefügg azzal – olvasható a kutatásról szóló összegfoglalóban –, hogy a hagyományos iskolai tanulás vizuális jellegű, vagyis a tanári jelenlétre építő. 

A tanulás eredményességét kevésbé befolyásolta az osztálytársak hiánya, noha a megkérdezettek közül többen is megemlítették, hogy hiányzott a társas együtt lét.

„A mindenki számára megfelelő tanulási módszerek növelik az eredményességet, ezért érdemes azt a munkamódot választanunk, amely élvezetessé teszi a tanulást” – mondta Török Réka.

A szakember az elmondottakhoz hozzátette: a digitális eszközök jól kapcsolhatóak a tanulási folyamathoz, de az online távoktatás előnyeinek és hátrányainak feltárásához további tudományos kutatások szükségesek. 

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: digitális oktatás járvány koronavírus
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés