Hirdetés
Hirdetés
Túl a városon 2020. április 24. 11:40 Forrás: 444.hu

A Fidesz inkább a népszerűségét teszteli, mint a fertőzötteket

A kormány számára mindennél fontosabb, hogy a járvány ideje alatt meghozott, illetve tervezett döntéseit megszondáztassa a társadalommal – írja elemző cikkében a 444.hu. Ennek egyik súlyos következménye, hogy a döntéshozók kénytelenek kivárni közvélemény-kutatások eredményeit, és azok függvényében módosítgatni az intézkedéseket, így értékes időt veszítünk a védekezésben, illetve a kedvezőtlen gazdasági hatások tompításában.

Hirdetés

A Századvég Gazdaságkutató a járványhelyzetre tekintettel a korábbiaknál is több nem nyilvános felmérést készít a kormány számára az elmúlt hetekben. Ez derült ki azokból a beszélgetésekből, amiket az elmúlt napokban a kormányzati munkát ismerőkkel folytattak az internetes hírportál munkatársai. A kormányban elsősorban arra kíváncsiak, hogyan látják az emberek a kormány intézkedéseit, mennyire gondolják fenyegetőnek a járványt, és mitől tartanak leginkább a megváltozott helyzetben. - írja a 444.hu

Az igazi probléma ezzel az, hogy most nem elsősorban a népszerűségre kéne fókuszálni, hanem az intézkedések hatékonyságára és gyorsaságára, ami nem feltétlenül esik egybe egy ilyen kiélezett helyzetben. Ehhez képest a kormány legfőbb háttérintézményének számító Századvég kutatói lényegében naponta körbekérdeznek legalább 1000 embert, hogy miként értékelik az eddigi intézkedéseket, illetve, mit szólnának azokhoz a tervekhez, melyeket a Fidesz kommunikációs boszorkánykonyhájában főztek ki. Csak az elmúlt egy hónapban nagyjából 25-30 ilyen telefonos kutatás készült.

Ennek az az eredménye, hogy ha egy-egy intézkedés nem bizonyul elég népszerűnek, akkor elvetik, illetve módosítják.

Ezek a döntések azonban csakis a politikai haszonszerzést célozzák, és nem veszik figyelembe a szakmai érveket.

A Fidesz tehát úgy súlyoz egy ilyen kiélezett helyzetben, hogy mindig a saját érdekeit helyezi előtérbe, és nem a köz javát, vagyis a járványból való minél gyorsabb kilábalást.

Ez a gazdasági következmények esetében is aggasztó, hiszen a kormány olyan intézményektől, cégektől igyekszik majd pénzt szerezni, melyek megsarcolása korábban népszerű intézkedés volt. Ilyenek például a bankok és a szupermarketek. Most azonban nem biztos, hogy épp olyanoktól kell elvenni forrásokat, akiknek komoly szerepük lehet a gazdaságélénkítésben.

A kormánynak az is fontos, hogy jó járványügyi számokat produkáljon, és azt a látszatot keltse, hogy ura a helyzetnek. Ezért van például kevés teszt, hiszen így alacsonyan lehet tartani az igazoltan fertőzöttek számát, ami jól jön a közvélemény befolyásolásakor. Ez viszont olyan mozgásteret ad a kormánynak, hogy bármikor bejelenthet szigorításokat és enyhítéseket is a korlátozásokban, hiszen nincsenek kirívóan magas halálozási és fertőzési adatok. Más kérdés, hogy a regisztrált fertőzöttek és a halálozási adatok közti átfedés kirívóan magas Magyarországon, de erre nem igazán kérdeznek rá a felmérések.

Az érettségi ügyében a kormány háttércsapata kivételesen nyilvánosságra is hozott néhány kutatási adatot, bár ez már lehetett a befolyásolás része is.

A Századvég szerint négyötödös a támogatottsága a vizsgák megtartásának, ugyanakkor az ellenzékiként számon tartott Publicus viszont azt mérte, hogy kétharmad ellenzi az érettségit - írja a portál.

Ez a két eltérő számadat jól jelzi, milyen megosztó kérdésről van szó, márpedig a kormány az iskolabezáratás tapasztalataiból kiindulva óvakodik olyan döntést hozni, ami a szülők szándékával szembemegy, így könnyen előfordulhat, hogy a járvány tetőzéséhez közel eső dátumot módosítani fogják. Ez is jelzi, hogy nem szakmai, hanem kifejezetten szavazatoptimalizálási szempontok vezérlik a Fidesz döntéshozóit. A külső szemlélő számára ez jelenthet óvatosságot, mérlegelést, de leginkább a bizonytalanságot sugallja, hogy a kormány többször módosít a korábban már meghozott döntésein.

Fotó: MTI/Kovács Tamás

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: járvány koronavírus közvélemény-kutatás
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés