Hirdetés
  • Kezdőlap
  • Hírek
  • Művház
  • Rosszul jártak a vidéki alternatív színházak: pályázott támogatása negyedét kapta a szegedi MASZK Egyesület
Művház 2020. május 7. 18:04

Rosszul jártak a vidéki alternatív színházak: pályázott támogatása negyedét kapta a szegedi MASZK Egyesület

Április utolsó napján jelent meg a minősítéssel nem rendelkező színházi- és táncművészet előadó-művészeti szervezetek idei működési támogatásáról szóló pályázat eredménye. A pénzosztás többeket meglepett. Most először külön bírálták el a fővárosi és vidéki pályázatokat – úgy tűnik, az utóbbiak kárára.

Hirdetés

Az EMMI a tavaly őszi önkormányzati választás után szép csendben megváltoztatta a pályázat módját.

A kulturális szervezetek is csak a kiíráskor, február közepén szembesültek azzal, hogy idén először a pályázatokat két csoportra osztották: budapestiekre és vidékiekre, amire nehéz szakmai magyarázatot találni.

Első ránézésre majdnem mindenkinek jutott pénz, de jobban górcső alá véve az elosztás módját, akad azért néhány furcsaság a döntések körül.

Így lett az idei pénzosztás egyik nagy vesztese, a szegedi MASZK Egyesület. A társadalomkritikus előadások meghívásáról ismert,

a Thealter Fesztivált is szervező egyesület, a tavalyi 21 és fél millió forint helyett idén mindössze 7 milliót kapott az EMMI-től. Idén közel 28 millió forintra pályáztak, ennek a negyedét kapták meg.

Nincs magyarázat arra, miért kapott 21 helyett csak 7 milliót idén a MASZK

– Semmilyen szakmai vagy egyéb indoklás nem jutott el hozzánk, hogy miért a tavalyi támogatás egyharmadát ítélte csak meg idén a kuratórium, miközben 2019-ben minden korábbinál több programot szerveztünk és több néző látta a produkcióinkat. Ráadásul évek óta az összes pénzügyi elszámolásunk rendben van – mondta Balog József, a MASZK elnöke.

Az állami támogatás gyakorlatilag az életben maradást jelenti az egyesületnek, hiszen ezt a pénzt nem a produkciókra, hanem működésre, az egyesület fenntartására – bérre, irodabérletre és egyéb napi kiadásokra – költik.

– Az idén azzal, hogy két részre – fővárosi és vidéki – pályázókra bontották a támogatások elosztását, az utóbbiak többsége nagyon rosszul járt. Míg a budapesti pályázók gyakorlatilag a korábban megszokott összeget kapták, addig vidéken most történt valami – állítja Balog.

Nem vevő az állam a társadalomkritikára? Balog József a Thealter tavalyi sajtótájékoztatójan (fotó: Szabó Luca)

A MASZK egyelőre abban bízhat, hogy a szegedi önkormányzat támogatásának segítségével túléli ezt az évet. Az idén azonban a város eredetileg megítélt 13 milliós támogatását valószínűleg nem fogják teljes egészében megkapni, mert a járványhelyzet okozta 5 milliárdos költségvetési hiány miatt a kulturális szférától is kénytelenek lesznek elvonni valamennyit.

– Ezt tudomásul is vesszük, érhető, hogy egy ilyen helyzetben közösen kell viselnünk a terheket – mondta Balog József.

Hogy mi lesz a sorsa az idén harminc éves jubileumát ünneplő nemzetközi színházi találkozónak, a Thealternek? A fesztivált elsősorban a járványveszély miatt kellett „lefújni”. Így már biztos, hogy az eredetileg meghirdetett július végi, augusztus eleji időpontban nem lehet megtartani.

– Az a tervünk, hogy július 31-én, a jubileumi fesztivál eredetileg tervezett nyitónapján egy online gálaműsorral jelentkezünk, szeptemberben pedig három hétvégén egy élő, túlélő Thealtert szeretnénk rendezni, persze csak akkor, ha addig elmúlik a járványveszély és megszűnnek a tilalmak. Ősszel folytatni szeretnénk a színházzal közös programjainkat is, többek között a Hétfű független színházi sorozat tavasszal elmaradt előadásait is pótolni szeretnénk. De egyelőre minden bizonytalan, most a legfontosabb célunk a túlélés.

Ötmillió forinttal csökkent az alternatívok támogatása

A Színház I. elnevezésű kategória, ami tulajdonképpen az alternatív játszóhelyek gyűjtőkategóriája a 2019-es 268 millió forint helyett 245 millió forintot kap 2020-ban, így 23 millió forint, azaz közel 9 százalékos a visszaesés. A klasszikus színházakat tömörítő Színház II. kategória támogatása 22,7 százalékkal nőtt, 118 millió jutott ide tavaly, idén viszont 144 millió 800 ezer forint. Többet kapnak a táncosok is, 176 millió után idén 186 milliót, kevesebbet adnak viszont a forgalmazóknak, ott 210 millió volt 2019-ben a támogatás, idén viszont csak 197 millió 500 ezer forint. Zene és Nemzetiségi kategóriákra változatlanul 154 és 90 millió jut. Csökkent a Szabadtéri kategória támogatása, 247 millióról 242 millió forintra.

A Pinceszínház sikerrel vette az akadályt: Szegeden övék lett a második legmagasabb összegű támogatás

Az elmúlt éveknél idén sikeresebben tudott pályázni a Pinceszínház, ők a szegedi művészeti együttesek közül a balett társulat után a második legnagyobb összeget kapták az idén.

