• Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Újra próbálják az 1984-et a Szegedi Nemzeti Színházban Alföldi Róberttel: a vírushelyzet erősen aláhúzta Orwell disztópiájának mondanivalóját
Művház 2020. május 20. 16:58

Újra próbálják az 1984-et a Szegedi Nemzeti Színházban Alföldi Róberttel: a vírushelyzet erősen aláhúzta Orwell disztópiájának mondanivalóját

Képriport
Március közepén, a veszélyhelyzet kihirdetésekor maradtak félbe George Orwell klasszikusának, az 1984 című disztópiának a próbái. A szigorítások enyhítése után ma újrakezdődtek a próbák. A darabot színpadra állító főrendező, Horgas Ádám szerint a vírushelyzettel együtt járó korlátozások erősen aláhúzták a darab mondanivalóját.

Orwell 1984 című víziója fogalommá tette a gondolatrendőrséget, a 101-es szobát vagy a Nagy Testvért, aki minduntalan figyel bennünket.

George Orwell örökösei Magyarországon első alkalommal a Szegedi Nemzeti Színháznak engedélyezték Horgas Ádám adaptációjának színpadra állítását.

A próbák március elején kezdődtek, ám a veszélyhelyzet kihirdetése ezt a munkát is – több mint két hónapra – megakasztotta.

Kattintson fönti képünkre, nézze meg Szabó Luca galériáját! (fotók: Szabó Luca)

Ma délelőtt ismét összeállt a csapat, hogy folytassák a próbákat.

Barnák László főigazgató szerint most először felmérik, ki, milyen mentális állapotban van a kéthónapos karantén után, és csak ezt követően látnak munkához.

– Most egy kicsit előre dolgozunk, hiszen egyelőre mi sem látjuk, hogyan és mikor tudunk majd újraindulni szeptemberben. Szeretnénk ősszel mihamarabb megkezdeni az évadot, hiszen már most 80–90 milliós kárunk van a jegybevételek és terembérleti díjak kieséséből. Ősszel közel hatvan elmaradt előadásunkat kell majd pótolni.

Technikailag is bonyolult folyamat vár az 1984 alkotóira. A darabban ugyanis nagy szerepe lesz a mozgás- és látványvilágnak, valamint a zenének is.

Horgas Ádám: Az elnyomásnak az információhiány az alapja

Horgas Ádám, az 1984 rendezője a próba előtt elmondta, egyelőre kisebb csoportokban – külön a tánckar, az énekkar és a színészek – próbálják a darabot. Elsősorban a technikai részletekre helyezik most a hangsúlyt, hiszen a szigorítások miatt nehéz lenne teljes értékű, művészi igényű próbákat tartani.

Az őszi előadásra egy szerelmi történet bontakozik majd ki a színpadon. Ezt a románcot Orwell egy olyan társadalmi rendbe illesztette, amely maximalizálja az emberi elnyomást, kiöli az érzelmeket és az egyéni gondolatokat.

– Rendkívül aktuális lett mára a darab, különös időszerűséget adnak neki az elmúlt két hónapban történt események. A vírushelyzet nagyon erősen aláhúzta azt a szellemiséget, amit az 1984 képvisel. A járvány miatt az emberek megfigyelése olyan új távlatokat kaphat, amikor eljöhet az az idő, hogy a többség önként és örömmel veti alá magát a megfigyelésnek, miközben szinte senkinek sincs hiteles információja arról, hogy mi is történik valójában. Olyan sok ellentmondásos információ jelenik meg, hogy az emberek már nem is tudják, mi a valóság. Az elnyomásnak pedig az információhiány az alapja – mondta Horgas Ádám.

A rendező utalt arra, hogy az 1984-ben is mesterségesen generálnak egy háborús helyzetet, ahol egyik pillanatról a másikra lehet szövetségesből ellenség, mert semmiről sincs az embereknek megfelelő információjuk, csak propagandaszövegek jutnak el hozzájuk.

– A propagandaszövegekben pedig azért nem lehet megbízni, mert azok mögött mindig gazdasági vagy politikai érdekek húzódnak meg. Így van ez most, a járvány idején is.

Alföldi Róbert: A magyar színházi struktúra túlélt mindent 1945 után, de most sikerült szétbarmolni

A darab főhőse, az „Igazságminisztériumban” dolgozó Winston Smith, akinek minden mozdulatát képernyőn figyelik. Winstont nyomasztja, hogy tilos a szabad gondolkodás, a véleményformálás, a szex és az egyéniség. Két komoly „bűnt” is elkövet, illegális úton vásárol egy naplót, hogy feljegyezhesse gondolatait és tiltott viszonyt kezd Juliával. Egy belső kém lefüleli őket, Winston a kínzások hatására megtagadja szerelmét, így szabadon engedik, de lelkét örökre megtörték.

Vallatója, O’Brien elmondja neki, hogy a középkori inkvizíció ott követte el a hibát, hogy az eretnekek kipusztítását nyilvánosan végezte. Minden dicsőség az áldozaté volt, és minden szégyen az inkvizítoroké.

Meghívott vendégként O’Brient Alföldi Róbert alakítja, akitől először azt kérdeztük, hogyan élte meg az elmúlt két hónapot.

– Nagyon jól éreztem magam otthon, szívesen maradtam volna még. Ugyanazt csináltam, mint mindenki más: összepakoltam, kipakoltam, lepucoltam, kertészkedtem. Szóval, csupa értelmes dolgot csináltam.

– Foglalkozott az 1984-gyel?

– Nem. Egyébként sem szoktam előre készülni egy-egy darabra. A vízió a rendezőnél van, nem lenne jó előre más irányba terelni a gondolataimat. Az a fontos, hogy az ember aránylag szabadon, nyitottan, de szűzen jöjjön be a próbára. Az a lényeg, ami itt, a színházban a többiekkel együtt történik, hogy itt milyen világ épül föl.

– A hosszabb leállás milyen hatással van a darabra?

– Olyan szempontból nem lesz rá hatással, hogy végül biztosan meg fogjuk jól csinálni. Inkább az a kérdés, hogy az egész műfajra, a színházra, a kultúrára milyen hatással van a leállás, pontosabban az, ami az elmúlt két hónapban történt.

Azok a törvények, amelyeket a vírusveszély leple alatt hozott meg a kormány, biztosan komoly hatással lesznek nemcsak a színházakra, de a kultúra egészére és sok minden másra is. Biztosan nem maradhat a magyar színházkultúra olyan, mint amilyen korábban volt, pedig az egyedülálló magyar színházi struktúra túlélt mindent 1945 után, még a rendszerváltást is, de most sikerült szétbarmolni.

Nem tudom, milyen lesz a következő évek színháza. Mi színészek ugyanolyanok vagyunk, mint voltunk, csináljuk a dolgunkat, működtetjük a színházat, mint ahogyan mindenki más működteti ezt az országot. Visz előre bennünket a lelkiismeretünk. És egyáltalán nem a vírusoktól, hanem tőlünk függ, hogy ez az ország ilyen az állapotban van. Minden csak akkor tud megtörténni, ha mi hagyjuk, mert így döntünk a félelmeink, a szorongásaink és mindenféle rosszul értelmezett függés miatt.

– Hogyan látja most az ország jövőjét?

– Kataklizmát képzelek, azt gondolom, el fogunk menni a falig, ott általában be szoktuk verni a fejünket és akkor talán egy kicsit majd elgondolkodunk. De ez egyáltalán nem biztos, hogy az én életemben meg fog történni, mert átkozottul ügyesen csinálják a fiúk.

Ágoston Katalin: Erős bizonytalanság van bennem, nem tudom hogyan alakul az elkövetkezendő néhány hónap

A Juliát megformáló Ágoston Katalin Budapestről jött vissza próbálni Szegedre, és elmondása szerint nagyon élvezte, hogy hosszú idő után ismét tehetett egy sétát a városban.

– Igazából én otthon is jól éreztem magam az elmúlt két hónapban. Sikerült kipihenni magamat, és megpróbáltam hasznosan tölteni az időt, sokat főztem, virágokat ültettem, korlátot festettem, csupa olyan hétköznapi dolgot csináltam, amire egyébként máskor nem volt időm. Ez az időszak nekem nagyon harmonikus telt, már csak az a kérdés, mindebből mit sikerül majd átmenteni szeptemberre. Most még erős bizonytalanság van bennem, nem tudom hogyan alakul az elkövetkezendő néhány hónap. Tervek vannak, de minden végén ott áll egy nagy kérdőjel. Nem tudom például, hogy a nézők mennyire mernek majd beülni a színházba. Bennem is van egy furcsa érzés a próbák miatt, nem magam miatt izgulok, hanem az idősebb kollégákat féltem. Nem igazán tudom, hogyan lehet egy ilyen szituációban helyesen cselekedni, hogy ne okozzak bajt senkinek.

– Hogyan hagyták itt a próbákat márciusban és hogyan tudják folytatni?

– Egyik pillanatról a másikra szakadtak félbe, délelőtt még próbáltunk, azután pillanatok alatt megszületett a döntés, és mindent félbe kellett hagyni. Rossz érzés egy darabot ilyen megszakításokkal próbálni. Azt érzem én is, hogy a vírushelyzet miatt erősebb lett a történet mondanivalója. Kicsit ijesztő is, hogy egyre inkább úgy tűnik, mintha az egész erre a helyzetre lett volna kitalálva, pedig ez csak a véletlen műve. Érdekes helyzet, de nekünk, színészeknek mindez ad egy kis furcsa pluszt – magyarázta Ágoston Katalin.

Horgas Ádám elmondta, a premiert a tervek szerint október közepén szeretnék megtartani, de minden attól függ, a járványhelyzet hogyan alakul.

Rafai Gábor

Videónk is van! Nézze meg a Szeged Televízió híradójának riportját is!

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: 1984 Ágoston Katalin Alföldi Róbert Barnák László Horgas Ádám próba Szegedi Nemzeti Színház színház