Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2020. május 4. 20:09

Milyen volt a „történelmi” érettségi első napja?

Képriport
Magyarországon 1944 óta nem rendeztek „hadiállapotok” közepette érettségit. Erre 2020-ig várhattunk, amikor a koronavírus-járvány forgatta fel a megszokott menetrendet. Összeállításunkból az derül ki, hogy a diákok alkalmazkodtak a helyzethez. Úgy tűnik, nem volt para a magyar írásbelin.

Hirdetés

Az idei érettséginek úgy vághattak idén a végzős középiskolások, hogy tisztában voltak vele: ellentétben a sok évtizedes gyakorlattal, kizárólag írásban kell számot adni tudásukról. A járványhelyzet miatt a szóbeli érettségik lekerültek a műsorról.

Azért sem volt szokványos az idei érettségi, mert a diákok maguk dönthettek, május első hetében vagy a nyár végén akarnak, szeretnének vizsgázni. Azok számára kötelező volt az érettségi, akik tovább szándékoznak tanulni. Ám azoknak, akik nem adták be jelentkezésüket valamelyik felsőoktatási intézményen opció volt az augusztusi írásbelizés lehetősége.

A hétfői írásbeli után megszólaltatott diákok egybehangzó véleménye az volt, hogy nem volt nehéz az idei magyar érettségi. A könyvek történetéről, olvasásról és a kódexekről kaptak szövegértési feladatot a középszinten vizsgázók az idei magyar érettségi első részében.

Az ehhez a részhez tartozó szövegalkotási feladatok pedig a sportról és testnevelésről, valamint egy egészségügyi problémákhoz kapcsolódó programszervezésről szóltak. A diákok 90 percet kaptak ezek megoldására, majd következhetett a műelemzés. Itt két feladat közül választhattak. Összehasonlító elemzést írhattak Arany János Kertben és Tóth Árpád Lélektől lélekig című verséről. E mellett választhatták Fekete István Tolvaj című novellájának értelmezését.

Kattintson fönti képünkre, nézze meg Szabó Luca galériáját!

Fotós kollégámmal a Radnóti-gimnáziumnál vártuk az érettségiről érkezőket. Pétertől megtudtuk, hogy a szövegértési feladattal nem volt semmi gondja, amihez hozzátette: a négy éves tanulás végső soron pontosan erről szólt. A szövegalkotással már akadtak gondok. Többen úgy fogalmaztak kérdésünkre, hogy erre igazából nem készítette fel őket az iskola. Valaki még azt is hozzátette, hogy az online oktatás messze nem volt olyan sikeres meglátása szerint, mint ahogy arról az állami tévé hírt adott.

Szinte mindenki arról számolt be, hogy jó volt bemenni az iskolába, ugyanakkor azt is megtudtuk, hogy a biztonsági előírások miatt az érettségi előtt nem tudtak beszélgetni egymással az osztálytársak. A vizsga alatt pedig értelemszerűen tilos volt.

Nagyon jó volt ma suliba jönni, még akkor is, ha érettségizni kellett – mondta el Martin, akinek az utóbbi hetekben nagyon hiányzott az iskola. Hiába tartották az osztálytársak és a barátok egymással a kapcsolatot a különböző digitális platformokon, a személyességet semmi nem pótolja – tudtuk meg az egyik idén érettségizőtől.

Az általunk megkérdezett diákok szerint teljesítményüket nem befolyásolta az a tény, hogy a járvány miatt az utóbbi hat hétben nem jártak iskolába. Többen elmondták ugyanakkor, hogy a karantén heteiben felértékelődtek a szemükben a tanárok, mert az órai találkozásokat, az ottani kérdezz-feleleket semmi nem pótolja. Ennek kapcsán szinte minden beszélgetőpartnerük a személyesség fontosságát emelte ki.

Az egyik a Radnóti-gimnáziumban érettségizős lány szerint kifejezetten jót tett a felkészülésének a „szobafogság”, mert így sokkal jobban tudott az előtte lévő számonkérésére összpontosítani. Azt persze ő is elismerte, hogy elég volt a kijárási korlátozásokból, és örül annak, hogy az élet lassan visszatérhet a rendes kerékvágásba.

Érdekes volt azoknak a szülőknek a véleménye, akiket gyerekeikre várakozva szólítottunk meg. Többen elmondták, hogy a diákok hamar és viszonylag könnyedén alkalmazkodtak tantermen kívüli online oktatáshoz. Igaz, többen megjegyezték, hogy a diákok napirendje némileg felborult, mert este a szokottnál (sokkal) később kerültek ágyban, és reggel bizony noszogatva kellett őket ébreszteni.

Az egyik anyuka elmondta: a nyár végi érettségi azért sem jöhetett szóba több diák esetében, mert akik külföldön kívánják megkezdeni felsőfokú tanulmányaikat, azoknak májusban muszáj érettségizni. Egy másik szülő arról beszélt, hogy a műelemzésekre készültek a magyar érettségi kapcsán a diákok, akik egyáltalán nem paráztak a május 4-ét megelőző napokban, hanem inkább azt mérlegelték, hogy vers- vagy novellaelemzést válasszanak.

Kiderült, hogy az általunk megszólaltatottak többsége Fekete István novellájának elemzése mellett döntött, de arra senki nem számított, hogy az ifjúsági és állattörténetek írójának egyik műve lehet a vizsgafeladat.

A diákok jelentős részét szülei reggel kocsival hozták a gimnáziumhoz, kaptuk a választ arra a kérdésre, használták-e a tömegközlekedést. Kora délután a belvárosi szórakozóhelyek teraszai benépesültek az érettségiről érkezőkkel, akik csak rövid időre lazíthattak, mert kedden reggel következik a matematika írásbeli érettségi.

B. P.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: érettségi írásbeli érettségi járvány koronavírus pandémia Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium világjárvány
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés