• Kezdőlap
  • Hírek
  • Színes
  • Online borkóstolás: a monitor előtt ülve is jó a társaság, és tökéletes az ízélmény
Színes 2020. április 23. 16:20

Online borkóstolás: a monitor előtt ülve is jó a társaság, és tökéletes az ízélmény

Nincs az a koronavírus, amely megakadályozhat egy borkedvelőt abban, hogy hódoljon kedvenc szenvedélyének. A szaküzletek, illetve a borászok ugyanis olyan online kóstolók segítségével tartják a kapcsolatot az utóbbi hetekben a borbarátokkal, amelyek egyelőre jól helyettesítik a személyes találkozásokat.

A borkóstolók olyan társasági események, melyeken az ízletes nedűknek köszönhetően oldott hangulatban cseveghetünk a jól összeszokott társaság tagjaival. Akit már megihletett ez a miliő, nehezen mond le az ilyen összejövetelekről. Maul Zsolt villányi borász ezért is gondolta azt, hogy a koronavírus-járvány miatti korlátozások ellenére megpróbálja egyben tartani azokat az embereket, akik megszokták, hogy időnként borospohárral a kezükben cseréljenek eszmét borokról, munkáról, családról, és minden másról, ami fontos lehet számunkra.

A Facebookon meghirdetett online borkóstolóin megpróbálja pótolni a személyes jelenlét hiányát, ezért ugyanolyan átéléssel beszél a digitális térben az általa meghirdetett tételekről, mintha a résztvevők ott állnának közvetlenül előtte. Egyetlen hátránya ennek a megoldásnak, hogy azok, akik követik a borász előadását, csak írásban szólhatnak hozzá a hallottakhoz. Az viszont igazi újítás, hogy két és fél decis üvegekbe töltött borokból álló csomagot kínál a résztvevőknek, amihez ajándékpoharakat és dugóhúzót is mellékel.

– Ezeket a csomagokat rövid időn belül eljuttatjuk az ország bármely pontjára, így mindenki ugyanazokkal a borokkal ülhet le a monitor elé az olykor négy-öt órás borkóstolás elején

– mondja a villányi borász.

– Ráadásul a kóstolás ideje alatt nagyon kedvezményes áron rendelhetnek is tőlünk ezekből a tételekből, ami olyan, mintha egy hagyományos borkóstolás végén a kasszához járulnának, és vennének azokból a borokból, melyek elnyerték a tetszésüket – teszi hozzá Maul Zsolt.A minibárokból ismert két és fél decis üvegek azonban nem állnak minden borász és kereskedő rendelkezésére, ami limitálja az online kóstolható borok számát. Ha ugyanis valaki megrendelne hét-nyolc palack bort, akkor ugyanennyit kéne visszadugaszolva tárolnia, amíg meg tudja inni a teljes mennyiséget. Ez nem tesz jót a borok minőségének, ezért az online kóstolókon általában csak három tételt kínálnak kóstolásra.

Varga Zoltán, a szegedi Borpont vezetője az eddigi két online kóstolóján igyekezett mindenki igényeinek kedvezni, így egy fehér, egy rozé, és egy vörösbor került terítékre. Akik megrendelik tőle a három palackot, azokhoz ingyenesen kiszállítja, és a meghirdetett időben kezdődhet az interaktív borkóstoló. Varga Zoltán olyan internetes felületet használ ugyanis, ahol mindenki látható, így hozzá tudnak szólni a kóstoláshoz a résztvevők. Rajta kívül legalább egy borász is ott ül a számítógép előtt, és elmondja a legfontosabb információkat azokról a fajtákról, amelyeket egy időben minden résztvevő kóstol a saját otthonában.

A szegedi vállalkozó eddig két online borkóstolót tartott, és azt mondja, nagy volt az érdeklődés. A korlátozások előtt tartott borkóstolókon általában részvételi díjat kellett fizetni, most elegendő a három palack árát odaadni, amit ő kiszállít a jelentkező címére. Olyannyira sikeresnek látja az online borkóstolás modelljét, hogy április végén újabb eseményt tervez, amelyre két borászt is meg szeretne hívni.

Szegedről indult a franchise rendszerben működő Borháló kezdeményezése, amely a „Kanapékóstoló” nevet kapta. Major Márta, a szegedi üzlet vezetője vetette fel ugyanis, hogy valamilyen formában tartsák a kapcsolatot azokkal a vásárlókkal, akik nem csupán a borok miatt látogattak el hozzájuk. Az ő üzleti modelljükben fontos szerepet játszik a kultúra és a bor szimbiózisa. Író–olvasó találkozókat, dzsesszkoncerteket, ételkóstolókat tartottak korábban az üzletben, amelyekre most éppúgy nincs lehetőség, mint a közös borkóstolásra.

Videostreaming segítségével minden jelentkezőnek láthatóvá és hallhatóvá teszik a központi helyszínt, így a korábban megrendelt tételeket otthon (akár a kanapén) egy időben ízlelgethetik a résztvevők. Eddig három ilyen rendezvényük volt, és a tapasztalatok azt mutatják, nagy az igény az online kóstolásokra. Major Márta azért bízik abban, hogy rövidesen nem csak a digitális térben, de személyesen is koccinthatnak azok, akik a borok szerelmesei.

Szincsok György

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: bor járvány koronavírus pandémia világjárvány borász borászat Maul Zsolt online borkóstoló Villány Borháló Borpont Major Márta Varga Zoltán