– Évek óta sikeresen pályázunk, eddig általában 8 millió forint körüli összeget nyertünk minden évben. Az idén 15 millióra pályáztunk és végül 12 milliót sikerült is elnyerni – mondta Kancsár Orsolya, a Pinceszínház alapító-igazgatója.

Van, aki örülhet. Az eastwicki boszorkányok című előadás a Szegedi Pinceszínházban (fotó: szegedipinceszinhaz.hu)

Az idei sikert többek között annak tudják be, hogy az elmúlt évadban a szokottnál is több előadást, fesztivált és egyéb programot szerveztek. Nőtt a befogadott színházi előadások száma, és sikeresek a diákoknak készített rádiószínházi előadásaik is.

– A kötelező olvasmányokhoz készítettünk kiegészítő hanganyagokat, ezeket a nagyszünetben játsszák le az iskolarádiókban vagy építik be az órai anyagba. Két gimnáziummal és tizenegy általános iskolával van kapcsolatunk, havonta 12 féle tízperces hanganyagot készítünk a színészeink segítségével.

Kancsár Orsolya szerint a nyertes pályázat fontos pontja volt az is, hogy tavaly sikerült felvenniük a kapcsolatot az Aradi Kamaraszínházzal, akikkel a Játékban a kastélyban címmel már közös előadást is tető alá hoztak, ezt a folyamatot szeretnék az idén is folytatni.

Szegedi Kortárs Balett: nem biztos, hogy áttáncolnak másik kategóriába

Több mint tíz éve – az előadó-művészeti törvény megszületése óta – pályázik sikeresen a Szegedi Kortárs Balett, pontosabban az azt működtető alapítvány.

– Mi mindig a maximumra, 35 millió forintra pályázunk. Tavaly 23 milliót, az idén 21 milliót kaptunk – mondta Pataki András balettigazgató, majd hozzátette, nagyjából ebben a sávban mozog már hosszú évek óta az együttes állami támogatása.

Az idén a pályázat eredményhirdetésekor az EMMI megjegyezte azt is, hogy „a Szegedi Kortárs Balettnél – ami a táncélet egyik kiemelkedő együttese – évek óta felmerülő probléma, hogy nem ebben a kategóriában kellene pályáznia, minősítenie kellene magát (nemzeti vagy kiemelt kategóriába).”

– Ez a gondolat évek óta felmerül, mert mi egy szokatlan formát, az alapítványi finanszírozást választottuk annak idején. Az viszont, hogy mi egy jogilag független civil szervezetként működünk, bevált. Nem biztos, hogy jobban járnánk, ha ezt a működő modellt felrúgnánk és minősíttetnénk magunkat, hiszen nagyobb összegű támogatásra ott sem számíthatnánk, de azért át fogjuk gondolni ezt a lehetőséget is újra – mondta el a balett igazgatója.

Az együttesnek az állami támogatáson kívül többek között onnan van bevétele, hogy féléves szerződést köt harminc előadásra a Szegedi Nemzeti Színházzal.

Marad az ima. A Szegedi Kortárs Balett egyik nagysikerű bemutatója, a Credo (fotó: Rafai Gábor)

– Azért alakult ez így, mert mindig megvárjuk, milyen sikerrel pályázunk, és csak azután ülünk le tárgyalni a színházzal a továbbiakról. Így lesz ez az idén is – mondta el Pataki András.

A balettigazgató mindenesetre bizakodó, a pályázatok és tárgyalások mellett most a tavasszal elmaradt külföldi turnéikat szervezi újjá. Az együttes tavasszal fennállásnak egyik legnagyobb turnéjára utazott volna, a 14 állomást – közöttük Vlagyivosztokot és Volgográdot is – érintő áprilisi oroszországi turné viszont a járványveszély miatt a következő évadra tolódott.

Mennyi az annyi, és miért éppen annyi, amennyi?

A tíz Csongrád megyei pályázó közül az idén egyedül a Szegedi Látványszínház Közhasznú Egyesület szakmai programját nem tartotta támogathatónak a kuratórium.

Az pedig már inkább a furcsaság kategóriája, hogy miközben a Szegedi Szabadtéri Játékok és Fesztivál Szervező Nonprofit Kft. szakmai programjának megvalósítására és működési támogatására mindössze 10 millió forintot kapott, addig a Kisvárdai Várszínház és Művészetek Háza 49 milliót, az egész mezőnyben a legtöbbet.

A Gömböc Fesztivált és Pálinka Mustrát is szervező pályázók az idén június 19. és 27. között rendezték volna meg 32. Kisvárdai Fesztivált. A kilencnapos színházi találkozón 24 vendégelőadás kapott volna helyet, ha nem ér el bennünket is a járványveszély.

A színházuk honlapján található beszámoló szerint tavaly egész évben összesen 13 ezren látogatták az előadásaikat és programjaikat, szemben a Szegedi Szabadtéri Játékok közel 80 ezres nézőszámával, vagy a nemzetközi produkcióknak is helyet adó, teltházas előadásokat Szegedre vonzó Thealterrel.

Kisvárdán tavaly akad olyan stúdiószínházi előadás is, amelyre összesen tízen voltak kíváncsiak, a leglátogatottabb produkciót háromezren nézték meg, ez Szikora Róbert és az R-GO együttes koncertje volt.

Rafai Gábor

(Nyitókép: A Kutyaportéka – kisvárosi kórkép című előadás ősbemutatóját a tavalyi Thealter Fesztiválon tartották; fotó: Rafai Gábor)

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: állami támogatás alternatív színház Balog József MASZK Egyesület Pinceszínház Szegedi Kortárs Balett Thealter