Hirdetés
Hirdetés
Szegeden 2020. április 21. 09:25 Forrás: Szegedi Tükör

Z. Karvalics László: A valódi sajtó elképesztően jól teljesít

Az infodémia manapság azt a vírusfertőzéssel kapcsolatos bizonytalanságot jelenti, amibe a sokféle forrás és a vélemények sokszínűsége miatt a hírolvasó állampolgár sodródik. A jelenségről Z. Karvalics László szegedi történész beszélt.

Hirdetés

– Eljátszottam azzal a gondolatkísérlettel, nem is tudományos, hanem inkább irodalmi jelleggel, hogy ha XVII. századi prédikátoraink találkoznának egy ilyen, a mostanihoz hasonló járványhelyzettel, ők vajon miként reagálnának rá. Ez amolyan apropó volt arra, hogy az információs fertőzések fajtáiról beszéljek – mondta Z. Karvalics László szegedi történész a Klubrádióban, majd elmagyarázta a jelenséget: – Az infodémia egy szellemes szóalkotás, amelyet tizenhét éve egy amerikai politikai elemző és újságíró hozott létre, összevonva az információ és az epidémia szavakat. Ő sokkal átfogóbb értelemben használta ezt a fogalmat, mert azt próbálta megragadni vele, hogy információs folyamataink is tudnak úgy működni, mint egy fertőzés. Alapvetően csodálatos információs ökoszisztémánk lehetséges zavaraira, bajaira, mérgezéseire próbált egy jó kifejezést alkotni.

Ehhez képest nagyon érdekes, hogy most, tizenhét évvel később hogyan éledt újjá ez a meghatározás a járványügyi szóhasználatban. Elkezdtek úgy beszélni róla, mint a vírusfertőzéssel kapcsolatos értesülések és adatok mérgezéséről, vagyis az eredeti jelentésénél sokkal szűkebb értelemben. Aztán még ezt is tovább szűkítették, hiszen sokan kizárólag arra a fertőzésforrásra használják, amikor az egyedi tájékozódó, hírolvasó állampolgárt sodorja bizonytalanságba a sokféle forrás meg a vélemények sokszínűsége. Vagyis egyetlen szereplő egyetlen információs problémáját nevezték el vele a járványügyre vonatkozóan, holott nagyon sok szereplő nagyon sok információs folyamata zavarható meg és téríthető el – emiatt létezik háromféle jelentése a szónak.

Z. Karvalics László a szegedi egyetem kulturális örökség és humán információtudományi tanszékének docense Három nembéli infodémiákrúl – Intés az Őrzőkhöz! címmel írt esszét a ligetmuhely.com oldalon. A történész sok egyéb mellett az információs kultúra nyelvi képével, tehát az információs jelenségekre is használt fogalmak történetével foglalkozik.

Nagyobb terjedelmű, hamarosan megjelenő tanulmányában arra is kitér Z. Karvalics László, hogy információs üzemeink közül, amelyeket a társadalmi munkamegosztásban létrehoztunk, a sajtó elképesztően magas színvonalon teljesít, vagyis éppen a valódi sajtó az, amely a legkevésbé vádolható infodémiával. Hiányterületekre hatol be, önkorrekcióra képes, magas színvonalon tudósít. Habár léteznek olyan sajtómunkások és sajtóban nyilatkozó politikusok, akik az infodémia gerjesztői, ettől a média világa még olyan hatalmas alrendszer, hihetetlenül sok szereplővel és intézménnyel, amelynek összteljesítményét nem kisszámú kiragadott negatív példán keresztül kell megítélni. Hozzátette, hogy az elmúlt években másról sem szólt a dal, mint az álhírekről, az igazság utáni világról és az információs buborékokról. Ostorozták a médiát és az online világot, hogy mérgező hatásával jelentős mértékben hozzájárul a valóságról alkotott képünk eltorzításához.

Éppen a koronavírus-járvány kitörése előtt jelentek meg azok az alapos kutatások, amelyek azt bizonyították be, hogy ennek a fake news (álhír) komplexumnak a jelentősége sokkal kisebb, mint ahogy évekig gondoltuk. Arról, hogy álhírháborúk dúlnak (lásd amerikai elnökválasztási kampány, Brexit), a kutató sem jelenti ki, hogy ne lenne veszélyes, de rögtön hozzáteszi: a nagy kirakósnak ezek csak kis darabkái. Kétségkívül foglalkozni kell velük, de ennél sokkal súlyosabb információs veszélyek is vannak, és az információs immunrendszer működésének megértése nélkül, önmagában nehezen tárgyalható.

* * *

Szeged.hu – Minden, ami Szeged! Tartson velünk a Facebookon is!

Cimkék: járvány koronavírus pandémia Szegedi Tükör világjárvány kutatás nyelv történelem történész média sajtó
Hirdetés
Hirdetés

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés